استان مازندران نیز در تولید گیاهان آپارتمانی رتبه نخست تولید کشور را دارد که محصولات آن به کشورهای حاشیه خزر صادر می‌شود. البته کارشناسان عقیده دارند که ایران توانایی صادرات سالانه حداقل 300 تا 500 میلیون دلار گل های زینتی (به صورت شاخه بریده و گلدانی)، درخت و درختچه را دارد.
کد خبر: ۵۵۳۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱ 16 January 2018

به گزارش تابناک : درست است که شاعر فرموده: «‌ای گلفروش، گل چه فروشی برای سیم/ وز گل عزیزتر، چه ستانی به سیم گل؟»؛ اما سعدی علیه الرحمه اگر در شهر شلوغ و پرجمعیت و روزگار دود و ماشین زندگی می کرد، که چشم به آسمان دود گرفته و سیاه رنگ می کرد، مطمئنا حرف خود را پس می گرفت.

شاید بتوان گفت که قدمت کشت، کار و نگهداری گل‌ها در ایران همزمان با شروع کشاورزی بوده است. نیم نگاهی به تاریخ و فرهنگ ایران در زمینه گل کافی است تا به جایگاه خوب و ارزنده ایرانیان در این زمینه پی ببریم. زمانی که بسیاری از کشورها در زمینه پرورش گل و گیاه فعال نبودند کشور ما در این زمینه وضعیت قابل قبولی داشته است این را می توان با استناد به قدیمیترین گلخانه های موجود در ایران که در حال حاضر هم فعال هستند و قدمتی حدود ۷۵ ۷۰ سال دارند، بیان کرد. کشت و کار پرورش گل‌های زینتی در ایران بعنوان یک رشته اقتصادی سابقه‌ای به قدمت احداث گلخانه ها ندارد اما از زمان‌های گذشته، گلخانه‌دارها کار تکثیر و پرورش گیاهان را برای سرگرمی، و گذران اوقات فراغت انجام می‌دادند.

بسیاری از گیاهان زینتی مثل لاله، سنبل، زنبق، سیکلمه و برخی از درختچه ها و تعداد زیادی از درختان میوه؛ خواستگاه و زادگاهش در ایران است و می توان به منابع علمی دنیا در این زمینه استناد کرد. اما از نظر اقتصادی و صادرات گل و گیاه هنوز موقعیت مناسبی در سطح دنیا ندارد. ایران از لحاظ شرایط مساعد جهت تولید گل و گیاه جزو 15 کشور اول جهان است. موطن بسیاری از گلو گیاهان زینتی که در دنیا در زمینه تولید و پرورش آن تلاش شده از جمله گلهای پیازی، پامچال، میخک،گلایل،لاله سیکلمن ایران میباشد.

اگر در شهرهای شلوغ و پرجمعیتی زندگی می‌کنید، حتما به آسمان دوده گرفته و سیاه‌رنگ این روزها دقت کرده‌اید. آلودگی هوا در ماه پیش تا جایی پیش رفت که همه ما مجبور شدیم چند روزی را در خانه بمانیم. اما آیا فقط ماندن در فضای داخلی خانه ما را از تنفس این همه آلودگی در امان نگه می‌دارد؟! به هر حال با باز شدن هر در و پنجره‌ای هوای آلوده شهر به فضای داخلی خانه ما هم راه پیدا خواهد کرد؛ در ضمن آلودگی‌هایی که به وسیله اسباب و اثاثیه داخل خانه تولید می‌شوند را نیز نباید فراموش کرد.

درحال حاضر ایران هفدهمین کشور تولیدکننده گل و گیاه جهان است اما رتبه صد و هفتم بازارهای صادراتی را به خود اختصاص داده است و علیرغم بالا بودن کیفیت گل‌های تولیدی به دلیل بالا بودن قیمت آن مشتری در بازارهای جهانی ندارد.

 

افزایش رونق بازار گل و گیاه زینتی در مازندران

استان مازندران نیز در تولید گیاهان آپارتمانی رتبه نخست تولید کشور را دارد که محصولات آن به کشورهای حاشیه خزر صادر می‌شود. البته کارشناسان عقیده دارند که ایران توانایی صادرات سالانه حداقل 300 تا 500 میلیون دلار گل های زینتی (به صورت شاخه بریده و گلدانی)، درخت و درختچه را دارد.

«مازندران با تولید سالانه 21میلیون گلدان، 266میلیون گل شاخه بریده و 85میلیون اصله درخت و درختچه و...، برای 10هزار نفر شغل ایجاد کرده و رتبه اول کشور را داراست.»

مجری طرح‌های گلخانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این مطلب ادامه داد: مازندران رتبه نخست را در تولید درخت و درختچه زینتی و گل‌های آپارتمانی و رتبه سوم را در تولید گل‌های شاخه بریده کشور دارد.

به گفته شبنم غفاری، چهار هزار و 331 بهره‌بردار در زمینه گل و گیاه فعالیت دارند و سالانه 430 میلیون گل و گیاه در استان تولید می‌شود.وی سطح زیرکشت گل و گیاه را در مازندران یک هزار و 33 هکتار عنوان کرد و افزود: 302 هکتار در فضای بسته و 731 هکتار در فضای باز است.

این مسئول با بیان اینکه سالانه 21 میلیون گلدان، 266 میلیون گل شاخه بریده، 85 میلیون اصله درخت و درختچه زینتی، 53 میلیون بوته گل‌های فصلی و نشایی و پنج میلیون پیاز و پیازچه تولید می‌شود، یادآور شد: در یک هزار و 33 هکتار سطح زیرکشت گلخانه در استان مازندران برای 10 هزار نفر شغل ایجاد شده است.

به گفته مجری طرح‌های گلخانه‌ای جهاد کشاورزی مازندرانمیزان ارزآوری سالیانه در گلخانه‌های مدرن 100 هزار دلار و گلخانه معمولی 20 تا 50 هزار دلار در هر هکتار است.

 

 

منبع : تیترامروز 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار