جمعی از خادمان قرآن کریم استان اصفهان از سال ۱۳۶۵ فعالیت قرآنی خود را با برگزاری جلسات و محافل قرآنی در مساجد، پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی شهر شروع کردند.
کد خبر: ۵۰۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 22 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایمنا، پس از آن با حضور فعال در جامعه قاریان قرآن کریم اصفهان و در عرصه‌های مختلف از قبیل تشکیل گروه‌های تواشیح(که حائز رتبه‌های برتر کشوری است)، برگزاری دوره‌های مختلف آموزش قرآن کریم در مؤسسات قرآنی شهر، برگزاری محافل قرآنی، اعزام داور و قاری، برگزاری مسابقات قرآنی و … رسالت قرآنی خود را دنبال کردند.
سپس با درخواست مدیرعامل و مسئولان وقت مؤسسه فرهنگی ـ خدماتی ثامن‌الائمه اصفهان مبنی بر انجام فعالیت‌های قرآنی در آن مؤسسه این تیم قرآنی موفق به تأسیس مرکز قرآنی ثامن‌الائمه و به‌دنبال آن آموزش‌های مختلف قرآنی در سطوح عمومی و تخصصی  و برگزاری همایش‌ها و مسابقات مختلف استانی و کشوری شد.
در نتیجه این خادمان قرآن به‌دلیل تمرکز فعالیت‌ها، مدیریت و اداره فعالیت‌های قرآنی به‌دست متخصصان و نیروهای قرآنی، عدم تحول و تغییر جدی در فعالیت‌های قرآنی به سبب تغییر مدیریت‌ها و نداشتن محدودیت‌های دست و پاگیر در اجرای فعالیت‌های قرآنی، تصمیم به تأسیس مجموعه‌ای مستقل و مردمی و بدون وابستگی به تمامی مراکز دولتی و غیردولتی گرفت که بدین منظور در سال ۱۳۸۲ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیّنه تأسیس شد.
موسسه بینه که امروز عنوان یکی از موفق‌ترین موسسات قرآن آموزی شهر اصفهان را ویژه نوجوانان پسر به همراه دارد، به مدیریت " مرتضي بشیری " اداره می‌شود.
وی که تمامی تلاش خود را در جهت وسعت و گسترش فعالیت‌های موسسه قرار داده، احداث و راه اندازی شعبه‌ای از موسسه بینه را ویژه نوجوانان دختر، از جمله مهمترین برنامه‌های پیش روی موسسه دانست و عنوان کرد:افراد بسیار زیادی هستند که تاکنون از ما درخواست کرده‌اند ویژه آموزش قرآن به دختران نیز مرکزی را به عنوان زیرمجموعه موسسه بینه راه اندازی کنیم. این امر مطالبه ما نیز هست و در پی این هستیم که انشالله با فراهم کردن مقدمات و شرایط لازم این امر محقق شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه تمرکز بر فعالیتی خاص و ویژه یکی از رموز موفقیت موسسه بینه است تصریح کرد: در بسیاری از موسسات قرآنی موجود در شهر و کشور فعالیتهای زیادی از سوی موسسه برای قرآن آموزان تعریف شده که به گمان من این مسئله موجب عدم ارتقای سطح کیفی کار شده و تمرکز بر فعالیتی خاص و انجام آن در حد کیفی مقبول را کاهش می‌دهد.
وی ادامه داد:تنها فعالیتی که برای قرآن آموزان موسسه بینه تعریف شده قرائت قرآن است که بیش از 95 درصد انرژی و زمان را از آن خود کرده و باعث شده تا قرآن آموزان با راه مشخص و روشنی که در پیش دارند از همه توان خودشان برای قرائت صحیح و باکیفیت استفاده کنند.
بشیری حضور مربیان مجرب و متخصص در زمینه قرائت را از دیگر عوامل موفقیت موسسه ذکر کرده و افزود: بدون تردید نقش مربی در پیشبرد آموزشی صحیح و باکیفیت بر کسی پوشیده نیست. این مربی است که باید نخست با صبر و حوصله و روحیه آموزشی، دوم با علم و سبقه علمی خود و سپس با تعهد و خلوص نیت به آموزش اقدام نماید. به همین جهت نیز تلاش کرده‌ایم تا برای انتخاب مربیان حاضر در موسسه جهت تدریس، نهایت دقت و حساسیت را به کار ببریم و گمان می‌کنم این مسئله یکی دیگر از رموز موفقیت و درخشش قرآن آموزان بینه در سطح کشوری است.
وی همچنین ملاقات برخی از قرآن آموزان موسسه بینه با رهبر معظم انقلاب را از جمله نقاط قابل توجه در کارنامه فعالیتهای موسسه بینه ذکر کرده و گفت: در سال 91 موفق شدیم تا 8 نفر از قرآن آموزان برجسته موسسه را در قالب یک گروه مجزا به ملاقات مقام معظم رهبری ببریم که این امر تاثیر بسیار مثبتی در روحیه و پشتکار آنها داشت. همچنین قرار بر این شده که امسال نیز 20 نفر از قرآن آموزان در قالب یک گروه تواشیح خوانی و هم خوانی به ملاقات ایشان نائل شوند.
مدیر موسسه قرآنی بینه در ادامه از خریداری و احداث فضایی بزرگتر برای موسسه بینه خبر داد و اظهار کرد: پیرو این سخن مقام معظم رهبری که فرمودند ما باید 10 میلیون نفر حافظ قران در کشور داشته باشیم، افزایش تعداد قرآن آموزان از اهم اهداف ما و دیگر مسئولین موسسه است.
وی افزود: نهایت گنجایش پذیرش موسسه تاکنون بالغ بر 700 نفر بوده که این تعداد برای چنین موسسه‌ای قدری اندک است و ما قادریم با توجه به ظرفیت‌های آموزشی که در  اختیار داریم، تعداد بیشتری از قرآن آموزان را تحت آموزش قرار دهیم. به همین جهت هم اخیرا قطعه زمین جانبی موسسه خریداری شده و در دست ساخت و احداث قرار دارد که در صورت اتمام کار و افزایش فضای موسسه، قادر هستیم تا دو برابر ظرفیت کنونی به ثبت‌نام و پذیرش قرآن آموزان اقدام کنیم.
وی همچنین درباره روند آموزشی این موسسه عنوان کرد: وقتی که نوجوانان برای شرکت در موسسه اقدام می‌کنند ابتدا مورد چندین امتحان و آزمون مقدماتی قرار می‌گیرند تا سطح توانایی آنها از سوی متخصصان مربوطه جهت آموزش و قرائت قرآن سنجیده شود و سپس آموزش آنها به صورت تخصصی آغاز شود.
وی ادامه داد: دوره تخصصی آموزشی نیز در طی مدت زمانی 4 ساله ارائه می‌شود که در این مدت قرآن آموزان تحت آموزشهای مختلفی قرار گرفته و در پایان دوره گواهینامه‌ای را به همین منظور دریافت می‌کنند.
اجراي گروه بينه متشكل از نوجوانان اصفهاني در محضر رهبر انقلاب
گفتني است گروه تواشيح بينه متشكل از نوجوانان مستعد اصفهاني به اجراي تواشيح و همخواني بسيار زيبا در محضر رهبر معظم انقلاب پرداخت.
به گزارش ايمنا در اولین روز از ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، به مدت بیش از سه ساعت محفل انس با قرآن در حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.
در این محفل نورانی که آکنده از عطر و معنویت قرآن بود، 15 نفر از حافظان، قاریان و اساتید قرآنی از سراسر کشور آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کردند و گروههای جمع خوانی نیز به مدح و ثنای پروردگار پرداختند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در این مراسم با تجلیل از پیشرفت روزافزون و کاملاً مشهود قراء ایرانی، صوت خوش را مقدمه‌ی القاء مفاهیم قرآنی در دل مخاطبان دانستند و تأکید کردند: هنوز زمینه برای اثربخشی بیشتر قرآن در جامعه زیاد است و لازمه‌ی اثربخشی قرائت قرآن نیز این است که خود قاری به مفاهیم آیاتی که قرائت می‌کند، از عمق جان باور داشته باشد.

ایشان در همین خصوص افزودند: قاریان قرآن برای القاء مفاهیم قرآن می‌توانند بر روی برخی کلمات قرآن تأکید چندباره داشته باشند.
رهبر انقلاب بر پرهیز از افراط در تأکید چندباره آیات توجه دادند و گفتند: یکی دیگر از لوازم اثربخشی قرائت قرآن، رعایت موازین لحن به هنگام قرائت است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، یک توصیه دیگر هم به قاریان قرآن و همه قرآن‌دوستان داشتند: طولانی ادا کردن برخی کلمات و یا آیات لزومی ندارد، ضمن اینکه تشویق بیش از حد و خارج از عرف نیز ضرورتی ندارد.
يكي از بخش هاي اين مراسم اجراي گروه بينه متشكل از نوجوانان اصفهاني بود كه اجراي تواشيح و همخواني اين گروه مورد استقبال رهبر معظم انقلاب و حاضرين در جلسه قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار