ابداع حاضر، مربوط به روش و سیستم مورد استفاده برای تشخیص مولکول های EPI می باشد. زیرا، اپیروبیسین از دسته آنتی بیوتیک های آنتراسیکلینی و ضدسرطان است که برای درمان طیف گسترده ای از سرطان ها مانند سرطان سینه، مثانه، لوسمی حاد، سرطان رحم، تخمدان، پروستات و دستگاه گوارش مصرف می شود
کد خبر: ۵۹۵۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸ 24 April 2018

به گزارش تابناک مازندران، عضو هیات علمی دانشگاه مازندران موفق به ثبت اختراع با عنوان ( تهیه آپتاحسگر الکتروشیمیایی برای تشخیص اپیروبیسین، با استفاده از سنجش اتصال رقابتی، در حضور شناساگر ضد سرطان کورکومین) گردید.


ثبت اختراع با عنوان ( تهیه آپتاحسگر الکتروشیمیایی برای تشخیص اپیروبیسین، با استفاده از سنجش اتصال رقابتی، در حضور شناساگر ضد سرطان کورکومین) می باشد.

براساس این گزارش، دکتر جهانبخش رئوف عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه مازندران در این خصوص گفت: اختراع حاضر، در زمینه طراحی و ساخت زیست حسگر الکتروشیمیایی و کاربرد آن برای تشخیص و اندازه گیری ملکول اپیروبیسین (EPI) است.

وی افزود: ابداع حاضر، مربوط به روش و سیستم مورد استفاده برای تشخیص مولکول های EPI می باشد. زیرا، اپیروبیسین از دسته آنتی بیوتیک های آنتراسیکلینی و ضدسرطان است که برای درمان طیف گسترده ای از سرطان ها مانند سرطان سینه، مثانه، لوسمی حاد، سرطان رحم، تخمدان، پروستات و دستگاه گوارش مصرف می شود. با این حال، کاربرد بالینی اپیروبیسین بنا به دلایلی، مانند: خاصیت سمی قوی، نارسایی قلبی وابسته به دوز تجمعی و اختلال در فعالیت مغز استخوان، محدود است.

دکتر رئوف در ادامه اظهار داشت: با توجه به اهمیت اندازه گیری این دارو، تلاش های گسترده ای جهت ابداع روشی ساده، حساس و اختصاصی برای اندازه گیری این دارو در نمونه های دارویی و بیولوژیکی در حال انجام می باشد. در این روش، از آپتامر به عنوان عنصر شناساگر ملکول های EPI بر روی سطح الکترودهای شبکه چاپی گرافیتی اصلاح شده با نانو چند سازه کیتوسان/ مایع یونی/ نانولوله¬های کربنی چنددیواره عاملدار شده (FMWCNTs-IL-CHIT) و نانو ذرات طلا، جهت ساخت زیست حسگرالکتروشیمیایی یا آپتا حسگر برای شناسایی ملکول های EPI استفاده شد. زیرا، در سال های اخیر، آپتامرها به علت قابلیت بالا، عملکرد اختصاصی و پایداری خوب، به عنوان معرف های تشخیصی ایده آل در توسعه نانوحسگرهای زیستی بکار می روند.

عضو یک درصد دانشمندان برتر جهان در دانشگاه مازندران در پایان خاطرنشان کرد: علاوه براین، در این ابداع، از سنجش اتصال رقابتی بین اپیروبیسین و رشته مکمل آپتامر و شناساگر ضد سرطان کورکومین (Curcumin) برای تشخیص و اندازه گیری ملکول های EPI استفاده گردید. حد تشخیص روش برای اندازه گیری EPI در سطح این آپتاحسگر برابر با 3 نانو مولار بدست آمد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار