اینکه مناطق مختلف با درجات متفاوتی با مشکل کم آبی مواجه اند، خبر جدیدی نیست. مدیریت اشتباه منابع آب و برداشت بی رویه آب در کشور و کم بودن بارش باعث تخریب هر چه بیشتر سفره های زیر زمینی آب شده و کفگیر آب به ته دیگ خورده است. اسماعیل نجار رییس سازمان ستاد بحران و معاون وزیر کشور در اوایل سال جاری اعلام کرد :در حال حاضر 550 شهر و 13 مرکز استان با کمبود آب روبرو هستند که باید با مدیریت منطقی برای رفع این مشکلات اقدام شود.
کد خبر: ۵۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳ 25 June 2015

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از جماران، اینکه  مناطق مختلف با درجات متفاوتی با مشکل کم آبی مواجه اند، خبر جدیدی نیست. مدیریت اشتباه منابع آب و برداشت بی رویه آب در کشور و کم بودن بارش باعث تخریب هر چه بیشتر سفره های زیر زمینی آب شده و کفگیر آب به ته دیگ خورده است. اسماعیل نجار رییس سازمان ستاد بحران و معاون وزیر کشور در اوایل  سال جاری  اعلام کرد :در حال حاضر 550 شهر و 13 مرکز استان با کمبود آب روبرو هستند که باید با مدیریت منطقی برای رفع این مشکلات اقدام شود.


مشکل آب تبریز به خاطر پذیرفتن جمعیت مهاجر و افزایش جمعیت


فرماندار تبریز در گفت و گو با جماران اشاره به وضعیت آب تبریز در تابستان پیش رو ، خاطر نشان کرد: در سال جاری بارندگی در شهر تبریز نسبت به سال های گذشته روند خوبی داشته است  و از طرفی دیگر مردم برای مصرف بهینه  آب آموزش می بینند.  در سفر اخیر رییس جمهور به استان آذربایجان شرقی بنا  شده است طرح انتقال آب از رود ارس به دشت تبریز در سال های آتی انجام شود. اگر تبریز با مشکل آب برخورد می کند به خاطر پذیرفتن جمعیت مهاجر و افزایش جمعیت در این شهر است. با مدیریت آب در استان تاکنون با مشکل عمده ای در خصوص آب مواجه نشده ایم و امیدوارم امسال که بارندگی بهتری نسبت به سال گذشته داشته ایم، نیز با مشکل آب در شهر تبریز مواجه نشویم.


بناست الگوی کشت متناسب با خشکسالی و وضعیت احیای دریاچه ارومیه اصلاح شود که این موضوع را در شهرستان تبریز و در کارگروه ویژه ای پیگیری می کنیم. با شهرداری و سازمان پارک ها و زیباسازی شهرداری به این نتیجه رسیده ایم که به جای کاشت چمن از بوته های گیاهی که به آب کمتری نیاز دارند، استفاده کنیم.


رحیم شهرتی فر  با اشاره به طرح احیای دشت تبریز به عنوان یکی از طرح های مهم  شهر تبریز  در ارتباط با طرح احیای دریاچه ارومیه، افزود: طرح احیای دشت تبریز اجرا شده و از زه کش های این طرح مقدار قابل توجهی آب استحصال می شود و به طرف دریاچه ارومیه هدایت می شود.


احتمال بروز کم‌آبی در 28 شهرستان خراسان رضوی


محمد مقدوری معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار خراسان رضوی از احتمال بروز کم‌آبی در 28 شهرستان این استان خبر می دهد. وی  با بیان اینکه 485 روستا هنوز به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند، گفت: از محل اعتبارات مصوب سفر استانی هیئت دولت به استان، تعداد 160 روستا به شبکه توزیع آب روستایی پیوستند.


پر کردن چاه‌های غیرمجاز در دستور کار


همچنین پورزارعی فرماندار شهرستان فراش بند استان فارس به جماران می گوید: بر اثر برداشت بی رویه آب در بسیاری از مراتع، رانش زمین، ایجاد گسل و زلزله‌های مکرر داشته‌ایم. 1300 هکتار از مراتع کشاورزی شهرستان توسط زمین خواران تخریب شده اند. در همین راستا پر کردن چاه‌های غیرمجاز را در دستور کار قرار داده‌ایم.


 تغییر الگوی کشت و توسعه کشاورزی مکانیزه در استان اصفهان


هدایت فرماندار  شهرستان فلاورجان در گفتگو با خبرنگار جماران اظهار می کند: کل استان اصفهان در معرض خشکسالی های متوالی هفت سال اخیر قرار گرفته است که شهرستانهای مختلف به نوعی با آن درگیر هستند. 60 درصد مردم  فلاورجان که از شهرستانهای غرب استان اصفهان  محسوب می شود، کشاورز هستند، متاسفانه خسارتهای زیادی از خشکسالی دیده اند که جبران آن به راحتی میسر نیست. برای سال کشاورزی جاری استاندار اصفهان در شورای عالی آب کشور تدبیری اندیشیده اند تا آب پاییزه را برای کشاورزان شرق و غرب اصفهان اختصاص دهند. مشکل کم آبی مشکل کل استان اصفهان است. در شهرستان فلاورجان طرح تغییر الگوی کشت و استفاده از کشاورزی مکانیزه را توسعه و توصیه ها و پیگیری های لازم را انجام می دهیم. در بحث مصرف آب شرب که برخی روستاهای ما با کمبود آن مواجه هستند توصیه ها و اقداماتی را انجام داده ایم.


شفعتی فرماندار خوانسار یکی دیگر از شهرهای استان اصفهان به جماران می گوید: خوشبختانه در سال 94 بارش ها در خوانسار نسبتا خوب بوده است ولی در جهت استفاده و باور بر اینکه در منطقه خشکی قرار گرفته ایم، شهرستان ما برای استفاده از آب در باغات و کشاورزی از سیستم آبیاری نوین بهره می برند. این روش را باید هرچه بیشتر توسعه دهیم تا کمترین میزان آب اتلاف شود.


تشکیل ستاد صیانت از منابع آب در فرمانداری ها


ابراهیم فتاح پور، فرماندار چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفتگو با جماران با اعلام اینکه کمیته صیانت از آب تشکیل شده است می افزاید : برای مدیریت آب، کمیته ای در فرمانداری ها به نام کمیته صیانت از منابع آب تشکیل می شود که آنجا چاه های غیرمجاز را پلمب می کنند، شرکت توزیع نیروی برق، جهاد کشاورزی نیز همکاری می کنند تا بتوانیم استفاده بهینه تری از منابع آب داشته باشیم.


انتقال آب از خزر به سمنان، برنامه ای بلند مدت


فرماندار سرخه  در استان سمنان نیز با بیان اینکه مساله آب در تمام کشور به چشم می خورد و تنها بعضی از استان ها شرایط بهتری دارند  به خبرنگار جماران می گوید: در استان سمنان در زمینه  آب مشکلات بسیاری داریم. برنامه هایی در راستای استفاده بهینه از آب تدوین شده است. برنامه های مد نظر به سه برنامه بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت تقسیم می شوند. در برنامه بلند مدت، آب را از دریاچه خزر به استان هایی مانند استان سمنان انتقال می دهند که اقدامی بلند مدت است و نیاز به زمان دارد.


وی ادامه می دهد: در برنامه ریزی میان مدت سدهایی مد نظر است که در استان های همجوار زده شود تا آب از آن سدها به داخل استان انتقال داده شود. در برنامه کوتاه مدت نیز مساله مدیریت بهینه آب را دنبال می کنیم تا از میزان آبی که موجود است، استفاده بهتری کنیم. در مساله اصلاح و جایگزینی کشت مسائلی مانند استفاده از آبیاری های نوین تحت فشار، جلوگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال آب و ارائه آموزش های لازم به کشاورزانی که در این عرصه فعالیت می کنند را دنبال می کنیم.


کرمی  با بیان اینکه درباره تامین آب برای صنایع هم به دنبال صنایعی هستیم که کمترین میزان هدر رفت آب را دارند یادآور می شود: صنایعی که در استان فعالیت دارند، به دنبال راهکار هایی هستند که از میزان هدر رفت آب بکاهند.


افزایش سطح کشت تحت آبیاری نوین در سیستان و بلوچستان


حمیرا ریگی فرماندار شهرستان قصر قند ،مساله آبیاری نوین را یکی از عنایات دولت تدبیر و امید می داند. او می گوید که در تمام 34 سال گذشته، تنها 18 هزار هکتار با روش آبیاری نوین آبیاری شدند ولی در یک سال این مقدار به 146 هزار هکتار افزایش یافت.


آب و خشکسالی مسأله ای است که کل دنیا با آن دست و پنجه نرم می کند و مطمئنا در کشور و استان ما این بحران به این دلیل که نتوانستیم به خوبی منابع موجود را و مخصوصا مصرف بهینه آب را مدیریت کنیم ، بیشتر احساس می شود.


ریگی معتقد است باید مصرف منابع موجود را مدیریت کنیم و تغییراتی را در بحث الگوی کشت کشاورزی ایجاد کنیم. چراکه بیشترین آبی را که ما در استان مصرف می کنیم، آب کشاورزی و شغل اکثر مردم نیز در استان سیستان و بلوچستان کشاورزی است. یکی از عنایات دولت تدبیر و امید، مساله آبیاری نوین بود که در سال 93، 146 هزار هکتار از اراضی استان برای آبیاری نوین آماده سازی شده و در حال انجام است. در تمام 34 سال 18 هزار هکتار با روش آبیاری نوین آبیاری شدند ولی در یک سال به 146 هزار هکتار افزایش یافت. که این اقدام می تواند کنترل خوبی را در مدیریت مصرف فراهم کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار