مدیرکل بنیاد مسکن استان یزد خبر داد
مدیرکل بنیاد مسکن استان یزد گفت: در سال گذشته بیش از 1800 سند مالکیت روستایی در این استان صادر شده است.
کد خبر: ۵۹۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲ 16 April 2018

علیرضا قربانیان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، فعالیت‌های بنیاد مسکن را در چهار معاونت شامل یک معاونت پشتیبانی و سه معاونت اجرایی دانست و گفت: تمرکز معاونت‌های اجرایی این بنیاد عمدتاً در سطح روستاهای استان متمرکز است.

وی در ادامه یکی از اقدامات بنیاد مسکن یزد در روستاها را، صدور اسناد مالکیت روستایی دانست و بیان کرد: هدف از اجرای این طرح، ساماندهی و تثبیت اراضی روستایی، کاهش و رفع اختلافات مالکیت در روستاها، امکان استفاده روستائیان از تسهیلات بانکی، توسعه اقتصادی روستاها با افزایش بار حقوقی و اقتصادی روستایی و فراهم آوردن بستری مناسب قانونی در راستای تسریع خدمات‌رسانی در روستاها بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن یزد بیان کرد: در سال 1396 بالغ‌بر 1800 جلد سند در روستا و 200 جلد سند در شهرهای زیر 250 هزار نفر به متقاضیان اعطا شد.

این مقام مسئول با اشاره به طرح هادی روستایی و طرح‌های مصوب آن از برنامه بنیاد مسکن در جهت تملیک و واگذاری زمین‌های روستایی خبر داد و گفت: بنیاد مسکن به‌عنوان تنها متولی این امر در نظر دارد تا با همکاری اداره کل منابع طبیعی یزد زمین‌های دولتی را مستعد را شناسایی، تملیک و نسبت به تفکیک و واگذاری آن با هماهنگی شورای روستایی و سایر نهادهای دخیل، به روستائیان اقدام کند.

قربانیان هدف از اجرای این طرح را، تأمین زمین لازم جهت عمران و نوسازی روستاها، هدایت توسعه کاربری و نظم دهی به گسترش فیزیکی روستاها، تفکیک اصولی زمین و رعایت استانداردها، ایجاد انگیزه جهت سکونت و فعالیت در روستا و حمایت از خانوارهای روستایی فاقد زمین برشمرد.

وی تأکید کرد این زمین‌ها باقیمت مناسب در همان روستا به متقاضیان اعطاشده و حتی کمک‌های مناسبی نیز اعم از تخفیف، برای افراد نیازمند در نظر گرفته‌شده است، امروز جمعیت روستایی حاضر در یزد زیر 20 درصد است و در تلاشیم تا با اجرای این طرح‌ها ضمن حفظ حضور مردم در روستاها، شاهد افزایش این میزان باشیم.

این مقام مسئول اذعان کرد: در سال گذشته نیز بنیاد مسکن با کمک منابع طبیعی استان 99 هکتار تملک نموده و به متقاضیان تحویل داده است که به‌طورکلی در این طرح، هزار و 100 قطعه زمین در روستاهای استان واگذار شد، ناگفته نماند در برنامه پنجم توسعه نیز 8 هزار قطعه زمین در روستاها برای ساخت مسکن به افراد واجد شرایط تحویل داده شد.

وی با اشاره به اهمیت ساخت مسکن مقاوم و مناسب در روستاها از اعطای تسهیلات 18 میلیون تومانی با کارمزد پنج درصد خبر داد و تصریح کرد: متقاضیان از سوی دفاتر فنی بنیاد مسکن در جهت اجرای مناسب طرح‌ها راهنمایی می‌شوند، البته بر اساس مصوبات قانونی این طرح باهدف مهاجرت معکوس، به افراد غیربومی نیز خدمت‌رسانی می‌کند ولی به‌طور عمده اولویت با افراد بومی روستایی است.

قربانیان ادامه داد: برخی شرکت‌های تعاونی با خرید زمین در برخی روستاهای ییلاقی استان اقدام به ساخت‌وساز مجتمع‌های مسکونی نموده‌اند و این فعالیت‌ها از برنامه‌های بنیاد مسکن نیست.

مدیرکل بنیاد مسکن استان یزد، اجرای طرح هادی روستایی در روستاها را بسیار قابل‌توجه برشمرد و بیان کرد: مطالعات نیازسنجی و عملیاتی این طرح در روستاها تا 10 سال معتبر بوده و بعد از پایان این دوره، طرح‌ها مورد بازبینی قرار خواهند گرفت، این طرح در تلاش است تا ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود روستاها، میزان، مکان و نحوه استفاده از زمین‌های روستایی برای عملکردهای متخلف اعم از مسکونی، تجاری، کشاورزی و ورزشی را گسترش دهد.

این مقام مسئول اهداف طرح هادی را، زمینه‌سازی برای توسعه و عمران روستاها، تأمین و توزیع عادلانه امکانات اجتماعی و رفاهی، توسعه کاربری وستاها، توجه به توسعه مسکن و بهبود شرایط زیست‌محیطی، برنامه‌ریزی برای مشارکت روستاییان، ساماندهی شبکه‌ها و نهایتاً بهبود وضعیت روستاها دانست.

مدیرکل بنیاد مسکن یزد در همین راستا افزود: به‌طورکلی بنیاد مسکن یزد 40 طرح شامل 14 طرح شدید و 26 طرح بازنگری که مربوط به سال 1396 بوده را در دست مطالعه دارد، در بازنگری طرح‌هایی که مدت 10 ساله آن‌ها به پایان رسیده است نیز این بنیاد از افراد برجسته و کارشناسان متخصص در راستای اجرای هرچه بهتر این طرح بهره برده است.

قربانیان بیان کرد: البته ناگفته نماند که طرح هادی روستایی شامل روستاهای بالای 20 خانوار است که 350 روستا را شامل می‌شود که مستعد بوده و این اقدام انجام‌شده است، از سال 1372 بالغ‌بر 230 روستا شاهد اجرای فاز یکم مصوبات طرح‌های هادی روستایی بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال 96 نیز در 70 روستا طرح هادی با سقف هزینه هشت میلیارد تومان در دست اجرا است که به یاری خداوند و تلاش زحمتکشان این عرصه تا 31 تیر سال جاری، این طرح‌ها نیز به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی طرح بهسازی روستاهای هدف گردشگری را یکی دیگر از طرح‌هایی برآمده از مطالعات روستایی دانست و افزود: در برنامه پنجم توسعه، این روستاها تعریف و تعداد آن مشخص‌شده که استان یزد توانست 120 روستا را به خود اختصاص بدهد، در حال حاضر دو روستا در شهرستان‌های تفت و مهریز طرح‌های گردشگری خود را آغاز نموده‌اند، هدف این طرح، ساماندهی فعالیت و اسکان و نیز پیش‌بینی امکانات و خدمات موردنیاز برای توسعه گردشگری است.

این مقام مسئول در ادامه از طرح بافت‌های باارزش روستایی خبر داد و گفت: بحمدالله می‌توان استان یزد را استان پیشرو در این امر دانست، این طرح اقدمی در راستای شناسایی و ارتقای فضاهای روستایی به‌منظور حفاظت، احیاء و مرمت بافت و کالبد واجد ارزش در روستاها است.

مدیرکل بنیاد مسکن یزد گفت: استان یزد در سال 1396 تنها روستای مزرعه کلانتر را برای اجرای این طرح انتخاب نموده که برنامه‌‌های اجرایی در دستور کار قرارگرفته و نقشه‌برداری‌های آن آغازشده است، البته این طرح از سال 81 موردتوجه قرارگرفته و در سال 82 و 84 برنامه‌های این طرح در روستاهای اسلامیه، روستای فهرج، شمسی، عقدا، خرانق و نایبند طبس نیز به مرحله اجرا درآمد.

وی در ادامه در خصوص فعالیت‌های معاونت مرمت و بازسازی روستاها در بنیاد مسکن یزد از طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی خبر داد و گفت: بر اساس قانون، مقاوم‌سازی 2 میلیون واحد مسکونی روستایی در کشور باید طی 10 سال مقاوم‌سازی شوند که تاکنون تعداد آن به بالغ‌بر 1 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در کشور رسیده است، در استان یزد نیز بالغ‌بر 20 هزار واحد مسکونی روستایی از این تسهیلات استفاده کرده و 75 درصد آن‌ها برنامه خود را به پایان رسانده‌اند.

قربانیان افزود: لازم به ذکر است که این تسهیلات 18 میلیون تومانی، 15 ساله، دارای سه سال دوران ساخت و 12 سال بازپرداخت با کارمزد 5 درصد است که در سال 96 نیز 620 نفر از تسهیلات خود در این زمینه را از بانک‌های طرف قرارداد دریافت کرده‌اند.

این مقام مسئول بیان کرد: البته در کنار این تسهیلات، تسهیلات ویژه‌ای برای افراد نیازمند در نظر گرفته‌شده است و بر این اساس، با شناسایی افراد واجد شرایط، 334 خانوار، از تسهیلات 2 تا 8 میلیون تومانی به‌صورت بلاعوض بهسازی مسکن روستایی بهره‌مند شده‌اند.

وی در ادامه حمایت از خسارت‌دیدگان بلایای طبیعی نظیر زلزله و سیل را یکی دیگر از رویکردهای بنیاد مسکن یزد دانست و بیان کرد: در سال گذشته 46 مورد تسهیلات 10 میلیون تومانی جبران خسارت مسکن، 10 مورد جبران خسارت خودرو و 36 مورد جبران خسارت لوازم‌خانگی به افراد واجد شرایط داده شد.

مدیرکل بنیاد مسکن یزد با تأکید بر اهمیت نظارت بر اجرای طرح‌های اعلامی، از به‌کارگیری 54 ناظر و 41 دفتر نظارتی در سطح استان در راستای نظارت بر حسن اجرای این طرح‌ها خبر داد و گفت: در سال 96 نیز 57 مورد نظارت در استان صورت گرفت.

این مقام مسئول در ادامه برنامه‌ریزی، تأمین زمین، مطالعه و احداث پروژه‌های مسکن شهری برای افراد کم‌درآمد را مسئولیت معاونت مسکن شهری بنیاد مسکن یزد دانست و اذعان کرد: این معاونت با همکاری دولت به اعطای وام‌های کم‌بهره به واجدین شرایط از سوی بانک‌هایی نظیر مهر ایران، مسکن و رسالت می‌پردازد.

وی ادامه داد: در سال گذشته 200 واحد مسکن شهری در سطح شهرستان‌های یزد نظیر بافق، تفت، مهریز، میبد و یزد طراحی و ساخت 170 واحد آن آغاز شد، 200 واحد نیز در حال ساخت و مربوط به سال‌های گذشته بوده که بحمدالله 115 واحد آن تکمیل و متقاضیان تحویل داده‌شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن یزد با تأکید بر پیگیری برنامه‌های بنیاد مسکن  یزد در سال جدید گفت: در شاهدیه، آزادشهر و صفائیه، ساخت شهرک‌های قدس و لاله نیز در دست اقدام بوده و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

قربانیان تمرکز برنامه‌های آپارتمان‌سازی این بنیاد را در تفت دانست و اذعان کرد: در آزادشهر یزد نیز ساخت 50 آپارتمان شش طبقه در دستور کار است.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه توجهات مناسبی به عرصه مسکن شده است که امیدواریم با عنایت و پیگیری‌های دولت شاهد روندی سازنده در این عرصه باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار