رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان نسبت به ورود ویروس H5N6 آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این منطقه هشدار داد.
کد خبر: ۵۷۱۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵ 27 February 2018

نرجس افشاری پور  افزود: ورود ویروس H5N6 آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به داخل کشور از طریق پرندگان مهاجر انجام می شود از این رو باید توصیه های بهداشتی برای مقابله در این زمینه را رعایت کنیم.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه پرندگان وحشی صید شده نقش مهمی در ورود ویروس به گله های پرندگان اهلی را دارد باید از صید پرندگان تا اطلاع ثانوی به شدت پرهیز شود.
وی ادامه داد: روستاییان در صورت مشاهده مرگ غیرطبیعی طیور بلافاصله مورد را به دامپزشکی شهرستان یا اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان اطلاع رسانی کنند.
رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: پرورش دهندگان طیور صنعتی موارد امنیت زیستی را رعایت کنند و از انجام رفتارهای پرخطر بپرهیزند.
وی تصریح کرد: موارد تلفات غیرعادی، کاهش مصرف دان، کاهش مصرف آب و یا کاهش تولید در یک مزرعه پرورش طیور صنعتی باید سریع به نزدیکترین دامپزشکی دولتی گزارش شود.
وی اظهار کرد: کارکنان واحدهای پرورش طیور صنعتی از نگهداری هر نوع پرنده در منزل (خواه ماکیان و خواه پرندگان زینتی) به شدت پرهیز کنند.
افشاری پور بیان کرد: با توجه به تایید ویروس h5n6 آنفلوآنزای فوق حاد در پرندگان مهاجر در پارک ملی حیات وحش بوجاق کیاشهر استان گیلان که برای اولین بار در کشور مشاهده شده است و اهمیت این مساله در زمینه بهداشت عمومی، بهداشت دام و خسارت اقتصادی ناشی از گسترش این بیماری باید به نکات بهداشتی کارشناسان دامپزشکی توجه ویژه ای کرد.
وی به برگزاری دوره آموزشی ترویجی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در هفت شهرستان جنوب استان کرمان اشاره کرد و گفت: در این دوره های آموزشی بر نقش بسزای آموزش در افزایش سطح آگاهی مردم و کاهش خسارات ناشی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاکید می شود.
وی با بیان اینکه در پایان هر دوره آموزشی بروشور و تراکت هایی در این زمینه بین شرکت کنندگان توزیع می شود افزود: در این دوره های آموزشی همچنین شکار نکردن و نگهداری پرندگان مهاجر و آبزی و ممانعت از چرای آزاد مرغ های بومی و دیگر ماکیان را به مردم توصیه می کنند.
وی تصریح کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نوعی بیماری ویروسی است که علاوه بر طیور، پستانداران از جمله انسان را نیز درگیر می کند و پرندگان وحشی و آبزی می توانند بعنوان مخزن بیماری عمل کنند.
اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان مستقل از مرکز استان هفت شهرستان را با جمعیت یک میلیون نفر تحت پوشش دارد.
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار