تابناک: در حالی که رییس شورای شهر اصفهان از بهره برداری مرحله اول خط یک قطار شهری این کلانشهر تا پایان آذر امسال خبرداده بود ، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تحقق این وعده را حداقل به شش ماه دیگر موکول کرد.
کد خبر: ۵۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲ 17 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان 17 آبان امسال در جلسه علنی شورای اسلامی از راه اندازی مرحله اول خط یک قطار شهری این کلانشهر تا پایان آذر خبر داد.

پس از آن و در پی شدت گرفتن آلودگی هوای اصفهان، سخنگوی ستاد مهار محیط زیست استان نیز از بهره برداری مرحله اول خط یک قطار شهری اصفهان تا پایان آذر خبرداد و گفت: بهره برداری از این خط می تواند به کاهش آلودگی کلانشهر اصفهان کمک کند.

مهدی ترکاشوند تصریح کرد: در صورتجلسه ای که بین شهرداری و محیط زیست منعقد شد، مقرر است مرحله اول خط یک قطار شهری اصفهان تا پایان آذر به بهره برداری برسد.

اردیبهشت ماه امسال پس از سال ها تاخیر یک رام قطار شامل پنج واگن به شهر اصفهان رسید و عملیات آزمایشی این واگن ها در مرحله اول خط یک آغاز شد.

در همان زمان اعلام شد در صورت موفقیت آمیز بودن عملکرد این واگن ها، مرحله اول خط یک مترو اصفهان از ایستگاه پاسداران تا باهنر بطول 10 کیلومتر به بهره برداری می رسد.

عملیات احداث پروژه خط یک مترو اصفهان اواسط سال 80 به طول 20.2 کیلومتر از شهرک قدس در شمال تا پایانه مسافربری صفه در جنوب این شهر آغاز شد که و ایستگاه پاسداران ( شهرک قدس ) تا باهنر بطول 10 کیلومتر بخشی از این مسیر است.

در هیمن حال، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان روز سه شنبه درباره به تاخیر افتادن زمان بهره برداری از مرحله اول خط یک قطار شهری اصفهان اظهار کرد: هشت ایستگاه این مسیر تکمیل و آماده بهره برداری است.

علیرضا صلواتی نبود واگن های کافی برای راه اندازی این مسیر را مهمترین دلیل به تاخیر افتادن زمان بهره برداری از مرحله اول خط یک قطار شهری اصفهان بیان کرد و افزود: تاکنون یک رام واگن قطارشهری وارد اصفهان شده و برای راه اندازی این مسیر به 2 رام دیگر نیاز است.

وی با اشاره به اینکه ریل و واگن های مسیر مرحله اول خط یک قطار شهری اصفهان هم اکنون در حال آزمایش است، توضیح داد: در صورت راه اندازی این مسیر با یک رام واگن، چنانچه این واگن ها خراب شود، واگن دیگری برای پشتیبانی از آنها وجود ندارد و در چنین شرایطی خدمات رسانی به شهروندان مختل خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه پیش از این مسئولیت خرید واگن های قطار شهری در شهرستان ها به شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی واگذار شده بود، افزود: بد قولی این شرکت برای خرید و واگذاری واگن های قطار شهری به سازمان قطارشهری اصفهان موجب شد تا برخلاف وعده مسوولان، مرحله اول خط قطار شهری این کلانشهر به تعویق افتد.

وی در عین به تلاش مسوولان شهرداری اصفهان برای خرید واگن های مورد نیاز قطار شهری این کلانشهر اشاره کرد و افزود: دولت یازدهم مسوولیت خرید واگن های مورد نیاز برای راه اندازی قطار شهری در شهرستان را به مسوولان محلی تفویض کرده و در این راستا شهرداری اصفهان با دو شرکت برای تامین واگن های مورد نیاز قطار شهری این کلانشهر وارد مذاکره شده است.

وی بااشاره به اینکه شرکت های یاد شده برای تامین واگن های قطارشهری اصفهان قول 6 ماهه داده اند، اظهار کرد: در اینصورت مرحله اول خط یک قطار شهری اصفهان تابستان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

طراحی اولیه خطوط اولویت دار قطارشهری اصفهان از سال 1375 تا 1377 انجام شد و بودجه اجرای آن در سال 1379 همراه با طرح قطار شهری پنج شهر کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

طرح نهایی خط یک قطار شهری اصفهان ( شمال به جنوب ) بطول 12،5کیلومتر در سال 1380 مصوب و عملیات ساخت تونل آن آغاز شد.

با اضافه شدن مسیر خیابان کاوه به قدس بطول 7،7 کیلومتر اینک خط اول قطار شهری اصفهان از شمال غرب تا جنوب بطول 20،12 کیلومتر در دست احداث است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار