رئیس اداره بهداشت و سلامت بیمای های دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین از آغاز اجرای مرحله دوم عملیات واکسیناسیون دام ها علیه بیماری تب برفکی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۴۹۸۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰ 23 September 2017
به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین ، حمید زینالی افزود:تب برفکی یکی از مهمترین بیماریهای واگیردار در نشخوارکنندگان ( گاو، گوسفند و بز) است که همواره خسارات اقتصادی فراوانی را به صنعت دامپروری کشور وارد می کند.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین راههای پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون دامها است ، خاطر نشان کرد:عملیات واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی سالانه در سطح گاوداریهای سنتی و صنعتی این استان انجام می شود.
وی اظهار کرد:تب برفکی یک بیماری ویروسی است که مشترک بین انسان و دام نیست و شدت واگیری در دام های حساس بسیار بالاست، ولی میزان مرگ و میر پایین و اغلب دام های جوان به این بیماری مبتلا می شوند.
زینالی اضافه کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر با توجه به تامین به موقع واکسن مورد نیاز و واکسیناسیون گسترده این بیماری مهم در سطح استان مهار شده است .
وی از تمامی دامداران خواست با توجه به انجام واکسیناسیون گسترده از تردد و جابجایی دامها تا دو هفته پس از مایه کوبی دامها خودداری کرده و با اکیپ های اعزامی جهت واکسیناسیون همکاری کامل را به عمل آورند.
وی یادآور شد:دامداران می توانند در صورت مشاهده بیماری تب برفکی در دامهای خود مراتب را به ادارات دامپزشکی شهرستان ها و یا شماره چهار رقمی 1512 و نیز سامانه پیامکی 50001512 اطلاع رسانی کنند.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19کارشناس وشش کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار