دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان مطرح کرد:
تابناک: دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان تاکید کرد: نمی‌خواهیم سینمای رو به احتضار کودک را آرایش کنیم تا پزشکان از رنگ و رخ زردش غافل شوند.
کد خبر: ۴۸۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵ 17 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا‌، علیرضا ‌شجاع نوری‌ خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره بنا را بر این گذاشتیم که هیچ بی‌صداقتی و ظاهر سازی در سینمای کودک ونوجوان نداشته باشیم.

وی با تاکید بر برگزاری جشنواره استاندارد برای کودک و نوجوان افزود: هرگز کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد. مثلا اگر در سال‌های گذشته بنا بود جشنواره نشانگر رونق سینمای کودک باشد امسال جشنواره نشان دهنده واقعیت این سینماست و خیلی اصرار نداریم حتما تعداد مشخصی فیلم داشته باشیم یا اینکه قبل از برگزاری جشنواره چرخ تولید را به کار بی‌اندازیم.

شجاع نوری متذکر شد: بدون تعارف باید بپذیریم سینمای کودک از ضعف مفرطی رنج می‌برد و اتفاقی که درخور کودکان ما باشد در این سینما رخ نمی‌دهد. در حالی که در گذشته این سینما رونق بسیار داشت و جشنواره آن هم در میان سه جشنواره اول جهان رتبه بندی شده بود.

او با توضیح بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره درباره استان میزبان آن گفت: هنوز در این نتیجه به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

شجاع نوری یادآور شد: سال‌های گذشته جشنواره در اصفهان برگزار می‌شد و امسال نیز پیش از شروع کارها جلسه‌ای با شهردار اصفهان داشتم و کل تصمیماتمان را تشریح کردم که ایشان هم بسیار استقبال کرد و قول حمایت همه جانبه داد اما به فاصله کوتاهی ایشان از شهرداری اصفهان رفت و حالا شهردار قم شده است.

این بازیگر سینما یادآور شد: هنوز در مورد استان برگزار کننده به قطعیت نرسیده‌ایم هرچند اصفهان همچنان یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها است و خود من نیز سال‌های قبل چهار دوره جشنواره کودک را درهمین شهر برگزار کرده‌ام. البته شهرهای دیگر هم اعلام آمادگی کرده‌اند اما مطمئنا جایی را انتخاب می‌کنیم که بتوانیم جشنواره را به بهترین شکل برگزار کنیم، چون برای ما مهم‌ترین موضوع برگزاری یک جشنواره استاندارد است.

وی که در بنیاد سینمایی فارابی سخن می‌گفت، ادامه داد: سپردن صفر تا 100 جشنواره به یک استان خاص، بخش‌نامه نیست. اگر هیچ استانی هم همراهی لازم را نکند‌، جشنواره را در همین سالن فارابی برگزار خواهیم کرد. از سوی دیگر نمی‌خواهیم هیچ شهری هزینه دیگر امورش را صرف برگزاری جشنواره بکند. چرا که همه استان‌ها ردیف‌های فرهنگ بودجه دارند و می‌توانند از آن هزینه کنند.

دبیر جشنواره کودک ونوجوان در ادامه از برگزاری المپیاد فیلمسازی کودک و نوجوانان در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: این المپیاد را باهمکاری انجمن سینمای جوان راه اندازی می‌کنیم که طی آن از نوجوانان 10 تا 12 سال دعوت می‌کنیم با مشاوره و نظارت انجمن سینمای استان شان و با همکاری حرفه‌ای های همان استان فیلم‌های کوتاه سه دقیقه‌ای بسازد و بعد از هر استان می‌خواهیم خودشان سه فیلم را به جشنواره معرفی کنند. این فیلم‌ها داوری می‌شود و در نهایت استان برنده معرفی خواهد شد.

شجاع نوری اضافه کرد: از وزارت آموزش و پرورش نیز می‌خواهیم توجه ویژه‌ای به استان برنده داشته باشد. با این شیوه به نوجوانان می‌آموزیم فیلمسازی را به عنوان هنری دست یافتنی بنگرند و امیدواریم با این المپیاد فیلمسازی جزو انتخاب‌های نوجوانان ما باشد.

وی با اشاره به جایگاه سینمای ایران خاطرنشان کرد: مردم ما در آینده یکی از حل‌کننده‌های مشکلات سینما در دنیا خواهند بود. چرا که اگر سینما با این شیوه جلو برود‌، به ناچار جایی متوقف خواهد شد.

شجاع نوری ابراز امیدواری کرد: فعالیت فیلمسازی هم در ردیف ارزش‌ها قرار بگیرد و با نوجوانان مستعد فیلمساز مانند یک قهرمان المپیاد علمی رفتار شود.

وی با ابراز تاسف از کم توجهی به مقوله سینمای کودک متذکر شد: در این سال‌ها بیشتر از کودکان استفاده ابزاری شده است وحتی پدر و مادرها نیز این اشتباه را داشته‌اند، اما باید این نگرش را درست کرد.

شجاع نوری با تاکید بر لزوم توجه بیشتر در سینمای کودک اضافه کرد: از بنیاد سینمایی فارابی خواسته‌ایم تا فیلمنامه برنده را حمایت کند و این حمایت در حد جایزه خلاصه نخواهد شد چرا که این بنیاد را مکلف به ساخت این فیلمنامه خواهیم کرد تا برای دوره بعدی ساخته شود.

دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان یکی از دغدغه‌های خود را درگیر کردن وزارت آموزش و پرورش با این جشنواره دانست و توضیح داد: در حال حاضر آموزش و پرورش فقط به عنوان مخاطب مورد توجه قرار گرفته است اما اگر بتوانیم در گروه‌های انتخاب و داوری از معلمان استفاده کنیم‌، به دلیل تجربه‌هایشان می‌توانند نظرات کارشناسانه بدهند.

بازیگر فیلم «تردید» همچنین از راه اندازی سایت جشنواره به عنوان دیگر دغدغه خود خبر داد و گفت: علاقه دارم جشنواره فیلم کودک و نوجوان در طول سال فعال باشد نه اینکه به یک رویداد یک هفته‌ای خلاصه شود بنابراین تلاش می‌کنیم در طول سال وقایع این سینما را رصد و آنها را در سایت‌های جشنواره منتشر کنیم تا همه در جریان وقایع قرار بگیرند و بعد مراسم اختتامیه را در یک استان خاص برگزار کنیم.

شجاع نوری در پاسخ به پرسشی درباره حضور فیلم‌های مرتبط با کودکان در این دوره از جشنواره توضیح داد: به خاطر نقاهت سینمای کودک‌، امسال جذابیت برای کودکان حرف اول را می‌زند چون می‌خواهیم دوباره کودکان را به سینما بکشانیم و آیین سینما رفتن را در آنها زنده کنیم بنابراین باید برای کودکان فیلم جذاب داشته باشیم.

او در پاسخ به پرسشی درباره بودجه این دوره از جشنواره نیز گفت: امسال بودجه ما خیلی کمتر از دو میلیارد تومان است اما نمی‌توانم رقم دقیق آن را بگویم.

بازیگر فیلم «روز واقعه» درباره احتمال دوسالانه شدن جشنواره فیلم کودک و نوجوان توضیح داد: چنین برنامه‌ای نیست، البته این بحث در شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان مطرح شد اما به این نتیجه رسیدیم که ممکن است با این شیوه شاهد تعطیلی تدریجی جشنواره باشیم. به همین دلیل با تمام توان جشنواره را برگزار خواهیم کرد.

شجاع نوری با ارائه توضیحاتی درباره مدعوین خارجی این دوره از جشنواره فیلم کودک ونوجوان تاکید کرد: در زمینه مهمانان نیز کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنیم به همین دلیل صاحب نظرانی را دعوت خواهیم کرد که دیدگاه‌هایشان فایده‌ای برای دست اندرکاران سینمای کودک ما داشته باشند.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره بردن سینمای کودک به مدارس تصریح کرد: درهای آموزش و پرورش خیلی هم باز نیست ما برای همکاری بیشتر می‌خواهیم خیلی زودتر از برگزاری جشنواره و زمان پخش فیلم‌ها آموزش و پرورش را درگیر کنیم. به گونه‌ای که این وزارتخانه از مرحله پیش تولید همکاری خود را با ما آغاز کنند.

این هنرمند سینما در پاسخ به پرسشی دیگر درباره وابسته شدن سینمای کودک به بنیاد سینمایی فارابی و آفت‌های آن توضیح داد: متاسفانه همین وابستگی باعث شده سینمای کودک به احتضار بیفتد، در حالی که باید روی پای خود بایستد و فارابی در کنار آن باشد نه اینکه همه تصمیمات را برعهده بگیرد. بنابراین اگر نتوانیم بخش خصوصی را وارد کار کنیم، یعنی سینمای ما دچار بیماری است.

علیرضا شجاع نوری در پایان این نشست یکی از مهم ترین برنامه‌های جشنواره فیلم کودک و نوجوان را برپایی نشست‌ها و جلسات آسیب شناسی و بحث و گفت وگو درباره این ژانر سینمایی دانست و اظهار امیدواری کرد: در این نشست‌ها راه‌هایی برای بهبود سینمای کودک و نوجوان پیدا شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار