مجید همتی در گفتگو با تابناک:
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز واکسیناسیون رایگان آنتروتوکسمی و تب برفکی در مناطق زلزله زده خبر داد.
کد خبر: ۵۴۵۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴ 31 December 2017

دکتر مجید همتی در گفتگو با خبرنگار تابناک افزود:در پی وقوع زلزله وتخریب جایگاه‌های نگهداری دام و انبار‌های علوفه استرس، سوءتغذیه و کاهش قدرت سیستم ایمنی دام‌ها زمینه ساز بروز بیماری‌های دامی است.

وی خاطر نشان کرد: جهت پیشگیری از این بیماری‌ها اداره کل دامپزشکی از ابتدای دی ماه واکسیناسیون همزمان آنتروتوکسمی و تب برفکی را آغاز کرده و پیش بینی می‌شود تمام جمعیت دامی مناطق زلزله زده در مدت ۲۰ روز کاری با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی به صورت رایگان واکسینه شود.

همتی بیماری‌های تب برفکی و آنتروتوکسمی را از مهمترین بیماری‌هایی که در این زمان احتمال بروز دارند اعلام کرد و گفت: تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیردار دامی است که در صورت شیوع باعث کاهش تولیدات دامی و تلفات در دام‌های جوان می‌شود.

این مقام مسئول بیماری آنتروتوکسمی را یک بیماری باکتریایی برشمرد که به صورت فوق حاد باعث بروز تلفات در دام می‌شود و این بیماری به دنبال تغییرات رژیم غذایی دام‌ها و استرس حادث می‌شود.

دکتر همتی همچنین به دامداران نیز توصیه کرد که همکاری‌های لازم را با اکیپ‌های اعزامی داشته باشند و مشاهده هرگونه بیماری به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند و یا با سامانه ۱۵۱۲ تماس بگیرند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پیشگیری از بیماری‌های هاری، لمپی اسکین و تب برفکی دام سنگین نیز در برنامه کاری اداره کل دامپزشکی استان قرار دارد و تا قبل از پایان سال جاری انجام می‌شود.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار