نصف جهان بررسی کرد/
روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائل مختلف استان و کشور پرداختند.
کد خبر: ۵۲۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵ 24 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائل مختلف استان و کشور پرداختند.
روزنامه نصف جهان در سرمقاله ای به قلم سردبیر خود به بررسی وامداری شهردار به افراد، اشخاص یا گروه هایی پرداخت و نوشت: از این پس وقتی مردم اصفهان از مقابل ساختمان سفید رنگ دروازه دولت عبور می کنند، چراغ روشن اتاقی را می بینند که بیش از گذشته روشن خواهد بود. مدتی این چراغ در بین درختان سر به فلک کشیده پارک شهید رجایی پنهان مانده بود در حالی که پیش از آن، روشنی اش از ساختمان استانداری اصفهان قابل رؤیت بود. اما باید باور داشت که چراغها خود به تنهایی مهم نیستند، بلکه فردی مهم است که زیر نور آنها به تکاپو و فعالیت مشغول است و در زیر نور این چراغ ها کسی ننشسته بود به جز «دکتر جمالی نژاد»، کسی که یکشنبه گذشته به عنوان شهردار اصفهان انتخاب شد.
«جمالی نژاد» وقتی که در زمان «مرتضی بختیاری» از شهرداری به استانداری رفت و به عنوان مدیر کل دفتر امور شهری استان اصفهان مشغول به کار شد، فعالیت دائم او و همراهی شبانه روزی اش با شهرداران استان زبانزد
عام و خاص شد. پس از آن که در دولت دوم «احمدی نژاد»، «بختیاری» وزیر شد و «علیرضا ذاکر اصفهانی» به استانداری اصفهان پا گذاشت، متوجه اتاقی شد که روزها زودتر از همه روشن شده و شب ها که به خانه می رفت، همچنان آن اتاق روشن بود. از احوال مصدر نشین آن اتاق که پرسید، نام «جمالی نژاد» را به او گفتند که در آن زمان پیشوند «مهندس» را با خود به همراه داشت.
همین بود که «ذاکر» او را صدا زد و در عین ناباوری عنوان مدیر کل حوزه استاندار را به او پیش کش نمود. چراغ مذکور حالا در نزدیکی اتاق استاندار اصفهان از ساعت 6 صبح تا نیمه شب  روشن می ماند. «جمالی نژاد» به حکم یک ماده قانونی پس از چندی مجبور به بازگشت به شهرداری شد ولی جذابیت کار کردن با او و پیگیری های شبانه روزی اش همواره در ذهن استاندار وقت اصفهان باقی ماند تا در یک مجال دیگر او را مجددا فراخوانده و حکم معاونتش در امور عمرانی استانداری را ابلاغ کند و از آن پس باز هم چراغ یک اتاق دیگر در خیابان باغ گلدسته تا مدتها روشن ماند.
دولت «روحانی» و مصدر نشینی «زرگرپور» در اصفهان و یک بی سلیقگی محض که از سوی وی صورت گرفت، بار دیگر «جمالی نژاد» را به خاستگاه اولیه اش بازگرداند تا این بار به نام ارشد مشاوران شهردار و معاون هماهنگی امور مناطق به کار مشغول شود و همین ایام بود که نور اتاق وی و دلسوزی های مداوم و پیگیری های مستمر او در حصار درختان چهار فصلی که حاسدان به آبیاری اش می پرداختند به چشم نیامد تا اینکه چرخ گردون او را به اتاقی رساند که از این پس چراغ آن در پیش چشم زن و مرد و کوچک و بزرگ روشن خواهد بود.  
محصور و مهجور ماندن او در دو سال منتهی به این روزها دوران سختی بود. او پس از خروج از استانداری قصد هجرت و فعالیت در دیار غربت را داشت اما عشق و علاقه فطری به اصفهان برای کسی که هر روز با پای پیاده و یا سوار بر اتوبوس از میان مردم کوچه و خیابان و همپای آنان به محل کار می رفت، مانع شد و همین علاقه بود که تحمل رنج بی تفاوتی ها و گاه زخم زبان های اطرافیان را آسان می نمود!
در اوج نامردمی ها و ناسپاسی ها بود که خود را در آستانه هجرت قرار داد اما یک ندای دوستانه او را نهیب زد:«چهار سال دیگر اصفهان یک شهردار جدید و جوان می خواهد. پس بمان و تحمل کن!» اما برای او که عاشق شهر خود بود و از ابراز آن ابایی نداشت این موضوع در مقام دوم قرار داشت و همان همراهی با مردم شهر بود که پایبند اصفهان و حضور در زیر چراغی نمودش که دیده نمی شد.
هجران دو ساله فرصت مناسبی بود برای تحقیق و تالیف تا او که دیگر با پیشوند «دکتر» شناخته می شد، مقالاتی را منتشر نماید که در زمان خود از سوی بسیاری فهمیده نمی شد!
فارغ از این سرگذشت که صرفا به دلیل طرح شاهدی بر پشتکار و تلاش شبانه روزی او در هر منصب و مسئولیتی بیان شد، کسانی که با مهندس دیروز و دکتر امروز کمترین حال و احوالی داشته اند، متفق القول بر یک ایده هستند که:«جمالی نژاد» در تعامل و اخلاق و حسن ارتباط در اصفهان کم نظیر است. وی نه بادی از جلوه میز و منصب به سینه می گیرد و نه سلام و علیک دیروز را فراموش می کند. بی تکلف است و مهربان و با معرفت. در عین قاطعیت لبخند به لب دارد و در اوج اشتغال میزبان مراجعین بسیار است.
مجموعه این خصایص و موارد ناگفته دیگر است که برای او یک شخصیت محبوب ایجاد نموده و در اصل همین محبوبیت بود که هر گاه بحث استیضاح شهردار سابق به میان می آمد، تمام نگاه ها به او منعطف می شد. چرا که با تجمیع ویژگی های مذکور و رزومه بلند بالای وی، در بین صالحان، اصلح می نمود و بر همین اساس بود که با یک رای قاطع و غیر قابل پیش بینی به عنوان شهردار امروز و فردای اصفهان انتخاب شد. به گونه ای که مخالفین همیشگی او نیز مجاب به پذیرشش در مقام سکانداری اصفهان شدند.
با توجه به همین محبوبیت و رویکرد اوست که می توان صادقانه اذعان نمود او بی نیاز از تمام رایزنی ها و بحث و جدل ها و پیگیری ها و تنها متکی به اخلاق و توانمندی و پیشینه خود به شهرداری اصفهان رسید و در این رابطه مدیون و وام دار هیچ کسی نبوده و نخواهد بود.
در طول مدت دوران انتخاب کلیددار شهر، به طور طبیعی بازار رایزنی و گمانه زنی و تبلیغ و تجمیع آرا گرم بود و شاید افراد زیادی در مجموعه شورا و شهرداری و محافل و مجامع سیاسی و اجتماعی شهر و استان، برای به منصب رسیدن شهردار اصفهان فعالیت نمودند ولی اگر سوابق علمی و تجربی و همان برتری خصایص اخلاقی «جمالی نژاد» نسبت به سایر کاندیداها نبود، شاید امروز فرد دیگری باید به انتظار حکم تایید وزارت کشور می نشست.
آنان که برای تصدی شهردار اصفهان از خود تلاشی نشان دادند، صرفا از بابت علاقه به او چنین کرده اند وگرنه بعید است به گوش خود، درخواست تلاش برای رایزنی را از سوی «جمالی نژاد» شنیده باشند. او نه تیم و گروه و دسته و حزب و انجمن داشت و نه منتظر لطف و لابی گری کسی بود. برای خود، عقاید سیاسی خاص خود را دارد و
هیچ کس او را شامل جناح و گروه و ائتلاف نمی داند.  آنچه را داشت، به صداقت عرضه نمود و منتظر ماند تا ارزش های او با این انتخاب، تکریم شود که شد.
تمام این موارد فارغ از هرگونه تملق و چاپلوسی و تنها به این دلیل به نگارش در آمد که بر این اصل بدیهی مکررا تاکید داشته باشیم که «دکتر جمالی نژاد» در مسیر سکانداری شهر اصفهان، منت دار هیچ فرد و گروهی نبوده و متعلق صرف و انحصاری به هیچ دسته و گروهی نیست و حال که فرجه‌ای پیش آمده است تا علم و تجربه و اخلاق او در کمک به این شهر محصور و خلاصه شود، باید همگان این فراغت را برای وی فراهم کنند تا بتواند تمام توانمندی خود را عرضه نموده و با آزمون و خطای مورد نیاز، به نتیجه برساند.
سم مهلک برای فعالیت چنین کسی آن است که دخالت های فردی مبتنی بر سلایق شخصی و گروهی و سیاسی را دستمایه اعلام و اعمال نظر نموده و فرصت بررسی و انتخاب و تصمیم را از او سلب نمایند که این موضوع آغاز فرو نشست دوباره شهرداری اصفهان خواهد بود.
اصفهان ما دوران سختی را پشت سر گذاشته. دورانی که باعث رکود و سکون این شهر شد و تکرار آن باعث عقبگرد بیشتری خواهد بود. دورانی که تعامل و همدلی به عنوان عنصری فراموش شده در بین ارکان شورا و شهرداری تلقی می شد. طی همین دوران بود که افراد مختلف به دو دسته موافق و مخالف تقسیم بندی شدند. گروهی از دایره فعالیت در شهرداری به بیرون رفتند و گروهی دیگر در مناصب خود، قائم به سلیقه حذفی عمل نمودند. حال برخی در حالت دفاعی قرار گرفته اند و عده ای دیگر، هر فرصتی را برای تهاجم مغتنم می شمارند. فهرست عزل و
نصب های پیشنهادی را می توان در جیب پیراهن و حافظه موبایل بسیاری جستجو نمود و آنان که نظرشان جامه اجرایی نمی پوشد، مترصد جاری نمودن سیل انتقادات مختلف هستند. بساط تملق و چاپلوسی در فضای واقعی و مجازی پر مشتری است و آفتاب پرستان آدم نما، بازارچه رنگ فروشی را پر مشتری کرده اند.
با تداوم چنین روز و حالی، اساسا و مطلقا نباید توقع هیچگونه پیشرفت و توسعه ای را از «دکتر جمالی نژاد» داشت مگر آن که متملقین رنگ فروش را از بازار مکاره این روزها به بیرون فرستاد و فهرست اعمال نظرات را به گوشه ای پرتاب نمود و اجازه داد تا کسی که یکه تاز ایجاد بهترین ارتباطات و برقراری تعاملات خلاقانه و اخلاق مداری مبتنی بر صداقت است، خود بتواند برای گزینش همراهان دو سال آینده اش تصمیم بگیرد و راه را از چاه مشخص نماید.  
چه شورا نشینان که برگ رای خود را به تایید شهردار منتخب به گلدان ریختند و چه پشت میز نشینان بدنه شهرداری که در هدایت آرا مدتی به تکاپو بودند، چه آنان که در طول بیست روز گذشته برای تبیین و تثبیت نظر خود قلم و قدم زدند و چه آنان که در محافل و مجامع خود، رایزنی را به حد اعلا رساندند، چه آنان که حذف شدگان شاید ناجوانمردانه دیروز هستند و به جبران آن در حذف شهردار سابق به تلاش و کوشش افتادند و چه آنان که برای خود سهمی از چارچوب دروازه شهر قائل هستند، همگی باید بدانند که اکنون زمان تصفیه حساب های شخصی و گروهی به سر آمده و اگر واقعا عشق و علاقه ای به امروز و فردای اصفهان دارند، بدون سهم خواهی و منت گذاری، صرفا به اعلام نظر به شهردار مشورت پذیر بسنده نموده و به دور از تحقیر و مچ گیری، مسیر پیشرفت اصفهان را هموار نمایند. شهر ما به خاطر وجود فضای مذکور در مقاطع مختلف آسیب فراوان به خود دیده است و شاید دیگر تاب تحمل دوباره آلام گذشته را نداشته باشد.

صفحه نخست دیگر روزنامه های اصفهان






منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
راستش جوان چه محدوده سنی راشامل میشود؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
با اين تعاريف اصفهان گلستان ميشود . اگر تملق نباشد ......
ایمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
روشن بودن چراغ دلیل بسیار سبکی است مدیریت شهری شهری مثل اصفهان نیاز به تجربه مدیریتی دارد که فرد پله پله از مدیریت جز تا میانی بعد متوسط و سپس کلان می باشد
در مدیریت کلان آزمون و خطا برای مردم هزینه دارد اینجا طرح کاد نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار