گلستانی با اشاره به اینکه ما اگر بخواهیم کار کنیم باید در حوزه‌های مختلف وارد شویم، تصریح کرد: در خصوص اعتیاد باید از معلمان آموزش‌ و پرورش وارد شویم که ما 16 هزار معلم را در خصوص اعتیاد آموزش دادیم، بعد از آن باید اولیا دانش آموزان و خود دانش‌آموزان آموزش داده شوند.
کد خبر: ۴۸۶۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶ 30 August 2017
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بيان اينكه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را باید به یک گفتمان اجتماعی تبدیل کنیم و در غیر این صورت موفق نخواهیم شد، گفت: مسؤولان اجتماعی ما به جای اجتماعی بودن، سیاسی هستند.

به گزارش فارس، سعید گلستانی در همایش نقش نهادهای مردم‌نهاد در پیشگیری از اعتیاد، اظهار کرد: مسؤولیت آسیب‌های اجتماعی بر اساس بند 156 قانون اساسی به دستگاه قضایی محول شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات خاصی از اول انقلاب تا سال 89 در این زمینه صورت نگرفته است، گفت: با تشکیل معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم یک سال مطالعه و پژوهش در خصوص آسیب‌های اجتماعی انجام گرفت و آن پژوهش‌ها نشان داد که در این زمینه خیلی عقب هستیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان ادامه داد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را باید به یک گفتمان اجتماعی تبدیل کنیم، در غیر این صورت موفق نخواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه آسیب‌های اجتماعی گزارشی به مقام معظم رهبری داده شد که ایشان از وضعیت ناراحت شدند، تأکید کرد: تصویب شده که هر 6 ماه یک‌بار باید گزارشی مفصلی خدمت مقام معظم رهبری مطرح شود و دستگاه‌های مختلف باید گزارش‌های خود را بدهند.

گلستانی با اشاره به اینکه ما اگر بخواهیم کار کنیم باید در حوزه‌های مختلف وارد شویم، تصریح کرد: در خصوص اعتیاد باید از معلمان آموزش‌ و پرورش وارد شویم که ما 16 هزار معلم را در خصوص اعتیاد آموزش دادیم، بعد از آن باید اولیا دانش آموزان و خود دانش‌آموزان آموزش داده شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی در عزا و عروسی و مجالس خود مواد مخدر استفاده می‌کنند، مطرح کرد: تا زمانی که این موضوع در ذهن مردم وجود دارد نمی‌توان با اعتیاد مبارزه کرد، بنابراین اولین مطلبی که لازم داریم گفتمان شدن مسئله مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان همدان با تأکید بر اینکه باید حرف عملیاتی داشته باشیم و با حرف زدن مشکلی حل نمی‌شود؛ عنوان کرد: عوامل زیادی دست به دست هم می‌دهد تا یک فرد معتاد شود، بنابراین باید آن عوامل را حل کنیم؛ برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باید از سنین پایین در سطح جامعه مانند مهدکودک‌ها کار را شروع کنیم.

وی اظهار داشت: باندهای مواد مخدر به حدی اقتصاد بالایی دارند افراد را وسوسه می‌کند به سراغ آن بروند و آدم‌های کشورهای زیادی دنبال آن هستند.

گلستانی با اشاره به اینکه احتیاج به یک همبستگی اجتماعی در حوزه مقابله با اعتیاد داریم، تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی کنیم اعتیاد را سالی 2 تا 5 درصد کاهش دهیم، بالاتر از آن اصلاً عملی نیست.

وی افزود: نهادهای حمایتی باید از فرد معتاد حمایت کنند تا به آغوش خانواده برگردد بنابراین باید پذیرش اجتماعی و اعتماد اجتماعی برای آن فرد وجود داشته باشد.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان همدان ضمن اشاره به اینکه باید به روش‌های علمی برگردیم و طور دیگری به موضوع نگاه کنیم، اذعان کرد: تاکنون فکر می‌کردیم با زندانی کردن معتادان کار درست می‌شود اما این گونه نیست، 60 درصد زندانیان از معتادین هستند.

وی با اشاره به اینکه با همبستگی پیدا کردن و سمن‌های مردمی می‌توانیم مؤثر باشیم، تأکید کرد: همه یک وظیفه اجتماعی نسبت به مقابله با اعتیاد داریم که با برنامه اتفاق خواهد افتاد، باید برنامه‌های کوچک پیشگیرانه در همه محلات اجرا شود و همه مردم نسبت به این موضوع احساس تکلیف کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان تصریح کرد: چاره‌ای جز این نداریم که به هم کمک کنیم و اگر از 100 معتاد 10 نفر را هم نجات دهیم پیروز شده‌ایم.

وی گفت: مسؤولان اجتماعی ما به جای اجتماعی بودن، سیاسی هستند، نگاه سیاسی بی‌رحم است؛ اگر نگاه اجتماعی پیدا کنیم طور دیگری نگاه می‌کنیم و از این طریق بسیاری از مشکلات اجتماعی حل خواهد شد.

گلستانی با اشاره به اینکه مشکلی دشوار داریم که همه مسائل را با دیدگاه سیاسی می‌خواهیم رفع کنیم، بیان کرد: الآن اتفاقات خوبی در کشور در حال وقوع است و باید از این فرصت به وجود آمده استفاده کرد.

وی ضمن تأکید بر اینکه بیشترین جایی که در مسائل اجتماعی مؤثر خواهد بود، خانواده و خانم‌ها هستند، عنوان کرد: خانم‌ها احساس مسؤولیت بیشتری دارند و مبتلایان به آسیب‌های اجتماعی را یاری می‌کنند، اگر می‌خواهیم مسائل اجتماعی را حل کنیم باید به اجتماع برگردیم.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان همدان در پایان خاطر نشان کرد: این مسیر فضای طاقت‌فرسایی دارد و در عین حل مشکلات آسیب‌های اجتماعی باید دیدگاه‌های افراد و مسؤولان را به بیماری اعتیاد نیز تغییر داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار