مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد از واكسيناسيون بیش از 36 هزار راس دام سنگین در اين استان بر علیه بیماری تب برفکی خبر داد.
کد خبر: ۵۴۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳ 31 December 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛ دکتر «محمد عبدالحسین زاده» با اعلام این خبر، گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری خطرناک دامی است که در صورت عدم کنترل می تواند باعث کاهش شدید تولیدات و نیز منجر به تلفات بالا و زیان های اقتصادی کلان شود لذا به منظور پیشگیری از این بیماری مهلک بیش از 36 هزار راس دام سنگین در استان یزد توسط بخش دولتی و با همکاری بخش خصوصی بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند .

وی تصریح کرد: تب برفکی یک بیماری ویروسی می باشد که معمولا خود را به صورت تب شدید و ایجاد تاول بر روی دهان و سم حیوانات زوج سم مانند گاو و گوسفند نشان داده و در صورت عدم رسیدگی، در نهایت موجب کاهش تولید و تلف شدن دام های جوان می‌شود.

به گفته عبدالحسين زاده، ویروس این بیماری مقاوم بوده و می‌تواند تا بیش از 40 روز در بیرون از بدن دام زنده بماند و باعث گسترش این بیماری خطرناک شود .

این مسئول افزود: دامداران علاوه بر واکسیناسیون دام‌ها، در صورت مشاهده کانون های بیماری به منظور جلوگیری از شیوع آن، ضمن اطلاع به شبكه دامپزشكي محل و ضد عفوني جايگاه، باید از تردد بي مورد افراد به محل دامداري و حمل و نقل دام خودداری كنند و همچنین بعد از انجام واکسیناسیون تا حداقل دو هفته لازم است كه هیچ گونه جابجایی دام صورت نگیرد.

عبدالحسین زاده در پایان با ابراز خشنودی از همکاری دامداران با اکیپ‌های مایه‌کوبی، اظهار كرد: همکاری مناسب دامداران با کارشناسان دامپزشکی در امر مایه کوبی و رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای و مراقبت‌های پس از تلقیح واکسن می‌تواند نقش بسزایی در امر جلوگیری از شیوع این بیماری وکمک به ریشه‌کنی آن داشته باشد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار