مدیرکل انتقال خون:
مدیرکل انتقال خون قم گفت: میزان شاخص اهدای خون دراین استان ، 32 در یک هزار تن است که نشان دهنده استقبال مردم ازاین امر خداپسندانه است.
کد خبر: ۶۰۳۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷ 10 May 2018

به گزارش تابناک قم، مرتضی نوریان روز پنجشنبه در سمینار هموویژلانس و مدیریت خون در دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: آمارهای جهانی 13 در یک هزار تن، در کشورهای توسعه یافته 38 در یک هزار تن و میانگین کشور ایران 27 در یک هزار تن است.

وی اضافه کرد: درکشورمان ایمنی خون از لحاظ بیماری ها در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار بالا است که این امر به علت توجه روند سازمان انتقال خون در غربالگری اهداکنندگان است.

وی با اشاره به اجرای طرح مدیریت خون گفت: نظام مراقبت و نظارت بر مصرف خون و فراورده های خونی یکی از تازه ترین یافته های طب انتقال خون است که از سال 88 در 50 مرکز درمانی کشور به صورت پایلوت اجرایی و از سال 91 در تمام مراکز درمانی کشور به صورت اجباری انجام شد.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح، بهبود فرایند انتقال خون و جمع آوری و تحلیل یافته ها و چگونگی اصلاح آن در راستای ارتقای سلامت بیماران است.

نوریان با بیان این که انتقال خون قم بخش ویژه ای برای هموویژلانس اختصاص داده است گفت: این اداره کل آمادگی هماهنگی با مراکز درمانی و انتقال اندوخته های علمی و پژوهشی به متقاضیان است تا طرح مدیریت خون با قوت بیشتری در قم اجرایی شود.

وی تاکید کرد: این طرح باید در مراکز درمانی مورد توجه قرار گیرد چراکه یکی از مهم ترین راهبردهای علمی برای بهبود نتایج درمانی بیماران ، مدیریت خون و بهره گیری از داروها، تجهیزات و فناوری های نوین دانش تزریق خون، سیاست درمان های جایگزین به منظور جبران نیاز بیماران به خون و فرآورده های آن است.

مدیرکل انتقال خون قم به طرح پلاکت فرزیس، اشاره کرد و گفت: این روش ها از فناوری های جدید انتقال خون است که باید به مردم معرفی شود چرا که با اهدای این پلاکت ها به بیمارانی که دارای بیماری های خاص هستند کمک شایانی صورت می گیرد.

نوریان گفت: خون کامل از اجزای مختلفی از جمله پلاکت‌ ها، پلاسما، گلبول‌ های سفید و قرمز تشکیل شده است که جداسازی پلاکت ها از خون یکی از درمان ‌های نجات ‌بخش برای بیماران مبتلا به سرطان، بیماران پیوند مغز استخوان، مبتلایان آنمی آپلاستیک، مجروحان سوانح مختلف و بیماران دارای اختلالات انعقادی است.

وی خاطر نشان کرد: روش پلاکت فرزیس به علت این که بیمار در معرض تماس با اهداکننده کمتری قرار می ‌گیرد نقش مهمی در سازگاری خون و پلاکت شخص اهداکننده و گیرنده دارد و ضریب حساسیت و احتمال عدم پذیرش در بدن گیرنده را کاهش می ‎دهد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار