مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان:
تابناک: مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: اگر شهرداری قصدعبور مترو از زیر میدان امام را داشته باشد دوباره داستان گیر و دار میراث و شهرداری آغازمی‌شود و بهره‌برداری از این طرح پشت خاکریز این دو می ماند.
کد خبر: ۶۰۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶ 12 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، فتح‌الله معین با اشاره به آخرین وضعیت خط ۲ مترو اصفهان اظهار داشت: عبور مترو از ضلع شمالی میدان نقش جهان از زمان آغاز مطالعات خط ۲ مترو مطرح بود و همواره این نگرانی وجود داشت که عبور مترو ایجاد خسارت برای بناهای تاریخی این محدوده نکند.

وی با اشاره به اینکه میدان نقش جهان ثبت جهانی است و از این رو هر گونه فعل و انفعالی در این میدان با اجازه و تایید یونسکو باید انجام شود، اضافه کرد: باید یادآور شوم که سازمان میراث فرهنگی نماینده یونسکو در کشور است در این راستا هر گونه فعالیتی در محدوده آثار تاریخی کشور با اجازه سازمان میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.

عضو هیات مدیره قطار شهری اصفهان با بیان اینکه شهرداری و مدیریت شهری اصفهان براین اساس تصمیم گرفت قبل از هرگونه عملیات اجرایی، طرح مطالعات خود برای این خط از مترو را به تایید یونسکو برساند، افزود: بر این اساس گزارشات خط ۲ مترو برای تایید نهایی به یونسکو ارسال شد.

وی با بیان اینکه یونسکو گزارشات خط ۲ مترو اصفهان را در اختیار سازمان ایکوموس که مسئول مطالعات حفاظت آثار تاریخی را بر عهده دارد و جزو موسسات یونسکو است قرار داده، بیان داشت: از این رو این سازمان با بررسی ‌های صورت گرفته اعلام کرد که عبور مترو از ضلع شمالی میدان نقش جهان بلامانع است.

معین ادامه داد: سازمان ایکوموس اعلام کرده است که قبل از آغاز عملیات اجرایی عبور مترو از زیر میدان نقش جهان سردر ورودی میدان در خیابان‌های حافظ و سپاه و همچنین تالار تیموری تقویت شود.

وی با بیان اینکه تصمیم یونسکو به سازمان میراث فرهنگی کشور ابلاغ شده است، ادامه داد: البته باید در نظر داشت که تصمیم نهایی در خصوص عبور مترو از میدان نقش جهان باید از سوی سازمان میراث فرهنگی ابلاغ شود.

فریدون اللهیاری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص عبور مترو از ضلع شمالی میدان نقش جهان اظهار داشت: در این راستا باید یادآور شوم که چنانچه شهرداری قصد اجرای این طرح و عبور مترو از زیر میدان نقش جهان را داشته باشد دوباره داستان گیر و دار میراث و شهرداری آغاز می‌شود و بهره‌برداری از این پروژه پشت خاکریز شهرداری و میراث خواهد ماند.

یونسکو یکی از مراجع ذی‌صلاح تصمیم‌گیری عبور مترو از نقش جهان است

وی با بیان اینکه ما برای تصمیم‌گیری در خصوص عبور مترو از زیر میدان نقش جهان منتظر نظر مراجع ذی‌صلاح هستیم، ابراز داشت: در این راستا باید یادآور شوم که یونسکو یکی از مراجع ذی صلاح است که کلیات این طرح را تصویب کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی باید جزییات اجرای طرح عبور مترو از زیر میدان نقش جهان را اعلام کند، افزود: بازسازی، استحکام سازی بناها و دیگر جزییات برای اجرای این طرح باید توسط این شورا تعیین شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری و هیات مدیره قطار شهری اصفهان تاکنون تعدادی طرح جایگزین برای عبور خط ۲ مترو اصفهان اعلام کرده‌اند، ادامه داد: از این رو باید یاد آور شوم که هنوز هیچ مطلبی در خصوص مسیرهای جایگزین خط ۲ رسما اعلام نشده است و نمی‌توان تا قبل از اعلام رسمی این طرح‌ها اعلام نظر کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار