به گزارش تابناک : طبق روال گذشته فتح‌اله معین پیش از آغاز دستور نطقی را انجام داد که بخش نخست آن به روزهای پرافتخار خرداد ماه و سالروز آزادی خرمشهر اشاره داشت و اظهار کرد: آزادی خرمشهر باعث شد تا امام خمینی(ره) در پیامی و در پاسخ به تلگراف‌های کشورهای دیگر آزادی خرمشهر را حاصل اتحاد کشور بدانند و تنها راه برون رفت از سایر مشکلات کشور را نیز اتحاد و همدلی عنوان کردند.
وی با بیان این که شهرداری باید مانند سنوات قبل در شب‌های قدر امکانات حمل و نقل عمومی را فراهم کند تا مردم بدون دغدغه خاطر از ظرفیت این شب‌ها بهره‌مند شوند، تأکید کرد با توجه به این که مراسم نیمه خرداد نیز همزمان با ایام شب‌های قدر و ماه مبارک رمضان است، لازم است شهرداری اصفهان با قدرت و همه ظرفیت و توان خود برای برگزاری مراسم نیمه خرداد، تلاش کند.
پس از نطق پیش از دستور معین، ارائه گزارش‌ توافق‌های شهرداری اصفهان با وزارت راه و شهرسازی در خصوص شروع مطالعات بازنگری طرح‌های جامع و تفصیلی شهر اصفهان انجام شد.
طرح‌های جامع و تفصیلی شهر اصفهان به کمک طراحان شهری و شهرسازی انجام شده است تا اصفهان به گونه‌ای توسعه یابد که از نظر قدمت، تاریخ و تمدن و هم چنین شرایط بومی حفظ شود و ضوابط کارشناسی نیز رعایت شود.
در ادامه محمد نورصالحی معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان در خصوص اقدامات انجام شده برای شروع مطالعات بازنگری طرح‌های جامع و تفصیلی شهر اصفهان گزارشی ارائه داد و نمایندگان موافق و مخالف نیز به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
موضوع دوم طرح پیشنهادی 10 نفر از اعضای شورای شهر تحت عنوان الزام شهرداری اصفهان به استفاده از ابزارهای مالی در بازار سرمایه بود که نصیر ملت در خصوص این طرح اظهار کرد: شهرداری اصفهان موظف است ظرف مدت 3 ماه پس از تصویب این طرح لیستی از پروژه‌هایی که امکان تأمین مالی آن در بازار سرمایه وجود دارد را به شورای اسلامی شهر اصفهان تحویل دهد.
این طرح نهایتا با توجه به استماع نظرات موافق نمایندگان، با 12 رأی به تصویب صحن علنی شورای شهر رسید.
*حذف طرح زوج و فرد و جایگزینی خرید طرح ورود به محدوده ترافیک
شاید بتوان گفت مهم‌ترین لایحه امروز، پیشنهاد مربوط به اعمال محدودیت تردد در معابر محدوده مرکزی شهر بود که نصراصفهانی در این خصوص این طور اظهارنظر کرد: اجرای این طرح نباید بر هویت مرکز شهر تأثیر منفی بگذارد.
بر اساس گزارش ارائه شده نظر کمیسیون تلفیق شورای شهر به این صورت بوده است که طرح زوج و فرد فعلی حذف شود و طرح ممنوعیت ورود به محدوده مرکزی و قیمت‌گذاری آن جایگزین می‌شود، نصیر ملت نیز در این باره اعلام کرد که برای ساکنان محدوده طرح 80 درصد تخفیف و برای کسبه و افراد شاغل در محدود 20 درصد تخفیف لحاظ شود.
بر اساس این طرح برای خودروهای خاص مانند خودروهای خدماتی، اورژانس، امدادی و جانبازان معافیت‌هایی در نظر گرفته می‌شود اما این معافیت شامل خودروهای دولتی نمی‌شود اما رئیس شورای شهر معتقد است که با شرایط فعلی چنین طرحی انجام‌پذیر نیست و مهم‌ترین مشکل این طرح را در این دانست که آیا راهنمایی و رانندگی نیز ورود رانندگان به طرح را خلاف قانون می‌داند که با آن برخورد کند یا نه؟
علیرضا صلواتی در توجیه این طرح اظهار کرد: در کنار بعضی ایستگاه‌های مترو، پارکینگ احداث شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است تا امکان استفاده بیشتر مردم از مترو فراهم شود. صلواتی اجرای این طرح را اجرای عدالت بین همه شهروندان دانست و معتقد است که زمانی برای فرهنگ‌سازی این طرح برای شهروندان لازم است و سامانه الکترونیکی آن نیز برای پرداخت‌ها فراهم شده است.
*تعیین نرخ 10 هزار تومان برای مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک
مبلغ ورود به محدوده طرح 10 هزار تومان در نظر گرفته شده است و البته اعضای شورای شهر معتقدند که هدف و اولویت اول آن‌ها از این طرح کسب درآمد نیست، گروه دخیل در مطالعات این طرح معتقدند که با اجرای این طرح، آلودگی هوای محدوده مرکزی شهر، کاهش می‌یابد و البته شهرهای مختلف دنیا در این زمینه تجربیاتی دارند.
فتح‌اله معین معتقد است که درآمد حاصل از این طرح باید در تأمین منابع طرح‌های آلاینده مورد استفاده قرار گیرد که با 11 رأی موافق این موضوع مورد تأیید اعضا شورای شهر قرار گرفت و با نظر اعضا شورای شهر اول مرداد، زمان اجرای این طرح شد.
این در حالی است که شیوه‌نامه اجرای سهمیه‌بندی مجوز ورود به طرح ترافیک در پایتخت در ماه‌های اخیر با حواشی زیادی همراه بوده و علی‌رغم اجرای چندماهه آن هنوز اعتراضاتی در رابطه با آن مطرح است که باعث شد در هفته‌های گذشته این تصمیم شورای شهر تهران در دوره پنجم، دستخوش تغییراتی شود.
*تذکری برای پرداخت مطالبات کارگران شهرداری اصفهان
امیراحمد زندآور در نطق میان دستور امروز صحن علنی شورای شهر با اشاره به حلول ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: همانگونه که قوانین بین المللی کار با صراحت می‌گوید که نیروی کار، کالا نیست و نمی‌توان نیروی کار را به عنوان کالا در نظر گرفت بلکه با انسانی رو به رو هستیم که صاحب عقل، عاطفه و خانواده است و کسی نباید کرامت انسانی را هدف قرار دهد.
وی هدف از بیان این مقدمه را اشاره به عدم پرداخت مطالبات کارگران شهرداری اصفهان عنوان کرد که باعث بروز مشکلاتی شده است که باید اعضای شورای شهر نسبت به احقاق حقوق آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.
عضو کمیسیون حمل و نقل و خدمات شهری با اشاره به روز اهدای عضو، عنوان کرد: اهدای عضو در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد و هر سال تعداد زیادی از بیماران نیازمند به پیوند عضو جان می‌سپارند و این در حالی است که اعضا سالم افراد مرگ مغزی در زیر خاک مدفون می‌شود هر چند در سال های اخیر تعداد افرادی که در ایران کارت اهدای عضو دریافت کرده‌اند بیشتر شده است.
وی در ادامه نطق خود، پیشرفت جوامع در زمان کنونی را ناشی از مسؤولیت مدنی افراد جامعه دانست و تأکید کرد: مدیریت شهری زمانی می‌تواند اصفهان را به آوازه جهانی برساند که از حداکثر ایده‌ها و خلاقیت در حل مشکلات حادث شده، استفاده کند.
*پیشنهادات مردمی در رابطه با ایستگاه‌های مترو
شیرین طغیانی نیز که سعی کرد نطق خود را کوتاه انجام دهد با اشاره به بهره برداری خط یک مترو اصفهان، بیان کرد: بررسی ایستگاه‌های اولیه بر روی خط یک نشان می‌دهد که با ظرفیت کامل از آن استفاده نشده است و حاکمیت معماری متفاوت و استفاده از مصالح متفاوت از چالش‌های این فرصت بی‌نظیر است و بخشی از این ایرادات را از نقدهای مردمی است که خیلی هم تخصصی در خصوص معماری شهری ندارند، حاصل شده است.
وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ گونه طرح جامعی برای افتتاح ایستگاه‌ها نبوده است و هر کدام از طراحان بر اساس ذوق و سلیقه خود نسبت به طراحی‌ها اقدام کرده‌اند.
*مشکلات توسعه شهرنشینی و ضرورت راهکارهای جدید
علیرضا نصر اصفهانی نیز که آخرین ناطق امروز جلسه شورای شهر اصفهان بود از مشکلات توسعه شهرنشینی که همراه با استفاده از خودروهای شخصی است گفت و معتقد است از طرفی هم رویکرد سنتی در خصوص توسعه بزرگراه‌ها و پارکینگ‌ها با توجه به محدودیت‌های بودجه و زمان بالای اجرا دیگر نمی‌تواند راهکارهای حل مشکلات باشد.
نایب رئیس اول شورای شهر اصفهان کلید حل این مشکل را استفاده بهینه از فناوری‌ها و امکانات موجود و ایده استفاده از سامانه‌های حمل و نقل هوشمند دانست که این سامانه‌ها باعث حل بسیاری از مشکلات حمل و نقل شهری می‌شود.
وی هر چند استفاده از این سیستم را دارای هزینه اولیه زیاد دانست اما معتقد است مزایایی چون کاهش 44 درصدی هزینه‌های ناشی از تصادفات، کاهش آلودگی هوا و کاهش زمان سفر، استفاده از آن را توجیه می‌کند.
*باز هم تذکر یک عضو شورای شهر به خودش!
کوروش محمدی در تذکر امروز خود ترجیح داد به خود تذکر دهد و علت ان را هم غافل شدن از مشکلات کارگران شهرداری اصفهان دانست که از بهمن ماه حقوق و دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند.
وی چنین موضوعی را برای خود به عنوان عضو شورای شهر دردآور دانست و بیان کرد: به خودم تذکر می‌دهم که از این موضوع غافل بودم و شاید با اصلاح مسیر، مورد بخشش خداوند قرار گیرم، به خودم تذکر می‌دهم که رسالت خود را فراموش کردم و  از شهردار اصفهان می‌خواهم که حقوق‌های معوقه کارگران پرداخت شود.
این دومین بار است که در 8 ماه آغاز به کار شورای شهر در دوره پنجم یک عضو شورا به خودش تذکر می‌دهد؛ پیش از این نیز نصیر ملت در جلسه 30 مهر ماه 96 در تذکری خطاب به خودش در صحن علنی شورای شهر اصفهان گفته بود: «آقای نصیر ملت! به تو متذکر می‌شوم هزینه فرصت حضورت در شورای شهر اصفهان، از دست رفتن فرصت حضور آن 700 نفر کاندیدای دیگری است که تو امروز با اشغال یکی از 13 صندلی شورا، فرصت حضورشان را به خود اختصاص داده‌ای؛ خود بهتر می‌دانی که تو و همکارانت، به تنهایی توانایی و تخصص مورد نیاز در ارکان مدیریت پیچیده و گسترده اصفهان، با این پیشینه و تاریخ و تمدن را ندارید.»
مهدی مزروعی با اشاره به شعار توجه به گردشگری که در شورای شهر مورد توجه است پارک کردن تعداد زیادی موتورسیکلت و حتی خودروهای شخصی در ورودی بازار قیصریه را خلاف این شعار دانست.
*رینگ چهارم ترافیکی اصفهان؛ واجب‌تر از نان شب
اصغر برشان دیگر عضو شورای شهر اصفهان که تصمیم به تذکر در این جلسه داشت از سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری خواست که با توجه به تعطیلات تابستان، برنامه‌های لازم برای تفریحات شاد و سالم دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها انجام شود.
وی هم چنین اجرای رینگ چهارم اصفهان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: تاخیر در اجرای آن باعث ضرر است و تکمیل حلقه چهارم نیازمند هماهنگی با شهرداران شهرهای همجوار، استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس است.
فریده روشن نیز در پایان گفت: نباید عهد و پیمانی که با مردم بستیم را فراموش کنیم، ضروری است برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان با عطف به ارزش افزوده‌ای که این برنامه‌ها برای اصفهان ایجاد کرده از 4 منظر شهروندان، نخبگان، مدیران شهری و مدیران دستگاه‌های اجرایی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.