شرایط اقلیمی استان قم بهره‌مندی از منابع سرشار انرژی خورشیدی پاک را رقم زده است. بنابراین با ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی می‌توان از این انرژی سرشار و بی‌پایان برای تولید برق استفاده کرد.
کد خبر: ۴۸۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ 02 September 2017
به گزارش تابناک قم، «برکت آفتاب» نام طرحی است که همین چند وقت قبل کلید شروع آن در استان قم زده شد. افزایش استفاده بی‌رویه از برق به ویژه در فصل‌های گرم سال و مزیت‌های نسبی تولید برق با روش‌های تجدیدپذیر و پاک از جمله عواملی بود که مسئولان شرکت توزیع برق استان را به این فکر انداخت که به جای خرید برق از منابع بالادستی طرح تولید برق را هر چند به آهستگی کلید بزنند.

شروع به کار نخستین نیروگاه خورشیدی 5 کیلووات ساعتی خانگی در استان قم نخستین قدمی بود که در قالب طرح برکت آفتاب با همکاری شرکت توزیع برق و کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم برداشته شد.

اجرایی شدن طرح برکت آفتاب

مدیر دفتر برنامه و بودجه توزیع برق استان قم به همشهری گفت: یکی از روش‌هایی که موجب می‌شود از شبکه برق، انرژی نخریم این است که بتوانیم از پتانسیل موجود استفاده کنیم. برای این کار مصرف کنندگان برق می‌توانند برای خود دیزل تهیه کنند، یا یک نیروگاه خورشیدی در پشت بام خانه‌های خود ایجاد کنند که طرح برکت آفتاب به دنبال رواج این روش از تولید برق است.

«حمید رمضان دهنوی» با توضیح روندکلی این طرح افزود: در روش تولید برق به جای این که برق از بالا دستی‌ها خریداری شود توسط خود مصرف‌کننده تولید می‌شود و تکنولوژی‌های جدید نیروگاه خورشیدی امکان تولید برق رایگان را برای مشترکان برق فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: در قالب طرح برکت آفتاب با کمیته امداد امام خمینی(ره) تفاهم نامه‌ای امضا شده است تا کمیته امداد با بانک‌ها رایزنی کرده و به این طریق امکان واگذاری تسهیلات به مددجویان کمیته امداد فراهم شود.

بر این اساس 25 تا 30 میلیون تومان اعتبار به صورت وام به مددجویان واگذار و در ازای پرداخت این تسهیلات با شرکت برق و توانیر قراردادی بسته می‌شود. نیروگاه خورشیدی در خانه مددجو نصب و در نهایت با قرارداد تضمینی برق توسط توانیر از مددجویان خریداری و به این طریق در واقع یک درآمد پایدار نیز برای مددجویان فراهم می‌شود.

کاهش سهم سرمایه‌گذاری

دهنوی این طرح را یک درآمد پایدار و سودده برای مددجویان برشمرد و گفت: بعد از 4 تا 5 سال این 25 میلیون تومان اعتبار بر می‌گردد. یعنی بازپرداخت وام بعد از چند سال تمام می‌شود و بعد از آن افراد سود خالص دارند و می‌توانند در سال حدود 7 میلیون تومان درآمدزایی داشته باشند.

این طرح در قالب وام‌های خوداشتغالی کمیته امداد و به ویژه برای خانواده‌هایی که امکان اشتغال ندارند اجرایی می‌شود.

مدیر دفتر برنامه و بودجه توزیع برق استان قم این طرح را یک روش مناسب درآمدزایی دانست و تأکید کرد: نگهداری این نیروگاه 5 کیلوواتی هزینه چندانی ندارد و فقط باید چند روز یک بار کار نظافت و گردگیری انجام شود. انتظار داریم که مردم بیشتر از این تکنولوژی استقبال کنند، به خصوص که تلاش می‌کنیم سهم سرمایه‌گذاری مردم را کاهش داده و از 25 به 20 میلیون تومان برسانیم.

دهنوی از اجرایی شدن این همکاری خبر داد و گفت: این طرح با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) استان آغاز و اسامی افراد متقاضی به شرکت برق اعلام شده است. این افراد به واحد بازار برق مراجعه کرده، تفاهم نامه منعقد و امضا می‌شود. به عنوان خرید تضمینی برق پروانه تولید صادر شده و آنها می‌توانند در این زمینه درآمدزایی داشته  باشند.

به گفته مدیر دفتر برنامه و بودجه توزیع برق استان قم در حال حاضر این نیروگاه‌ها برای خود شرکت برق استان و نیز در خانه یکی از مددجویان نصب شده و با حضور مسئولان به بهره برداری رسیده است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار