برداشت برنج از 25هزار هکتار از شالیزارهای فارس درحالی آغاز شده است که پیش از این اعلام شده بود با توجه به وضع بحرانی آب در استان، کشت برنج در سال زراعی 95-96 ممنوع خواهد بود.
کد خبر: ۵۲۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷ 05 November 2017
 تابناک فارس به نقل از افسانه:با این حال اما روز گذشته مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس پیش‌بینی کرده که امسال بیش از ۱۳۰ هزار تن شلتوک معادل ۸۰ هزار تن برنج سفید مرغوب از شالیزارهای استان برداشت شود. موضوعی که به نظر علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، یک «اشتباه» بوده است. نماینده شیراز در مجلس ،با اشاره به اینکه «میان شعارها و تصمیم‌گیری‌ها ارتباط منطقی و درک متقابلی وجود ندارد»، از بازدید خود از مناطقی مانند کامفیروز می‌گوید و می‌افزاید: من در بازدید از این منطقه متوجه شدم که امسال حتی بیش از سال گذشته برنج کشت شده است و مناطقی که سال گذشته زیر کشت نبوده، امسال زیر کشت رفته است. موضوعی که حتی مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس نیز تلویحاً به آن اشاره و اذعان کرده و شهرستان‌های مرودشت، پاسارگاد، سپیدان، فیروزآباد، ممسنی و رستم را از مراکز مهم کشت برنج در فارس خوانده است. به گفته دهقان، امسال در ۱۲ هزار هکتار از مزارع استان فارس، برنج به صورت مکانیزه کشت شده و برداشت برنج در استان فارس تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

*الگوی کشت باید اصلاح شود

کارشناسان معتقدند در بحث مدیریت بحران آب، کاشتن یا نکاشتن مسئله اصلی نیست،‌ مسئله مهم در مدیریت منابع آبی است. مدیریتی که به اعتقاد علی اکبری باید در «کشت جایگزین» (به عنوان مثال کشت کلزا که امسال در منطقه کربال انجام شد)، «افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی» (به عنوان مثال با استفاده از بذرهای اصلاح‌شده)، «تغییر الگوی کشت» و «تغییر زمان کشت» متبلور شود.

*تعارض برنامه ششم توسعه، بستگی به مدیریت منابع آبی دارد

علی اکبری در ادامه گفت‌وگوی خود به برنامه ششم توسعه اشاره می‌کند و می‌گوید: نخستین هدف‌گذاری در برنامه ششم، محافظت از آب و محیط‌زیست است. با این حال اما برنامه ششم از نظر برخی کارشناسان و مسئولان مانند عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، دچار یک تعارض در حفظ منابع آبی است. تعارض از این جهت که اگرچه هدف‌گذاری بر حفظ آب و منابع آبی است، اما با توجه به هدف‌گذاری مبنی بر افزایش خودکفایی در محصولات کشاورزی، اتفاقاً سبب افزایش قابل توجه مصرف منابع آبی خواهد شد. «برای مثال تحقق هدف‌گذاری انجام شده در برنامه ششم توسعه برای افزایش تولیدات کشاورزی باعث می‌شود مصرف آب کشور ۳۵ میلیارد متر مکعب بیشتر شود، این درحالیست که هم اکنون نیز سالانه ۵۰ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت آب داریم». با این حال اما علی اکبری می‌گوید این موضوع بستگی به عملکرد مدیران و تصمیم‌سازان دارد و می‌توان با مدیریت صحیح منابع آبی و اصلاح الگوی کشت، بهره‌وری محصولات کشاورزی را افزایش داد و این تعارض را کاهش داد.

*احیای تالاب‌ها؛ شعار یا برنامه؟

یکی از بزرگترین معضلات در بحران آب، خشک‌شدن تقریباً همه‌ تالاب‌های کشور است. موضوعی که حالا عیسی کلانتری آن را یکی از اولویت‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده است. روز گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که رئیس جمهور در کنار پیگیری مسائل جاری محیط زیست، چهار دستور به عنوان اولویت سازمان حفاظت محیط زیست داده تا در پایان چهار سال دولت دوازدهم به عنوان کارنامه محیط زیست به رئیس جمهور ارائه شود. «اول آلودگی هوای کلانشهرها، دوم مسئله مدیریت پسماندهای کشور به ویژه پسماند استان‌های شمالی، سوم مهار پدیده گرد و غبار با منشا داخلی و چهارم گرفتن حق‌آبه تالاب‌ها از وزارت نیرو است».

*سهم بیشتر ارومیه، کارون و گاوخونی در احیای تالاب‌ها

عیسی کلانتری با تاکید بر اینکه وزارت نیرو مکلف شده از امسال حق‌آبه تالاب‌ها را تخصیص دهد، اظهار کرد: همه نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست به علاوه سایر دستگاه‌ها باید در این راستا بسیج شوند.

اصرار سازمان حفاظت محیط زیست این است که بخش عمده‌ای از حق‌آبه‌ها، به صورت سیلاب در طول زمستان وارد این اکوسیستم‌های آبی شود چون اگر بخواهیم به شکل تنظیم شده آب را راهی تالاب‌ها و دریاچه‌ها کنیم، هیچ وقت احیاء صورت نمی‌گیرد و آب وارد شده مورد بهره‌برداری مردم قرار می‌گیرد. کلانتری در پاسخ به پرسشی در مورد تعیین حق ‌آبه تالاب‌های کشور گفت: شورای عالی آب دو سال پیش حق‌آبه‌ای را برای محیط زیست تعیین کرده است؛ 8/11 میلیارد متر مکعب حق‌آبه زیست محیطی تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های داخلی است که از این مقدار6/2 میلیارد متر مکعب برای دریاچه ارومیه،  8/1 میلیارد متر مکعب برای رودخانه کارون و ۱۷۵ میلیون متر مکعب برای تالاب گاوخونی است. هر چند که کارشناسان محیط زیست به این میزان حق‌آبه‌ها اعتراض دارند.

اما آیا یازده تالاب خشک‌شده فارس هم در ترتیب اولویت احیای تالاب‌های کشور قرار دارند؟ علی اکبری در پاسخ به این پرسش می‌گوید برنامه احیای تالاب‌ها مربوط به تمام تالاب‌های کشور است و با توجه به اینکه تالاب بختگان دومین تالاب بزرگ کشور است، این مسئله برای این تالاب نیز در کنار تالاب‌های دیگر پیگیری خواهد شد و او نیز این مسئله را در جلسه کمیسیون منابع طبیعی برای عیسی کلانتری مطرح کرده است.

*مصرف مشروط محصولات تراریخته

یکی از مسائل مهم مطرح‌شده در ماه‌های اخیر بحث استفاده یا عدم استفاده از محصولات تراریخته است. برخی کارشناسان محصولات تراریخته را برای سلامتی زیان‌بار می‌دانند و برخی دیگر اما معتقدند استفاده از این محصولات به لحاظ بهداشتی زیانی برای مصرف‌کنندگان ندارد.

حالا علی اکبری در تازه‌ترین خبر درباره محصولات تراریخته می‌گوید: در قانون برنامه ششم آمده است که تهیه و توزیع هرگونه محصول تراریخته تا بررسی دقیق شاخص‌های آن ممنوع باشد.

به گفته نماینده شیراز در مجلس مقرر شده است که بر تمام محصولات تراریخته برچسب «تراریخته» زده شود و ازسویی این محصولات تنها از کشورهای تولیدکننده‌ای وارد شود که خود نیز مصرف‌کننده همان محصولات هستند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار