بررسی بازار داغ آگهی های تبریک به شهردار جدید اصفهان/
کد خبر: ۵۲۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱ 26 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان، امیرالمومنین در نامه 67 نهج البلاغه در نظارت بر خرج بیت المال تأکید می کنند: " در مصرف بیت المال که در دست توست بنگر! آن را به نیازمندان و گرسنگان پیرامونت، ببخش! و به مستمندان و نیازمندانی که به کمک مالی تو نیازمند هستند، برسان!".

بیت المال؛مسئله ای که امروزه ما به آن بی توجه ایم، از استفاده های شخصی از وسایل ادرات مثل ماشین و خودکارو کاغذ گرفته تا خرج هزینه های شخصی از آن، همه و همه نوعی سواستفاده از بیت المال و خیانت در آن امانتی است که در اختیار مسئولان قرار گرفته است.

حالا این روز ها پس از انتخاب مهدی جمالی نژاد به عنوان شهردار اصفهان بازار تبریک های مطبوعاتی بسیار داغ شده است. افراد، اشخاص، گروه های مختلف و هم چنین سازمان ها و ارگان ها در روزنامه های استان با انتشار آگهی های مختلف انتخاب وی را تبریک می گویند.

این در حالی است که طبق متن قانون " اختصاص و پرداخت هرگونه وجه از محل اعتبارات جاری و عمرانی منظور در قانون بودجه سالیانه کل کشور و اموال و ثروتهای عمومی از سوی وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و نهادهای انقلاب اسلامی و استفاده کردن از امکانات دولتی و کارکنان برای سفارش چاپ هرگونه آگهی تبریک، تسلیت و تشکر و اطلاعیه‌های غیر ضروری که مستقیماً با وظایف آنها ارتباط نداشته باشد در روزنامه‌ و نشریات کشور ممنوع می‌باشد."

با وجود این مسئله با بررسی روزنامه های مختلف استان مثل زاینده رود، اصفهان زیبا و ... در چند روز اخیر می توان نمونه بسیاری از این آگهی ها را مشاهده کرد.


" در شماره 3 تیر ماه 1394 روزنامه اصفهان زیبا "


" در شماره 2 تیر ماه 1394 روزنامه اصفهان زیبا "


" در شماره 1 تیر 1394 روزنامه اصفهان زیبا "


"در شماره 3 تیر ماه 1394 روزنامه زاینده رود"

نکته ای که سبب حساسیت روی این مسئله می شود این است که بسیاری از این ارگان ها و نهادها با عنوان ارگان و نهاد مربوطه آگهی ها را سفارش داده اند و به طور قطع برای این آگهی نیز هزینه ای پرداخت کردند، حال سوال اینجاست که آیا این تبریک برای انتخاب شهردار اصفهان آنقدر ضرورت دارد که چنین هزینه هایی که بیشتر نیز از پول بیت المال و مردم است در آن هزینه می شود؟

متأسفانه خیلی از آگهی ها هم نه تنها در یک روزنامه بلکه چند روزنامه چاپ شده است.

بررسی قیمت تعرفه های موجود در روزنامه هایی که آگهی ها در آن سفارش داده شده می تواند در شفافیت این موضوع کمک کند.


این تعرفه آگهی ها نشان می دهد بعضی از این ارگان ها و شهرداری ها برای سفارش آگهی هزینه هایی هم چون 400 هزار تومان یا 800 هزار تومان را پرداخت کرده اند.

برای بررسی این موضوع با یکی از این روزنامه ها که چند روزی است به انتشار آگهی ها می پردازد، تماس گرفتیم و جویای قیمت های این آگهی ها شدیم.

مسئول آگهی های روزنامه اصفهان زیبا در تشریح قیمت این آگهی ها گفت: کادر یک شانزدهم صفحه حدود 500 هزار تومان و کادر یک هشتم صفحه با تخفیف 60 درصدی می شود حدود 960 هزار تومان.


"این کادر حدود 500 هزار تومان در روزنامه اصفهان زیبا هزینه دارد"


"این کادر حدود 960 هزار تومان در روزنامه اصفهان زیبا هزینه دارد"

متأسفانه این اتفاق در عصر و زمانی صورت گرفته که دوره فرا ارتباطی رسانه نامیده می شود یعنی در عصری که وسیله هایی مثل شبکه های ارتباط جمعی، موبایل، تلفن، فکس، اینترنت و پیامک وجود دارد و افراد و سازمان ها به راحتی می توانستند پیام های تبریک خود برای این انتخاب از این طریق ارسال کنند.

این آگهی ها که به نوعی سواستفاده از بیت المال است فارغ از مسائل و مشکلات بسیاری که در جامعه به وجود می آورد، نمونه بارز سواستفاده از بیت المال بوده و آثار بسیاری از جمله ایجاد بی اعتمادی را برای این سازمان ها و افراد در بر دارد، چرا که این شهرداری ها و سازمان ها با استفاده از بودجه و پول بیت المال که متعلق به مردم است، به تبریک های غیر ضروری که شاید بتوان آن را از طریق شبکه های اجتماعی، پیامک، تماس تلفنی یا فکس انجام داد، پرداخته اند و هزینه های زیادی خرج کرده اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
عالی بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
چرت بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
بد نبود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار