کد خبر: ۵۰۰۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ 27 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»فاز سراسری واکسیناسیون رایگان جمعیت گاو و گوساله استان یزد بر علیه بیماری تب برفکی از مهرماه سال جاری آغاز شد .

 دکتر «سید خلیل موسوی» مدير اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان در اين رابطه عنوان کرد : تب برفکی یکی از بیماری‌های مسری فوق‌العاده خسارت بار است که همه ساله در سطح جهانی و کشور، صنعت دامپروری را با چالش‌های جدی بهداشتی واقتصادی مواجه می‌سازد لذا اجرای پروتکل‌هایی شامل انجام  واکسیناسیون سراسری در حداقل زمان توام با اعمال ونظارت بر اجرای شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای در سطح واحدهای پرورش دام‌های حساس به این بیماری واگیر و مهلک به منظور جلوگیری از شیوع آن همواره مورد توصیه کارشناسان دامپزشکی است.

وي افزود: در همین راستا و طبق برنامه ریزی های سازمان دامپزشکی کشور سالانه سه فاز سراسری و همزمان واکسیناسیون جهت پوشش مایه‌کوبی جمعیت دام سنگین کشور به اجرا در می‌آید .

موسوي تصریح کرد: در اجرای فاز دوم این طرح در سال جاری 40 اکیپ عملیاتی بخش دولتی و خصوصی از دوم مهرماه به مدت 30 روز کاری به واکسیناسیون دام‌ها بر علیه بیماری تب برفکی خواهند پرداخت که نزدیک به 40 هزار راس گاو و گوساله دراستان تحت پوشش این طرح سراسری قرار می گیرند .

وي به دامداران توصیه اکید كرد که علاوه بر امر واکسیناسیون، شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای را بخصوص در نقل و انتقال دام‌ها ، تجهیزات، وسایل نقلیه و پرسنل را به عنوان اولویت اول به طور کامل رعایت كنند و با انجام ضدعفونی‌های دوره‌ای با مواد مناسب، نهایت دقت را مبذول کنند تا خطر شیوع بیماری به حداقل ممکن برسد .

موسوي در پایان تاکید کرد: واکسیناسیون به تنهایی ضمانتی برای مقابله با بیماری تب برفکی نیست بلکه مکمل آن رعایت نکات فنی، بهداشتی و قرنطینه‌ای در دامداری‌هاست بنابراین انتظار می‌رود دامداران با حفظ تعامل هر چه بیشتر و رعایت توصیه‌های کارشناسان دامپزشکی همچنین از طریق همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون از بروز و همه‌گیری این بیماری خطرناک و آثار سوء ناشی از آن بر اقتصاد جامعه و سرمایه‌های دامی جلوگیری كنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار