انتخاب شهردار یزد از اصلی ترین محورهای کاری و پیش روی اعضای شورای پنجم این شهر بود که انجام شد، اما این انتخاب با حاشیه هایی نیز روبرو شد.
کد خبر: ۴۸۸۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 04 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛در فرآیندی که در چند مرحله انجام شد، در نهایت 'مهدی جمالی نژاد' شهردار سابق اصفهان از بین 42 گزینه، سکاندار شهرداری یزد شد.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستای استان یزد همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور پرشور مردم این استان برگزار و 30 اردیبهشت، نتایج آن از سوی فرمانداری یزد اعلام شد.
در این انتخابات 11 نفر به شورای اسلامی شهر یزد راه یافتند که 6 نفر منتسب به جریان اصلاح طلبان، 2 نفر منتسب به جریان اصولگرایان، 2 نفر مستقل و یک نفر هم از اقلیت های مذهبی (زرتشتی) است.
پس از تایید نتایج انتخابات، فرآیند انتخاب شهردار در راس فعالیت منتخبان شورای شهر یزد قرار گرفت که گمانه زنی های متفاوتی درباره انتخاب شهردار یزد تا اعلام گزینه نهایی در فضای مجازی و در میان رسانه ها و فعالان سیاسی، دهان به دهان می چرخید که نخستین گزینه های احتمالی از بین منتخبان شورای پنجم مطرح بود.
غلامعلی سفید، استاندار اسبق و رییس فعلی شورای اسلامی شهر یزد یکی از گزینه های پیش بینی شده برای تصدی شهرداری یزد بود، سفید که منتخب اول مردم شهر یزد در انتخابات شورای اسلامی این شهر بود در خصوص برخی شایعات مبنی بر انتخاب او برای پست شهرداری با بیان اینکه 'فقط بعنوان عضو شورای شهر یزد در این شورا باقی می مانم' به تمام شایعات خاتمه داد.
در مورد دیگر اعضای شورای شهر یزد نیز برای تصدی پست شهرداری گمانه زنی ها و حرف و حدیث هایی وجود داشت که هیچ کدام جامه عمل نپوشید.
منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر یزد برای پایان دادن به حرف و حدیث ها 19 شهریورماه در بیانیه ای اعلام کردند، فرایند انتخاب شهردار آینده مرکز استان چند مرحله ای خواهد بود که از میان 42 داوطلب، گزینه نهایی قطعی نشده است.
اعضای شورای شهر یزد برای انتخاب شهردار معیارهایی از جمله صداقت، تخصص، نگاه راهبردی و جامع نگری، روزآمدی، مشارکت پذیری، تعامل پذیری، ریسک پذیری، اشراف به حوزه میراث فرهنگی و محیط زیست و سوابق اجرایی را تعیین کردند.
پس از کش و قوس های فراوان و در اول مرداد ماه، فرآیند انتخاب شهردار یزد آغاز و مجموعا 42 نفر برای تصدی پست شهرداری ثبت نام کردند و در همین مرحله، رزومه و برنامه ‌های این افراد در اختیار منتخبان شورای شهر قرار گرفت و با رای ‌گیری اعضا 12 نفر وارد مرحله بعدی انتخاب شهردار شدند.
بر این اساس علی افخمی، محمد رضا بابایی، سید محمد پژمان، علی اکبر جعفری ندوشن، محمد حسین جعفری، مهدی جمالی نژاد، محمدحسن خادم زاده، سیدمحمد رضا سیدحسینی ، محمد مهدی شرافت و کاظم مندگاری از جمله کسانی بودند که برای ارائه برنامه و مصاحبه به شورا دعوت شدند که از این تعداد هفت نفر برنامه‌های خود را برای تصدی شهرداری یزد ارائه و بقیه انصراف دادند.
پس از انتشار لیست هفت نفره، نقدهایی از سوی برخی کاربران مجازی و رسانه ها بر این لیست وارد شد که غیربومی بودن برخی گزینه ها از جمله آنها بود.
پس از رای گیری بین اعضای شورا در نهایت سیدحسینی معاون فعلی استانداری یزد و مهدی جمالی نژاد شهردار سابق اصفهان مورد تایید اعضا قرار گرفتند که سید حسینی بعد از ارائه برنامه از پذیرش این سمت کنار کشید.
رییس شورای پنجم شهر یزد، چهارم شهریور به ایرنا گفته بود 'اعضای این شورا از بین 42 گزینه برای تصدی شهرداری یزد مهدی جمالی نژاد را به عنوان گزینه نهایی برگزیده اند و برای قطعی شدن این انتخاب، رای گیری می شود'.
سر انجام، عصر چهارم شهریورماه در نشست علنی اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر یزد با رای آنان، مهدی جمالی نژاد به عنوان شهردار این شهر انتخاب و معرفی شد.
پس از انتخاب مهدی جمالی نژاد به عنوان شهردار، نقدهایی در فضای مجازی و برخی رسانه های استان یزد مبنی بر غیربومی بودن شهردار جدید صورت گرفت، برخی رسانه ها نیز از جمالی نژاد به عنوان چهره اصولگرا یاد کردند و این در حالی بود که جمالی نژاد در نشست علنی شورای اسلامی شهر یزد و پس از رای گیری اعضا گفت: هرگز وارد سیاست نشده و نخواهم شد و شعار من فقط 'کار، کار و کار' است.
اما در کنار این نقدها، انتخاب وی از سوی مسئولان استانی و اعضای شورای شهر یزد مورد تایید قرار گرفت و رییس شورا پس از رای گیری گفت: جمالی نژاد دارای دکترای مدیریت برنامه ریزی شهری است و به دلیل مسئولیت های مختلف مرتبط با شهرداری و سابقه شهرداری اصفهان، کارنامه قابل قبولی برای تصدی شهرداری یزد دارد.
غلامعلی سفید از شهردار جدید بعنوان فردی عالم، توانمند، دنیا دیده، اهل تعامل، مردم دار و بدور از مسائل سیاسی یاد کرد که به دنبال کار و خدمت است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد هم در اینستاگرام شخصی خود نوشت: در نگارخانه مارلیک، اولین دیدار من با جمالی نژاد رقم خورد و برای شهردار منتخب یزد روزهای خوب در این کهن دیار آرزو دارم.
همچنین محمدرضا سید حسینی معاون عمرانی استاندار در اینستاگرام خود با انتشار مطلبی ضمن تبریک به جمالی نژاد نوشت: همه به شهردار منتخب کمک می کنیم و در راستای تحقق چشم انداز یزد بعنوان شهری شاداب، پیشرفته و گردشگر تلاش خواهیم کرد.
برخی از رسانه های استان هم با خوش بینی، انتخاب جمالی نژاد بعنوان شهردار یزد را نوید دهنده روزهای خوب برای این شهر پیش بینی کردند.
با وجود نظرات موافق و مخالف، جمالی نژاد به عنوان شهردار یزد انتخاب و مدارک لازم برای تایید و صدور حکم وی به وزارت کشور ارسال شد که به گفته رئیس شورای اسلامی شهر یزد این حکم تا چند روز آینده صادر خواهد شد.
مهدی جمالی‌نژاد پیش از این شهردار اصفهان بود، وی در 31 خرداد 1394 با 19 رای موافق و 2 رای ممتنع اعضای شورای شهر اصفهان به عنوان شهردار این شهر منصوب شد.
نامبرده با روی کار آمدن شورای پنجم شهر اصفهان در حالیکه جزو هشت نامزد تصدی شهرداری اصفهان بود، انصراف داد.
معاون امور عمرانی استانداری، معاون هماهنگی امور مناطق و سازمانهای شهرداری، مدیر کل امور شهری و شوراهای استان، مشاور و مدیرکل حوزه استاندار و مشاور عمرانی استاندار در استان اصفهان از سوابق شهردار جدید یزد است.
جمالی نژاد دانش آموخته دکترای برنامه ریزی شهری از دانشگاه اصفهان است.
حوزه فعالیت شهرداری یزد در محدوده ای 99 کیلومتر مربعی است که با همکاری سه منطقه شهرداری، یک ناحیه و11 سازمان به شهروندان یزدی خدمات ارائه می کند .
60 درصد از جمعیت یک میلیون و 100 هزار نفری استان یزد در مرکز استان زندگی می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار