معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه اصفهان با تاکید بر اینکه تمام سدهای استان در وضعیت بحرانی قرار دارند، گفت: در حال حاضر ذخیره سد زاینده رود 281 میلیون متر مکعب است که نسبت به میانگین درازمدت 70 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۶۱۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵ 23 May 2018
به گزارش تابناک : حسن ساسانی در خصوص آخرین وضعیت سدهای استان اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر ذخیره سد زاینده رود 281 میلیون متر مکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بدون احتساب آب رها شده برای کشاورزان 427 میلیون متر مکعب بودکه حاکی از کاهش 40 درصد ذخیره سد است.
 
وی هم چنین افزود: متوسط درازمدت حجم سد زاینده رود یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب بود که ذخیره کنونی نسبت به بلند مدت 70 درصد کاهش یافته است.
 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه اصفهان اضافه کرد: میزان بارش های حوضه زاینده رود تاکنون 753 میلی متر محاسبه شده در حالیکه حجم بارش ها در مدت مشابه سال گذشته و هم چنین میانگین درازمدت 1400 میلی متر بود.
 
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا، مبنی بر اینکه بارش های بهاری اخیر در استان اصفهان بر ذخیره سد زاینده رود چقدر تاثیرگذار  است، اظهار کرد: پیش از این پیش بینی ما از ذخیره سد زاینده رود پایان اردیبهشت ماه نزدیک به 220 میلیون مترمکعب بود که خوشبختانه با بارش های اخیر ذخیره سد به بیش از 180 میلیون متر مکعب رسیده یافته است.
 
ساسانی در خصوص وضعیت دیگر سدهای استان اصفهان، تصریح کرد: متاسفانه تمام سدهای استان اصفهان در وضعیت بحران قرار دارند.
 
وی با بیان اینکه سد حنا سمیرم با ظرفیت 50 میلیون مترمکعب اکنون نزدیک 3 میلیون متر مکعب و سد قره قاچ سمیرم با 20 میلیون ظرفیت تنها 7 میلیون متر مکعب آن آب دارد، افزود: سد خمیران در بالادست تیران و کرون با 6 میلیون مترمکعب ظرفیت، حدود سه میلیون متر مکعب ظرفیت دارد.
 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه اصفهان با اشاره به وضعیت سد گلپایگان، گفت: از ظرفیت 40 میلیون متر مکعبی سد گلپایگان، در حال حاضر حدود 28 میلیون مترمکعب آب دارد.
 
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به ذخایر محدود آب، شرایطی آبی استان اصفهان چطور است و آیا احتمال خالی شدن سد زاینده رود وجود دارد، گفت: تلاش بر این است که وضعیت سد زاینده رود این گونه نشود، اما منوط بر این است که مردم حداقل 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند.
 
ساسانی در خصوص اینکه متاسفانه در بحث مدیریت آب از سوی بخش های مختلف دچار مشکل هستیم، اظهار کرد: در فاصله سد زاینده رود تا سد چم آسمان باید کنترل ویژه ای برای جلوگیری از برداشت های غیرمجاز آب داشته باشیم و در صورتی که این برداشت ها کنترل شود، می توان از بحران آب عبور کنیم.
 
وی تاکید کرد: میزان برداشت های غیرمجاز در محدوده این دو سد در حال بررسی و شناسایی است.
 
 
 
 
منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار