تابناک گزارش می دهد؛
 این غذا ها را بخورید محقق و پژوهشگر طب سنتی در استان با بیان اینکه تغذیه ناسالم عامل اصلی بیماری در بدن است گفت: اهداف اصلی طب سنتی پیشگیری از بروز بیماری آن هم به وسیله اصلاح تغذیه است تا جایی که "پیامبر گرامی اسلام می فرمایند المعده بیت کل داء معد خانه تمام بیماریهاست".
کد خبر: ۵۲۵۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷ 16 November 2017
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد از دهدشت، سید حامد گوهری فر در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: طب سنتی روشی درمانی است که میراث گذشتگان ما  و مبتنی بر  پایه  طبیعت و تغذیه است.

اطلاعات مهم و باارزش درباره تغذیه سالم در پاییز و زمستان/ غذای سالم،فرد سالم،فکر سالم و جامعه سالم
 می توان گفت طب سنتی علمی است که به وسیله آن می توان بر احوال بدن انسان از نظر سلامت و عدم سلامت اگاهی یافت  و هدف آن حفظ سلامت  در موقع  تندرستی  و بازگشت به سلامت در موقع بیماری است  که این حفظ سلامت و بازگشت به سلامت  مگر با اصلاح سبک زندگی و اصلاح تغذیه تحقق نمی شود.
گوهری فر ادامه داد: پس از اهداف اصلی طب سنتی پیشگیری از بروز بیماری  آن هم به وسیله اصلاح تغذیه است  تا جایی که "پیامبر گرامی اسلام می فرمایند  المعده بیت کل داء  معد خانه تمام بیماریهاست".
این محقق و پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: آنچه در طب سنتی به تحقق پیوسته این است که هر کس دارای هاضمه منظمی باشد از بسیاری از بیماریها در امان است و چنانچه دچار بیماری شود بدون عارضه و به زودی برطرف می شود از این رو برای داشتن دستگاه گوارش سالم متناسب بودن عمل هضم و دفع برای فرد ضروری است  که سالم بودن عمل هضم و داشتن معده سالم  نیز در گرو مصرف غذای سالم است و می توان گفت که غذای سالم ، معده سالم ، فرد سالم ،عقل و فکر سالم ، جامعه سالم ، پیشرفت در جامعه را به دنبال دارد.
گوهری فر تصریح کرد: با این وجود مصرف غذای ناسالم تمام زنجیره فوق را بهم زده و عاقبت  آن عدم پیشرفت در جامعه است یا به تعبیری عقل سالم در بدن سالم است حال پس از مصرف غذا  عمل هضم طی 4 مرحله صورت می گیرد که توضیحاتی کوتاهی در این مورد می دهم.
وی گفت: غذا پس از ورود به دهان به وسیله عمل جویدن و ترکیب غذا با بزاق دهان تا اندازه ای هضم می شود  پس بدیهی است که هر چه غذا بیشتر جویده شود هضم بهتری در دهان صورت گرفته به عبارتی دیگر عمل جویدن بهترین کمک را در راحتی معده و آسایش عمومی بدن سبب می شود به جویدن غذا در دهان هضم اولیه غذا گویند که ارادی بوده و اختیار ان در دست خود فرد است.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی اسلامی با بیان اینکه متاسفانه اکثر مردم از روی عادت غذا را نیمه جویده مصرف می کنند افزود: ناقص جویدن غذا باعث می شود هضم غذا در معده کندتر صورت گیرد و معده فعالیت بیشتری برای هضم غذا داشته باشد  که فعالیت زیاد معده سبب تنبلی معده و بسیاری دیگر از بیماریهای مربوط به معده می شود  پس جویدن اولین و مهمترین مرحله هضم غذاست، مرحله دوم هضم در معده به وسیله فعالیتهای معده حرارت ان و حرارت اندامهای اطراف معده صورت می گیرد و غذا وارد روده می شود.
گوهری اظهار کرد: پیشینیان معتقد بودند مواد غذایی پس از تغییرات در دستگاه گوارش در روده مانند کشکاب می شود و عمل هضم سوم در روده انجام می شود.
مواد کشکاب شده یا به اصطلاح کیموس  از طریق عروقی بنام ماساریقا جذب کبد شده  و اخرین و چهارمین مرحله هضم غذا در کبد صورت می گیرد  که کبد در اثر اعمال طبیعی خود ان را پخته و تبدیل به اخلاطی بنام سودا (سرد و خشک )صفرا( گرم و خشک )بلغم (سردو تر )دم (گرم و تر ) می کند  و از امتزاج این اخلاط  طبیعت بدن یا مزاج انسان به وجود می اید.
وی با اشاره به این دو بیت شعر از سعدی که چهار طبع مخالف سرکش.....چند روزی بوند باهم خوش  چون یکی زین چهار شد غالب...... جان ادمی در اید از قالب، عنوان کرد: صحت و سلامت بدن منوط به  تعادل این چهار خلط در بدن است.
گوهری ادامه داد: به اینها چهار گروه مزاجی می گویند که از ترکیب و امتزاج انها 5 گروه دیگر شامل  گرم،  سرد، تر ، خشک  و معتدل  به وجود می اید که جمعا 9 گروه مزاجی و هزاران مزاج داریم پس سلامت انسان برابر است تنظیم اخلاط 4 گانه سودا، صفرا، دم  و بلغم  و این تنظیم اخلاط  جز با اصلاح تغذیه و مصرف غذاهای متناسب با هر مزاج محقق نخواهد شد.

*بارزترین علایم غلبه هر مزاج* 

محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: حال هر گاه هر یک از این اخلاط از حد و میزان خود بیشتر شود علایم و اثاری در شخص پدید می اید که ناشی از اثر ان خلط است که به آنها اشاره می کنم. بارزترین علایم غلبه بلغم سفیدی، نرمی و سستی پوست، سردی بدن، ضعف هضم، اروغ، ترش، خواب زیاد، کندی حواس، لعاب زیاد دهان، چاقی بدن و تنبلی و بی حالی و سایر موارد است.وی به بارزترین علایم غلبه سودا اشاره کرد و گفت: لاغری بدن ، غلظت خون ، تیرگی رنگ پوست، سوزش سر معده،  اشتهای کاذب ، منزوی بودن، فکر و خیال زیاد، افسردگی و گوشه گیری از 

علایم غلبه سودا و زردی رنگ چهره،  زود جوش و  عصبی بودن ، زرد شدن سفیدی چشمها، تلخی دهان،  لاغر بودن و بیزار از گرما از بارزترین علایم غلبه صفرا در هر فرد است.
گوهری فر بارزترین علایم خلط دم را اینگونه بیان کرد: شیرینی مزه دهان  احساس مزه خون در دهان کردن، خونریزی لثه، سرخی و گلگون بودن رنگ چهره ، احساس سنگینی و خفگی،  کسالت بی حالی و خواب الود بودن خصوصا در بهار است.
محقق و پژوهشگر طب سنتی اسلامی گفت: هر کدام از این علایم در بدن نشان دهنده غلبه همان خلط است که برای اصلاح آن یا بازگشت ان به حالت اعتدال باید تغذیه ضد آن مزاج را به کار برد  یعنی مقابل گرمی  باید سردی  و مقابل تری باید خشکی بکار برد و بالعکس، یعنی در طب سنتی تدبیر به عین و درمان به ضد است.

*چند توصیه به مردم کهگیلویه و بویراحمد*

گوهری فر بیان کرد: از بهترین غذاهای فصل پاییز در استان حبوبات، شیرینی جات طبیعی،  مانند عسل، خرما، مویز، انجیر، گردو، گوشت بره، چرا که به دلیل گرمی و تری که دارند سردی و خشکی فصل پاییز را کنترل و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: به طور کلی مصرف غذاهای با طبع سرد که از دیدگاه طب سنتی غذاهای تابستانه هستند مثل هندوانه، لبنیات و ترشی جات در فصل های سرد پاییز و زمستان مضر است و باعث افزایش سردی در بدن و کاهش سیستم دفاعی بدن می شود.
این محقق عنوان کرد: توصیه می شود جهت افزایش سیستم دفاعی بدن در فصول سرد سال هر صبح ناشتا شربت عسل(عسل+آب جوش+آب لیموی طبیعی و تازه) استفاده شود./ایل بانو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار