مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس از راه‌اندازی فرودگاه جهرم در سال ۹۶ با اعتبار ۱۳ میلیارد تومانی و با بهره‌گیری از هواپیماهای برجامی خبر داد و گفت: در فرودگاه شیراز نیز ترمینالی جدید با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان در حال ساخت است.
کد خبر: ۶۰۰۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰ 05 May 2018

تابناک فارس به نقل از وزارت راه و شهرسازی:رضا بدیعی‌فرد، مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس با اشاره به راه‌اندازی مجدد فرودگاه جهرم در سال ۹۶ گفت: فرودگاه جهرم تقریبا به مدت ۱۰ سال غیر عملیاتی بود و متروکه شده بود. سال گذشته با پیگیر‌هایی که شد، با صرف حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار شرایط قابل قبولی برای از سرگیری پروازها ایجاد شد.

بدیعی‌فرد ادامه داد: گردگیری سطوح پروازی، نصب سیستم‌های ناوبری، استقرار واحد ایمنی زمینی شامل دو دستگاه کپسول و یک تانکر، استقرار سیستم سوختگیری هوایی، استقرار پلیس و سپاه، ساخت ساختمان اداری و تجهیز آن، ایجاد زیرساخت‌های آب و برق و گاز و نصب سیستم‌های مخابراتی از جمله اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی فرودگاه جهرم بود و خوشباختانه فرودگاه با ۲ پرواز در هفته عملیاتی شد.

به گفته وی تا کنون استقبال خوبی از پروازهای فرودگاه جهرم وجود داشته و همه پروازها با «لود فکتور» بالا انجام شده است. با را‌ه اندازی پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به جهرم، ۲ سورتی پرواز در سال ۹۵ به ۵۸ سورتی در سال ۹۶ افزایش پیدا کرد. همچنین در ماه اول سال ۹۷، ۱۶ سورتی پرواز در این فرودگاه انجام شده و ۷۲۰ نفر از طریق این پروازها جابجا شده‌اند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس به نقش مهم هواپیماهای برجامی در برقرای پروازهای جهرم اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت ۲۵۰۰ متری طول باند، دمای هوا و ارتفاع فرودگاه ظرفیت پذیرایی از همه تایپ‌ها را ندارد. از میان هواپیماهای موجود در کشور تنها ای‌تی‌آر‌ها و امبرائرها توان نشست و برخاست در فرودگاه جهرم را دارند. برای پذیرش هواپیماهای بدنه وسیع تر باید طول باند افزایش پیدا کند.

بدیعی‌فرد ساخت ترمینال جدید را از دیگر برنامه‌های توسعه فرودگاه جهرم دانست و افزود: ترمینال موجود قدیمی است و ظرفیت محدودی دارد، بنابراین در این فرودگاه ترمینالی به وسعت ۱۵۰۰ متر مربع با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان در حال احداث است. تا کنون مناقصه انجام شده و پیمانکار مشخص شده است. همچنین زمین جانمایی و تخصیص داده شده است و ساخت ترمینال اکنون در مرحله گودبرداری قرار دارد.

وی رفع معارض از زمین‌های فرودگاهی را نیز از جمله برنامه‌های توسعه فرودگاه جهرم برشمرد و ادامه داد: ۷۲ هکتار از زمین‌های فرودگاه معارض داشت، به همین علت ۵ میلیارد تومان اعتبار از طرف شرکت فرودگاه‌ها تخصیص داده شد که از طریق صلح و سازش با مالکین و زارعین مشکل حل شود. اکنون به دنبال مشخص شدن حدود زمین‌های فرودگاه و دریافت سند هستیم تا در آینده طرح‌های توسعه‌ای به مشکل نخورد.

به گفته بدیعی‌فرد راه‌اندازی فرودگاه جهرم آثار القای زیادی داشته و موجب بهبود کیفیت آموزش عالی و خدمات درمانی شده است. رونق صنعت گردشگری و شادابی و امید مردم را می‌توان از دیگر دستاوردهای راه‌اندازی فرودگاه جهرم برشمرد.

احداث ترمینال جدید در شیراز

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس از احداث یک ترمینال جدید در فرودگاه شیراز خبر داد و گفت: این ترمینال جدید در مساحت ۲۳ هزار متر مربع و با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان احداث می‌شود.

بدیعی‌‌فرد ادامه داد: این ترمینال که به عنوان ترمینال پروازهای خارجی احداث می‌شود، سالانه ۲ میلیون مسافر به ظرفیت فرودگاه اضافه خواهد کرد.

به گفته وی سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت این ترمینال هزینه شده و راه‌اندازی آن سبب افزایش پروازهای خارجی فرودگاه خواهد شد.

بدیعی‌فرد با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان فارس گفت: با احداث ترمینا جدید برای پروازهای خارجی، قصد داریم چرخه گردشگری کشور را تغییر داده و استان فارس را تبدیل به مجرای ورود گردشگر خارجی به کشور کنیم.

وی ادامه داد: استان فارس در واقع ایران قدیم است و پتانسل های گردشگری فراوانی دارد. بسیاریدر دنیا هستند که آرزوی سفر به استان فارس را دارند. اگر زیرساخت‌های گردشگری و حمل و نقل استان فارس تامین شوند، می‌توان گام بسیار مهمی در تحقق اقتصاد غیر نفتی برداشت. بنابراین تمام فرودگاه‌های استان فارس دارای اهمیت هستند.

به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس، ۷ فرودگاه در این استان واقع شده‌اند که شامل فرودگاه‌های شیراز، لار، لامرد، زرقان، جهرم، دارآب و فسا می‌شوند. در حال حاضر دو فرودگاه دارآب و فسا غیر عملیاتی است و فرودگاه زرقان نیز برای برقراری پروازهای آموزشی و تفریحی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار