استان مهاجرپذیر و نوپای البرز دارای ظرفیت های بالقوه در عرصه های گوناگون است که به فعلیت رسیدن هر کدام از آنها می تواند زمینه شکوفایی این استان را فراهم آورد و در این بین بهره برداری از این ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال از برنامه های اصلی مدیریت جدید این استان است.
کد خبر: ۵۰۱۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶ 28 September 2017
به گزارش تابناک : ایجاد بسترهای اشتغال پایدار در استان البرز امری ضروری است و برای دستیابی به این ضرورت به برنامه ریزی دقیق و منسجم نیاز است و در این بین نقش همه دستگاه ها و بخش ها و همراهی آنها در اجرای کامل برنامه ها موضوعی اجتناب ناپذیر است. دستگاه های مختلف که هر کدام ظرفیت هایی برای کمک به ایجاد اشتغال دارند نظیر شهرداری ها، دادگستری، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه های باید در این مسیر همراه مدیریت استان باشند تا زمینه افزایش تولید، جذب سرمایه گذاری بیشتر و در نهایت اشتغال بیشتر در استان فراهم شود. یکی از عوامل موثر در افزایش نرخ بیکاری استان البرز برغم تلاش های صورت گرفته، نرخ رشد جمعیت در استان البرز 3.4 درصد است که بسیار بالاتر از نرخ رشد جمعیت کشور با 1.3 درصد است. استان البرز طبق آخرین سرشماری صورت گرفته بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد. بر اساس برآورد صورت گرفته، نرخ مهاجرت به استان البرز 3.9 درصد است که این رقم البرز را در جایگاه دومین استان مهاجرپذیر کشور قرار داده است. استفاده از همه ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال نظیر، گردشگری، تولید و صنعت، فعالیت های دانش بنیان، فناوری، کشاورزی، مشاغل خانگی، بخش های خدماتی می تواند دستیابی به این هدف بزرگ را تسهیل کند. مدیریت جدید استان با آغاز به کار استاندار جدید اولویت خود را اقتصاد و اشتغال تعیین کرده که این موضوع نشان از شناسایی دقیق مشکلات استان دارد و احصاء مشکلات به طور قطع می تواند راهکارهای پیشنهادی را در مسیر درست و کاربردی هدایت کند.
محمدعلی نجفی استاندار البرز در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه این استان دارای ظرفیت های منحصربه فردی برای اشتغال زایی است که باید آنها را برای تحقق این مهم به میدان آورد و تمام تلاش در این زمینه صورت خواهد گرفت، گفت: باید سیاست ها در این زمینه هرچه سریعتر با برنامه ریزی دقیق مشخص شود. وی ادامه داد: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری در ارتباط با تولید و اشتغال، باید جهادی عمل کرد و آمار ارائه شده در بحث اشتغالزایی البرز قابل قبول نیست. نجفی گفت: باید سیاست ها و طرح ها بازبینی شود و به دلیل ظرفیت های فناوری درالبرز باید دانشگاه ها را نیز به میدان آورد. استاندار البرز خاطرنشان کرد: از ظرفیت های کشاورزی البرز و مناطق ویژه اقتصادی آن و ظرفیت های تحقیقاتی برای ایجاد اشتغال می توان بهره برد. وی اضافه کرد:دهیاران روستاها دارای ظرفیت های تولیدی بالا هستند و وجود بیکار دراین ظرفیت ها نیز منطقی نیست. استاندار البرز ادامه داد: از ظرفیت مشاغل خانگی نیز هرچه بیشتر باید بهره برد و دراین زمینه نباید انفرادی عمل کرد. وی تاکید کرد: درصورت توجه به این نکات و برنامه ریزی دقیق قطعا از رشد قابل توجهی در زمینه اشتغالزایی برخوردار می شویم. بسیاری از برنامه ها را باید اصلاح کرد ضمن آن که بانک ها نیز باید همراهی لازم را داشته باشند. نجفی ادامه داد: جلسات اشتغال به دلیل ضرورتی که دارد نباید ماهانه باشد بلکه باید به صورت دو هفته یک بار برگزار شود و دستگاه های اجرایی برای ارائه راهکار وقت لازم را بگذارند. وی با اشاره به اهمیت تحقق اقتصادی مقاومتی، گفت: بخش کشاورزی استان البرزباید هرچه بیشتر فعال شود چراکه این بخش سهم قابل توجهی در اشتغالزایی دارد. به گفته مسئولان این استان سه میلیارد تومان سهم مشاغل خانگی استان در نظر گرفته شده که تاکنون فقط 460 میلیون تومان آن اختصاص یافته است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز خاطرنشان کرد: مشاغل خانگی سهم بسزایی در کاهش بیکاری دارد و سقف وام آن از پنج میلیون تومان به 20 میلیون تومان افزایش یافته است. به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز در دولت تدبیر و امید در این استان 50 هزار شغل خالص ایجاد شده است. اسماعیل خلیلی افزود: اکنون برای مشوق های حمایتی در زمینه ایجاد اشتغال، سهم البرز 540 میلیارد تومان تعیین شده است. وی ادامه داد: طرح تکاپو از طرح های مهمی است که با هدف ایجاد اشتغال در زمینه خدمات گردشگری، سرگرمی و ... در این استان اجرایی شده است. خلیلی گفت: فرودگاه پیام و منطقه گردشگری برغان از جمله جاذبه های به شمار می رود که دراین زمینه مورد توجه است. استان البرز با استقرار موسسات و پژوهشکده های بزرگ ملی تحقیقات در زمینه فناوری و به ویژه فناوری ارتباطات و فرودگاه و منطقه اقتصادی ویژه پیام به عنوان قطب فعالیت ها در عرصه آی.سی.تی محسوب می شود که این عرصه نیز قابلیت های فراوانی برای ایجاد اشتغال دارد.
سه هزار نفر نیز سهم البرز در اشتغال فناوری اطلاعات هدفگذاری شده که با توجه به اینکه قطب فناوری و اطلاعات هستیم این مهم باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. عبادالله کامکار معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار البرز گفت: سهم این استان در اشتغالزایی در بخش فناوری اطلاعات ناچیز است. البرز به عنوان قطب علم و فناوری ظرفیتی قابل توجه در اشتغالزایی به شمارمی رود که باید از آن استفاده کرد.وی ادامه داد: اشتغالزایی برای سه هزار نفر سهم کمی در این قطب فناوری با وجود مراکز تحقیقاتی و پژوهشی به شمارمی رود. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز نیز گفت: رفتن به سمت بخش خدمات با توجه به ورود تکنولوژی هرچه بیشتر به بخش صنعت نوید خوبی برای حوزه اشتغالزایی است. از سوئی همکاری بیشتر بانک ها برای اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی البرز که نتیجه آن افزایش تولید و ایجاد اشتغال بیشتر است، در این اولویت گذاری از جایگاه مهمی برخوردار است. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری البرز گفت که امسال آمار تسهیلات ارایه شده از سوی بانک ها به طرح های صنعتی و تولیدی پایین است در حالی که البرز استانی صنعتی بوده و درخواست ها در این مورد زیاد است. عباداله کامکار در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه سال گذشته 771 میلیارد تومان برای واگذاری تسهیلات به واحدهای تولیدی از سوی بانک های عامل استان اختصاص داده شد، افزود: نیاز است که سطح تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی و تولیدی از سوی بانک های عامل در استان پالایش شود. کامکار گفت: عملکرد تمامی بانک های عامل استان البرز در سامانه کارگروه ثبت شود؛ زیرا در جلسه شورای عالی بانکها که آمار کشوری ارایه می شود عملکرد هر استان باید جامع و پربار باشد. استاندار البرزگفت: فرصت های خوبی در صنعت، گردشگری و کشاورزی این استان برای اشتغالزایی وجود دارد که باید نهایت بهره را ازآنها برد. نجفی به خبرنگار ایرنا، گفت: نرخ بیکاری استان قابل قبول نیست و نرخ بالای 20 درصد زیبنده البرز نیست و باید شرایطی فراهم شود که فضای کسب و کار مفید در استان بهبود یابد. وی بیان کرد: در بخش صنعت جای کار و توفیقات فراوان وجود دارد و در بخش کشاورزی هم ظرفیت ها مناسب است و باید بیشترین بهره برداری را از این ظرفیت ها ببریم. نجفی با تاکید بر اینکه فرودگاه پیام نیز فرصت مضاعفی را برای این استان ایجاد کرده است، استاندار البرز با اشاره به ضرورت توسعه زیرساخت های گردشگری در استان، افزود: به موازت تکمیل راه ها، زمینه اقامت 20 میلیون مسافر در کنار تردد کنندگان ثابت از مسیرها پیش بینی خواهد شد.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار