تابناک: يك عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در صورت عدم درمان گرمازدگي عملكرد قلب دچار اختلال مي‌شود و ممكن است فرد با افت فشارخون، اختلال هوشياري و خطر مرگ نيز مواجه شود.
کد خبر: ۵۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ 29 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، احمدرضا همت در تعریف گرمازدگی اظهار کرد: گرما زدگی بیماری خاصی نیست که همه افراد مستعد ابتلا به آن باشند و این حالت بیشتر در فصل‌هاي گرم سال، مكان‌هاي گرم و در محيط طبيعي كه دماي آن بالاتر از حد نرمال باشد اتفاق مي‌افتد.

وی با بیان اینکه علائم ابتلا به گرمازدگی شامل گرفتگی عضلانی، ضعف، بی‌حالی‌، بیهوشی و در موارد شدید تشنج و ایست قلبی است، افزود: زنان باردار،کودکان و سالمندان نسبت به سایر افراد آسیب‌پذیرتر هستند.

این متخصص داخلی ادامه داد: پوشيدن لباس‌هاي رنگ روشن، پرهيز از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعات گرم، و قدم زدن در سایه و استفاده از كلاه و نوشيدن آب و مايعات از جمله راهكارهايي است كه می‌تواند از گرمازدگي كودكان، زنان باردار و افراد مسن جلوگيري مي‌كند.

همت با تاکید بر اینکه اهمیت گرمازدگی بسیار مهم است زيرا مي‌تواند از مرگ جلوگیری ‌کند، خاطر نشان کرد: در صورت عدم درمان گرمازدگي عملكرد قلب دچار اختلال مي‌شود و فرد با افت فشارخون، اختلال هوشياري و خطر مرگ نيز مواجه است.

وی با بیان اینکه ورزشكاران بعد از هر10 الی 20 دقيقه نرمش و ورزش بايد آب و مايعات بنوشند، اضافه کرد: به دلیل اینکه در زمان ورزش کردن سدیم بدن دفع می‌شود، بهتر است ورزشكاران در صورت انجام ورزش‌هاي سنگين كمي نمك به آبي كه مي‌نوشند، اضافه كنند تا دچار گرمازدگی نشوند.

اين عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در گرمازدگي دماي بدن از حد نرمال بالاتر می‌رود، گفت: در این حالت آب و املاح بدن مانند نمك به علت تعرق شديد از بين مي‌رود.

همت خاطر نشان کرد: كودكان، زنان باردار و افراد مسن در فصل گرما بايد بيشتر مراقب گرمازدگي باشند و توصیه می‌شود فرد گرمازده را از محيط گرم به يك محيط خنك‌تر منتقل و در صورت هوشياري براي جبران كمبود آب بدن به او مايعات داد. چنانچه سطح هوشیاری او پایین است بايد سريعا به مراكز درماني منتقل شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار