مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد از اجرای واکسیناسیون بروسلوز در جمعیت گاو، گوساله و گوسفند و بز خبر داد.
کد خبر: ۵۸۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۱ 03 April 2018

دکتر «سید خلیل موسوی» با بيان اين كه در 11 ماهه ابتدايي پارسال تعداد 19 هزار راس گاو وگوساله و 95 هزار و 200 راس گوسفند و بز بر علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند، تاكيد كرد: تب مالت، يك بیماری واگیر‌دار مشترک بین انسان و دام است که همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وي با بيان اين كه شیوع این بیماری به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه نيز بیشتر می‌شود، از علائم این بیماری در انسان به تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل اشاره كرد.

موسوي در ادامه تصریح کرد : با توجه به این که انتقال عامل بیماری بروسلوز به واحدهای دامداری به طور عمده از طریق خرید دام‌های جدید صورت می‌گیرد به دامداران توصیه کرد از خرید دام‌های بدون پيشينه بهداشتي مشخص و مطلوب که واکسینه نشده‌اند، خودداری كنند و با اکیپ های واکسیناسیون همکاری مناسب جهت مايه‌كوبي دام‌ها را داشته باشند، تا این مهم به نحو مطلوب میسر شود.

اين مسئول در پایان نيز به همشهریان توصیه کرد كه حتی‌الامكان از شیر و محصولات لبني پاستوریزه استفاده كنند  و در صورت استفاده از شیر خام، آن را قبل از مصرف به طور كامل بجوشانند و اگر تمایل به مصرف پنیر محلی دارند آن‌ را به مدت حداقل دو ماه در آب نمک قرار داده تا در صورت آلودگي، ميكروب‌هاي بيماري‌زا از بين برود

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار