" نظر نمایندگان اصفهان در رابطه با مسائل هسته ای"
تابناک:عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست. به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.
کد خبر: ۶۱۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵ 13 July 2015
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست. به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.
در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.
با توجه به این مسئله سایت خبری تحلیلی تابناک اصفهان، هر روز مهم ترین گزاش یا اتفاق روزنامه های اصفهان را در اختیار مخاطبین می گذارد، تا از این مسائل با خبر باشند.




"منتظر نباشید، توافق هسته ای ارزانی نمی آورد"

روزنامه نصف جهان در شماره امروز خود نوشت: 


پس از فراز و نشیب ها و تمدیدهای مکرر و گمانه زنی ها و امیدواری و ناامیدشدن های بسیار و پس از 12 سال نشست و برخاست با کشورهای 1+5،سرانجام قطار مذاکرات هسته ای بر روی ریل پیشرفت قرار گرفت و

این بار «کلید» تیم مذاکره کننده بر قفل مذاکرات چرخید و شاید اکنون که این مطلب را می خوانید، دود سفید از دودکش هتل کوبورگ وین بلند شده باشد. «محمدجواد ظریف» در پاسخ خبرنگاری که پرسیده بود آیا هوای مذاکرات مثل هوای وین خوب است؟ با همان لبخند همیشگی گفت «بله» تا شاید شعر عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان که در توئیتر خود به اشتراک گذاشته بود، معنای ویژه ای پیدا کند : «خبر آمد خبری در راه است، سرخوش آن دل که از آن آگاه است» ...

طی چندروز گذشته گمانه زنی های بسیاری درباره اینکه دوران پس از تحریم ها، (به شرط لغو کامل آنها) چه خواهد شد و چگونه می گذرد، مطرح شد. مردم امیدوارند لغو کلیه تحریم ها به گشایش مشکلات اقتصادی یا به باور عامه ، «ارزانی» و «فراوانی» منجر شود اما کارشناسان اقتصادی می گویند قرار نیست با برداشته شدن تحریم ها، اوضاع مملکت به یکباره گل و بلبل شده و همه مشکلات رفع شود. به تعبیر «صادق زیباکلام» توافق هسته ای، عصای موسی نیست که آن را به مشکلات بزنیم و معجزه شود! برخی کارشناسان از جمله «فرشاد طالبی» -کارشناس حوزه صنعت- اعتقاد دارند که پایان مذاکرات چه توافق باشد و چه تمدید و چه عدم توافق، باز هم فرقی به حال اصل ماجرا نمی کند و تحریم ها تنها و در بدبینانه ترین حالت ممکن، باعث 20 تا 30 درصد مشکلات اقتصادی کشورمان بوده و مابقی، به ایرادات داخلی و مدیریتی برمی گردد. با این حال در فاصله یک روز به پایان اولتیماتوم هسته ای ، به سراغ چندتن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در کمیسیون اقتصاد حاضر هستند رفتیم تا نظر آنها را در این خصوص جویا شویم. اینکه آیا به شرط رفع تحریم ها، مشکلات کشورمان حل می شود و می توان دورنمای مثبتی برای آینده اقتصاد ایران در نظر گرفت یا خیر؟ از نمایندگان استانمان چند سئوال پرسیدیم که دو سئوال اصلی این بود:

1-چنددرصد احتمال می دهید مذاکرات به توافق برسد؟

2.آیا رفع تحریم ها منجر به حل مشکلات اقتصادی کشورمان خواهد شدو نتیجه مثبتی در این زمینه خواهد داشت؟

در این میان درخصوص علت تعطیلی مجلس در بحبوحه مذاکرات هسته ای هم سئوال کردیم که جواب نمایندگان استان به این سئوال جالب توجه بود.

حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر موسوی لارگانی-نماینده فلاورجان:

آل سعود باج می داد ایران موفق نشود

1.چون آمریکا خودش را کدخدای جهان می داند و زیاده خواه است، حقیقتاً رسیدن به یک توافق هسته ای خوب در ابهام قرار دارد و مشخص نیست که آیا به نتیجه می رسیم یا نه . در این روزهای آخر مذاکرات و در حالی که به نظر می رسید به توافق نزدیک شده ایم،باز هم همین زیاده خواهی ها مانع از توافق شد. اوباما آب هم می خواهد بخورد، با نتانیاهو مشورت می کند و همین می شود که به نتیجه نمی رسیم. اینها دسیسه های آل سعود و لابی صهیونیسم است. آل سعود به آمریکا و اسرائیل باج داد نکند در طول مذاکرات توافق خوبی میان ایران و 1+5انجام شود.

2. با توافق هسته ای، شاید به صورت مقطعی، شوکی به اقتصاد و بازار ایران وارد شود اما قطعاً مقطعی است اما اگر تحریم های اقتصادی به طور کامل برداشته شود و سرمایه گذاران ایرانی بتوانندlcباز کنند و مشکلاتی از این دست حل شود، شاید بتوان روان تر کار کرداما اینکه فکر کنیم با توافق هسته ای، همه مشکلات اقتصادی ما حل می شود، خیر، این فکر اشتباهی است. اینکه فکر کنیم به عنوان مثال شاهد کاهش شدید و چشمگیر قیمت ها باشیم به نظر من صحیح به نظر نمی رسد. ما باید در هرصورت به اقتصاد داخلی خودمان تکیه کنیم و «اقتصاد مقاومتی» را سرلوحه قرار دهیم تا به موفقیت برسیم.

سیدمحمدحسین میرمحمدی-نماینده گلپایگان و خوانسار: 

مسافرت هاوایی که نرفتیم!

1.امیدواریم آنچه اتفاق می افتد، منافع ملت ایران در آن لحاظ شود. اگر توجهی به فشار رسانه های صهیونیست ها نشود، می توان به یک توافق خوب امیدوار بود.

2.برای حل مشکلات اقتصادی کشور باید یک اجماع درونی در کشورمان صورت بگیرد و دستگاه ها برای رفع موانع و آزادسازی فضا برای بخش خصوصی باید تلاش کنند نه اینکه بنشینیم و به رفع تحریم ها امیدوار باشیم. البته با توافق

هسته ای، شاید یک فضای روانی مقطعی شکل بگیرد که رفع تحریم ها حلال مشکلات اقتصادی ماست در حالی که اینطور نیست.البته نه اینکه بی تأثیر باشد اما شاید نهایت تأثیری که لغو تحریم ها دارد، 20 درصد باشد . اینکه ما پای مذاکره رفتیم، به این دلیل بود که به دنیا نشان بدهیم جمهوری اسلامی ایران اهل گفتگو و منطق و مذاکره است و حرف هایی که می زند، پشتوانه عقلانی دارد. به نظر من ایران به اندازه کافی در این مذکرات انعطاف و تعامل داشت و حالا دیگر پس از پایان مذاکرات، همه چیز به اراده طرف مقابل بستگی دارد.

3.ما که مسافرت هاوایی نرفتیم که مدام می گویند نمایندگان رفته اند استراحت! ما آمده ایم به حوزه انتخابیه خودمان سرکشی کنیم و مشکلات مردم را حل کنیم.همین الان من در دفترم هستم و ملاقات های مردمی دارم . ضمن اینکه شب های احیا هم بود و ما می خواستیم از برکت این شب ها استفاده کنیم . درخصوص مذاکرات هم مطمئن باشید اگر مسئله مهمی پیش می آمد که نیازی به تشکیل جلسه در مجلس بود، ما فوری می رفتیم و حاضر می شدیم اما چنین ضرورتی در این مدت احساس نشد.

محسن صرامی فروشانی-نماینده خمینی شهر:

آمریکا خیال می کند روی تشک کشتی است!

1.عزت جمهوری اسلامی برای ما مهم است اما به همان اندازه برای طرف مقابل مهم نیست. من دور از ذهن می دانم که نتیجه کاملاً خوبی از این مذاکرات حاصل شود. شاید به نتیجه 100 درصد خودمان از اهدافی که در این 12 سال مذاکره دنبال شده، نرسیم چون خوب می دانیم که طرف مقابل با اصل نظام ما مشکل دارد و من گمان می کنم حتی اگر توافقی اعلام شود، به آن چیزی که مدنظر مردم است و در روز قدس هم پیام آن را فریاد زدند، دست پیدا نخواهیم کرد. آمریکایی ها همیشه فکر می کنند روی تشک کشتی هستند و نمی فهمند که ما باید مذاکره کنیم نه مبارزه!

2. حتی اگر به نتیجه 100 درصدی هم برسیم، بازهم طرف مقابل در کمترین زمان ممکن برای اقتصاد ما مشکل درست خواهند کرد. مشکل گشای حل مشکلات اقتصادی کشورمان، هم در زمینه پیشگیری و هم درمان، تنها «اقتصاد مقاومتی» است اگر در این زمینه ریلگذاری کنیم، هیچ تهدید و تحریمی کشور ما را متزلزل نخواهد کرد. البته اگر تحریم های پولی و بانکی برداشته شود، قطعاً در راستای حمایت از تولید کننده ها و سرمایه گذاران اتفاقات خوبی خواهد افتاد. البته ما در داخل از تولیدکننده ها حمایت کافی می کنیم اما وقتی تحریم های بانکی برداشته شود، نظام پولی و بانکی ما به آرامش می رسد. اما در نهایت از نظر من با تحریم ها هیچ قفلی به اقتصاد ما زده تشد بلکه یک جاهایی باعث پیشرفت ما هم شد.

محمد فیروزی-نماینده نطنز و قمصر: 
مشکلات ما ربطی به تحریم ها ندارد

1. با توجه به شناختی که از رفتارهای گذشته طرف مقابل داریم، به فرموده مقام معظم رهبری، به آمریکا خوشبین نیستیم . تیم مذاکره کننده ما البته به اصول و خطوط قرمز نظام همواره و در طول این مذاکرات توجه خاصی داشت و از سوی مردم و رهبری هم حمایت خوبی شد. در نهایت امیدوارم چنانچه توافقی هم حاصل می شود، یک توافق خوب باشد و نفع مردم و مملکت در آن باشد.ما با کشورهایی طرف هستیم که به حرف و قول خود پایبند نیستند و نمی شود به آنها اعتماد کرد.

2.ما یک کشور وابسته به نفت هستیم و اقتصاد بیماری داریم و به نظر من قبل از هرچیز این مشکل باید حل شود. قطعاً با رفع تحریم ها هم آن چیزی که انتظار مردم هست، رخ نخواهد داد . ساختارهای اقتصادی ما مشکل دارد و این موضوع ربطی به تحریم یا رفع تحریم ندارد.

3.اینطور نیست که نمایندگان رفته باشند برای استراحت و تفریح. ما گزارشاتی که از مذاکرات به مجلس می رسید را به طور کامل رصد کرده ایم و هر گامی برداشته می شود باید به سمع و نظر مجلس برسد . بزرگ ترین نقطه اختلاف میان تیم مذاکره کننده ما با طرف مقابل هم همان گرفتن مجوز بازرسی از مراکز نظامی ایران است. یعنی همان خط قرمز ما.

صفحه نخست سایر روزنامه های اصفهان




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار