کد خبر: ۵۷۱۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸ 26 February 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جام جم آنلاین سیف‌الله ابوترابی در این زمینه گفت: خبر منتشر شده اساسا کذب است به این دلیل که 5 سال پیش سازمان ثبت احوال کشور، بخشنامه‌ای برای ثبت فوت افراد بالای یکصد سال داشته که این افراد دارای اسناد راکد بودند، نه دیگرانی که اسناد راکدی نداشته‌اند.

ابوترابی در ادامه افزود: براساس این بخشنامه تمامی افرادی که در محدوده سنی یاد شده بودند و هیچ اقدامی برای تعویض شناسنامه‌های قدیمی خود به مدارک هویتی جمهوری اسلامی نداشتند بکار گرفته می‌شد. به این معنی که اگر فردی یک‌صد سال داشت و پس انقلاب اسلامی هیچ اقدامی برای دریافت شناسنامه، کارت ملی، کوپن، ثبت ازدواج، ثبت تولد فرزندان یا طلاق انجام نداده بود را با تایید مراجع قانونی متوفی ثبت می‌کردیم.

این مقام مسئول در سازمان ثبت احوال تاکید کرد: البته شرایط احراز فوت اینگونه بوده که مسئول محلی سازمان ثبت احوال باید دستور قضایی را با شماره نامه ثبت می‌کرد و شهادت دو نفر از مسئولان اداره بهداشت، دهیار یا نیروی انتظامی را نیز کتبا می‌گرفته (طبق ماده 27) تا بتواند سند فوت بنام فرد مورد نظر صادر کند.

وی با تاکید مجدد بر اینکه دستور العمل یاد شده هرگز به صورت خودکار یا بدون دریافت مجوز رسمی اجرایی نشده است به خبرنگار ما گفت: البته با توجه به تغییر ریاست سازمان و همچنین حکم دیوان عدالت کلا بخشنامه مذکور منتفی شده و بکار گرفته نمی‌شود.

خدمات ویژه نوروزی

ابوترابی درباره ارایه خدمات ویژه سازمان به هموطنان طی ایام نوروز نیز گفت: همکاران سازمان ثبت احوال در سه شیفت کاری مشغول به کار هستند تا بتوانند بهترین خدمات را در ایام پایانی سال ارایه کنند، اما معمولا قبل از پایان سال بخشنامه‌ای مخصوص به همه استان‌های کشور ابلاغ می‌شود به این ترتیب که در تمام ادارات سازمان ثبت احوال طی ایام تعطیل نوروز همکارانی مستقر هستند تا در صورت مراجعه شهروندان خدمات مورد نیازشان ارایه شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: با درنطر گرفتن اینکه روند تعویض کارت ملی ابتدا از طریق سامانه آغاز می‌شود و سامانه تعطیل شدنی نیست هموطنان می‌توانند در این زمینه اقدام کنند تا در صورت فعال بودن دفاتر مربوطه مثل اداره پست و دفاتر پیشخوان باقی مراحل کار را انجام دهند.

عماد عزتی / جام جم آنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار