رئیس ستاد خدمات سفر کشور:
رئیس ستاد خدمات سفر کشور گفت: خوزستان چهار برند مخصوص گردشگری شامل طبیعت، تاریخ، دریایی و همچنین دفاع مقدس را در خود دارد.
کد خبر: ۵۸۳۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳ 27 March 2018

محمد محب خدایی شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران در اهواز اظهار کرد: خوزستان مشهد شهیدان است و این استان یادآور رشادت ها و شهادت های دوران جنگ است و خاطره بزرگی است که می تواند به عنوان یک ظرفیت خوب گردشگری دفاع مقدس در کشور مطرح و شرایط مطلوبی را در این حوزه برای کشور ایجاد کند.

به گزارش "تابناک" وی افزود: گردشگری یکی از صنایع مهم است که امروز رتبه سوم اقتصادی دنیا را به خود اختصاص داده و یکی از حوزه هایی به شمار می رود که می تواند بسیاری از مشکلات اشتغال را حل کند. در سال آینده، دومین جایگاهی که از نظر بحث اشتغال تخصیص داده شده همین گردشگری است که می تواند خیلی از ظرفیت ها را فعال کند.

محب خدایی همچنین در خصوص گردشگری در خوزستان نیز گفت: استان خوزستان در حوزه تاریخی، فرهنگی، طبیعت، دریایی و رودخانه ای ظرفیت های خوبی برای گردشگری دارد و می توان این بخش را فعال تر و پویاتر کرد؛ همچنین با جذب گردشگر بیشتر هم مشکل اشتغال را حل و رشد خوبی برای اقتصاد استان ایجاد کنیم.

رئیس ستاد خدمات سفر کشور بیان کرد: مهمترین محور مباحث در زمینه ارزآوری و گردشگری این است که تمرین خوبی در گردشگری داخلی داشته باشیم؛ نوروز یکی از آئین ها و رویدادهای مهم ملی است که می تواند برای مهیا شدن شرایط گردشگری داخلی به ما کمک کند تا ببینیم چه ظرفیت هایی در حوزه گردشگری می تواند فعال تر عمل کنند و این فضا ایجاد و ظرفیت ها برای جذب بیشتر گردشگران خارجی فراهم شود.

کشوری ۴ فصل داریم

محب خدایی افزود: در کشوری هستیم که چهار فصل را داریم؛ نیمه جنوبی و شمالی کشور شرایط دو مقصد متفاوت را ایجاد می کند یعنی امروز مردم در نیمه جنوبی کشور می توانند بهار نیمه شمال را تجربه کنند و مردم شمال کشور می توانند بهار نیمه جنوب را تجربه کنند.

وی عنوان کرد: امسال سعی کردیم با نگرش رویدادمحوری و ایجاد فضاهای مفرح و پرنشاط در سطح کشور یک جریان سازی خوبی انجام دهیم. در گردشگری یکی از مباحث مهم رقابت پذیری است؛ در گردشگری داخلی تمام استان ها یک مقصد گردشگری هستند ولی در گردشگری خارجی ایران به عنوان یک مقصد مطرح می شود.

محب خدایی افزود: خوزستان امسال نسبت به سال گذشته با ضریب افزایش ۵۳ درصدی در حوزه اقامت مسافر روبرو است؛ همچنین در زمینه بازدید از مراکز گردشگری نیز به همین میزان افزایش داشتیم.

رئیس ستاد خدمات سفر کشور ادامه داد: در یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران با محوریت نوروز امسال این رقابت پذیری را در نمایشگاه ایجاد کردیم؛ یعنی هر کدام از استان ها سعی کردند تا ظرفیت های خود را در رقابت با یکدیگر به نمایش بگذارند و همان موضوع اکنون در نوروز تکرار شده و امسال همه استان ها با یک تلاش مضاعف در راستای نمایش و معرفی ظرفیت های گردشگری خود فعالیت می کنند.

محب خدایی بیان کرد: برای رسیدن به پویایی کامل در گردشگری استان ها باید به تغییر نگرش توجه جدی داشته باشیم که اکنون خوشبختانه این فضا در کشور ایجاد شده است؛ محوریت مدیریت برنامه ریزی در کلان کشور به خصوص در حوزه شهرها باید شهر گردشگر باشد.

وی تاکید کرد: نگرش شهر گردشگر مبتنی بر این است که برنامه ریزی شهری باید بر اساس جامعه گردشگر و شهروند در کنار هم باشد چون نیازهایی که برای یک شهر در جامعه شهروند طراحی می کنیم بر اساس اسکان ۳۶۵ روزه جامعه شهروند است ولی امروزه شاهد اسکان یک تا سه روزه گردشگران در استان خوزستان هستیم پس خواستگاه های این مسافران نوروزی از تجهیزات و برنامه ریزی شهری با جامعه شهروند خیلی متفاوت خواهد بود.

محب خدایی گفت: در کشور ذخایر گردشگری بالایی داریم؛ با توجه به ظرفیت های خوزستان در حوزه گردشگری طبیعت، تاریخی، فرهنگی، دریایی و همچنین دفاع مقدس چهار برند مخصوص گردشگری را می تواند به خود اختصاص دهد. مهم این است که نگرش در مدیریت شهری و استان کاملا مبتنی بر شاخص های شهر گردشگر باشد که بتوانیم شرایط اسکان خوب را برای گردشگران فراهم کنیم؛ هم اکنون یکی از مشکلات این است که بهره وری ۱۰۰ درصدی از ظرفیت های موجود حاصل نمی شود.

رئیس ستاد خدمات سفر کشور تصریح کرد: در سال ۹۵ نزدیک به چهار میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر ورودی خارجی داشتیم ولی با همین شرایط امکان جذب دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دیگر را هم داشتیم و این آمار نشان می دهد یک مقدار باید در برنامه ریزی ها تغییر ایجاد شود.

محب خدایی با اشاره به اینکه گردشگری بیشتر به ایده نیاز دارد، گفت: در حال حاضر استان خوزستان ظرفیت خوب را برای جذب بیشتر گردشگران دارد؛ روز اول سفر بازدیدهای خوبی داشتم و باید از ظرفیت های این استان به ویژه اقوام باید بیشتر بهره مند شد. پیشنهاد می دهم با همکاری استاندار در مسیرهای بین جاده ای اکوکمپ های بین راهی روستایی و عشایری را برقرار کنیم؛ این مسئله را در سطح کشور اعلام و خیلی به کاهش تصادفات کمک کرده است.

وی اضافه کرد: در مجموعه های بین راهی شاید به مدرن بودن فکر می کنند ولی شاخص اصلی ما همین المان های روستایی و عشایری است و این مسئله را به عنوان الگو برای اولین بار می توان در خوزستان اجرا کرد که فرصت بزرگی برای معرفی گردشگری استان خواهد بود.

محب خدایی در خصوص تقویت گردشگری سلامت گفت: اگر بخواهیم ظرفیت های گردشگری خوزستان را کاملا نمایش و آن را معرفی کنیم نیاز است که در سطح ملی و بین الملی هم برای معرفی این استان اقدام کرد. استان خوزستان در حوزه های بسیاری از گردشگری مثل طبیعت، سلامت و یا دریایی صاحب برند جهانی است ولی تبلیغات برای آن به خوبی انجام نشده است و برای شاخص های رقابت پذیری باید برای تبلیغات فعالیت های بیشتری انجام شود.

رئیس ستاد خدمات سفر کشور ادامه داد: برخی مواقع موضوع گرد و غبار خیلی بزرگ شده و این کار باعث تداعی وجود احتمالی این پدیده در ذهن گردشگران می شود؛ چنین اقدامی قطعا نقش بازدارنده ایفا و کاهش سفر به استان را به دنبال دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار