رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نوشابه، کم تحرکی و غذاهای آماده از مهم ترین دلایل شیوع پوکی استخوان در بین زنان فارس است.
کد خبر: ۵۱۱۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ 19 October 2017
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:دكتر محمد هادي ايمانيه افزود: پوكي استخوان یکی از مسايلي است كه زنان به ويژه پس از يائسگي به دليل تغييرات هورموني با آن درگير ميشوند و علاوه بر مسئولان، خود مردم نيز بايد نسبت به رعايت مسايل پيشگيرانه در اين حيطه حساس باشند.
وي يادآور شد: درصد بالايي از افزايش آمار پوكي استخوان در زنان به سبك تغذيه و زندگي آنها برميگردد كه اصلاح آن ميتواند زمينه كنترل و كاهش شيوع آن را فراهم نمايد.
دكتر ايمانيه ادامه داد: بانوان اثرگذارترين گروه اجتماعي هستند و در زمينه كاهش تولدها شايد سالها پيش در كنترل جمعيت دچار افراط شده ايم و حالا كه تصميم به مديريت آن داريم نبايد باز هم دچار افراط هايي ناشي از رها شدن اين موضوع شويم.
وي گفت: موضوعاتي مانند افزايش وزن، چاقي، ديابت و فشار خون در زنان نگران كننده است و سرطان سينه به ششمين علت مرگ در برخي گروه هاي سني بانوان تبديل شده است.
دكتر ايمانيه افزود: با ضعف ايمان، اعتقادات و اخلاق مواجه هستيم و چشمپوشي باعث مي شود آسيب شناسي را به تاخير بياندازيم. ازدواجهاي دير هنگام، بيماريهاي ناشي از رفتارهاي پر خطر، كاهش سن استفاده از دخانيات و مواد مخدر نيز نگران كننده است.
وي يادآور شد: روزانه با هجوم دختراني كه خواستار شغل هستند مواجه هستيم و زنان را از خانه بيرون كشاندهايم و به اين مساله هم افتخار ميكنيم اما يك روزي متوجه مشكلات ناشي از آن خواهيم شد؛ اين كه از زن بخواهيم نقش مرد را ايفا كند با سرنوشت فعلي مواجه ميشويم.
دكتر ايمانيه خواستار كاهش ساعت كاري زنان و در صورت امكان دور كاري آنها شد و گفت: به طور مثال زنان بايد تا 12 ظهر به كارهاي اداري برسند و از آن ساعت به بعد خانواده را همراهي كنند.
وي با اشاره به کمک گيري از شبكه پزشك خانواده و مراقبان سلامت براي افزايش سلامت زنان توجه به اين مقوله را ضروري دانست.
رئيس نظام پزشكي شيراز نيز يادآور شد: اولين چيزي كه زنان در مورد آن نياز به حمايت دارند و متاسفانه در كشور و استان مغفول مانده، سلامت روحي است.
دكتر حميرا وفايي ادامه داد: سرطان ها نيز جزو مواردي است كه نكات پيشگيرانه در مورد آن بايد به زنان آموزش داده شود، تا مرگ و مير ناشي از آن كاهش يابد.
وي يادآور شد: سلامت دوران بارداري نيز كه بايد قبل از بارداري مدنظر قرار گيرد هم مغفول مانده و توجه به آن ضروري است.
دكتر وفايي همچنين با اشاره به افزايش آمار پوكي استخوان در بين زنان، تغذيه و سبك زندگي غلط را از مهمترين دلايل اين وضعيت كه منجر به بروز دردهاي استخواني مزمن در سنين ميانسالي و شكستگيهاي استخواني در سالمندي ميشود، دانست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار