نماینده ولی فقیه در استان فارس: اینكه برخی‌ها نسبت به نظام غرض می‌ورزند، ادامه داد: باید به نقطه‌ای برسیم كه كسانی كه غرض ندارند، به جای تندی نرسانیم و همدیگر را تحمل كنیم و مجال فعالیت برای مغرض‌ها را ندهیم و این بهترین خدمت است و این نكته‌ای است كه انتظار می‌رود.
کد خبر: ۶۱۴۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 03 June 2018

تابناک فارس به نقل از ایکنا:آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس در دیدار با رئیس كل و معاونان دادگستری این استان با بیان اینكه برخی از مشكلات ممكن است در سطح نظام وجود داشته باشد، گفت: رهبر معظم انقلاب هم در سخنرانی‌های خود فرمودند كه من این مطالب را می‌دانم و این‌ها باعث بروز یكسری ناهنجاری‌ها و مشكلاتی می‌شود كه به دستگاه قضایی برمی‌گردد و نوع برخورد دستگاه قضایی هم یك بازتاب دارد و ممكن است قضایا را آرام كند یا دوباره تبدیل به مسئله جدید كند.
وی از تمام مسئولان دستگاه قضایی در استان درخواست كرد كه در خصوص این نوع پرونده‌ها و مسائلی كه جنبه سیاسی، اجتماعی هم در عقبه‌اش وجود دارد دقت بیشتری كند تا پس از اقدام ما، دوباره بهانه دست یك جریان مخالف نظام ندهیم گرچه گاهی اوقات ممكن است مجبور به سكوت شویم اما مسئله را حل نكرده‌ایم.

برخی‌ها نسبت به نظام غرض می‌ورزند
آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه برخی‌ها نسبت به نظام غرض می‌ورزند، ادامه داد: باید به نقطه‌ای برسیم كه كسانی كه غرض ندارند، به جای تندی نرسانیم و همدیگر را تحمل كنیم و مجال فعالیت برای مغرض‌ها را ندهیم و این بهترین خدمت است و این نكته‌ای است كه انتظار می‌رود.

آرامش را به هر شكلی در جامعه تقویت كنیم
امام جمعه شیراز اظهار كرد: در كوران اجتماعی، سیاسی و عبادی ممكن است، هر كسی رفتاری كند كه از نگاه دیگری قشنگ نباشد یعنی كمك به حل آرامش جامعه نمی‌كند بلكه تنش ایجاد می‌كند لذا ما امروز باید این آرامش را به هر شكلی كه هست تقویت كنیم.

بین اسكات و آرامش بخشیدن فرق بگذاریم
وی با بیان اینكه آرامش زمینه بررسی دقیق‌تر مسائل را فراهم می‌آورد و فرصت می‌دهد كه ما به مسائل اصلی نظام بپردازم و مشكلات مردم را حل كنیم.، گفت: برای ایجاد آرامش باید همه به همدیگر كمك كنیم و بین اسكات و آرامش بخشیدن فرق بگذاریم.
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه باید همه موقعیت‌ها و خصوصاً جریان‌های مختلف را درك كنیم، گفت:‌ همه جریان‌های سیاسی همراه نظام هستند اما گاهی در رقابت با یكدیگر فشار می‌آورند كه شما باید آن كار را انجام می‌دادیم و اگر شما برای آرامش یكی تلاش می‌كنید، با آن سخت‌گیرانه برخورد نكنید؛ ممكن است اشتباه كرده باشد اما گذشت بهتر از اینكه به درگیری و تشنج و تنش‌ها در فضای مجازی و غیره برسد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه در این زمینه از همه شما حمایت و هم فكری می‌طلبد و این آغاز همكاری ماست، گفت: به نظر می‌رسد كه تجربه سال‌های گذشته موفق بوده و از این جهت یعنی ما چیزی ضرر نكردیم؛ گاهی می‌گویند جایگاه فلانی مورد بی احترامی قرار گرفت و این جایگاه وقتی خود صاحب آن تند شود چیزی به آن جایگاه نخواهد افزود و این را باید تا می‌توانیم تحمل كنیم مگر اینكه به مرزی برسد كه دیگر قابل تحمل نیست و همه تصدیق می‌كنند كه باید طور دیگری برخورد شود.

نیاز امروز جامعه صرف ارائه گزارش‌ها نیست
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار كرد:‌ ممكن است در جلساتی كه با دستگاه قضا داریم گزارشی از فعالیت‌های این مجموعه در طول سال یكی دو بار ارائه شود؛ البته گزارش مطلب ارزشمندی است اما نیاز امروز جامعه صرف این گزارش‌ها نیست زیرا همه ما می‌دانیم حجم وسیعی از كار در حال انجام است و این جای تردید ندارد لذا ما باید به تحلیل وضعیت خودمان بپردازیم.
آیت‌الله دژكام بیان كرد: خیلی صمیمانه بدون اینكه بخواهیم نقطه ضعفی برای خودمان بتراشیم باید مسائل مختلف و فرصت‌هایی كه در اختیارمان است را تحلیل كنیم همچنین تهدیدهایی كه ممكن است یك دستگاه را تهدید كند چیست و برنامه برای آینده چه خواهد بود.

حجم پرونده‌های قضایی زیاد اما تعداد قضات كم است
وی با یادآوری اینكه قریب ۱۸ سال است كه در سنگر امامت جمعه فعالیت می‌كند، گفت: در طول این مدت همیشه گفته‌ایم حجم پرونده‌های قضایی زیاد اما تعداد قضات كم است و این مسئله ۱۸ سال است كه تغییر نكرده است یعنی این مسئله را به چندین مدیركل گفتم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس این سئوال را مطرح كرد كه علی‌رغم اینكه ما این همه تلاش می‌كنیم اما چرا در حجم پرونده‌های قضایی تغییری رخ نمی‌دهد و علت آن چیست؟ واقعاً به خاطر افزایش جمعیت است یا خیر عوامل دیگری دارد كه باید تمام این مسائل تحلیل شوند.
وی با تأكید بر اینكه ما نمی‌توانیم دور همدیگر بنشینیم و بگوییم ما داریم تلاش می‌كنیم اما اشرافی به موضوعاتی كه اطراف ما می‌گذرد،‌ نداشته باشیم، گفت: اگر تحلیل كنیم آیا تحولی كه می‌خواهیم رخ دهد با وضعی كه اكنون رشد جمعیت دارد در فلان سال باید به كجا برسیم و این‌ها نیازی است كه باید بدانیم.
آیت‌الله دژكام ادامه داد: مثلاً من بخواهیم جاهایی كه محرمانه نیست ترویج كنیم، به مردم بگویم و برای آن‌ها توقع ایجاد كنم كه دولت و مجموعه‌هایی كه تأمین هزینه‌ها می‌كنند بدانند در این زمینه مسئولند و این‌ها همگی نیاز به تحلیل دقیق دارد و من امیدواریم در هفته قوه قضائیه این نگاه را با همدیگر باز كنیم كه وضعیت فعلی ما چیست؛ اینكه تعداد قضات كم است اما در آمار نمی‌آید و استاندارد آن چقدر است و ما چقدر با آن فاصله داریم.

آرمانی حرف زدن یعنی هیچوقت هیچ كاری نكنیم
وی با بیان اینكه باید به جایی برسیم كه برنامه داشته باشیم و اگر برنامه نداریم چرا واقعاً ادعا می‌كنیم، گفت:‌ نظام تشكیل دادن یعنی با برنامه كار كردن؛ آرمانی حرف زدن هم یعنی هیچوقت هیچ كاری نكنیم البته من با آرمان‌ها كاری ندارم بلكه من به اهداف قابل دسترسی كار دارم.
امام جمعه شیراز از دستگاه قضایی فارس درخواست كرد تا فضایی ایجاد كنند كه نخواهیم بسیار آرمانی كار كنیم، گفت: در بحث پیشگیری باید بگوییم كه ما نیاز به این مقوله داریم؛ و بررسی كنیم برنامه‌های ما برای پیشگیری چگونه تنظیم شده است و آیا این برنامه‌ها پاسخگو هستند یا خیر و آن‌ها را رصد و پایش كنیم كه چه نتیجه‌ای داشته‌اند و این یكی از فاكتورهایی است كه بسیار تأثیرگذار است و مشكلات را حذف می‌كند.

لزوم تشكیل گروه اندیشه‌ورز در دادگستری
وی با انتقاد از اینكه در برخی از شهرستان‌ها رئیس دادگستری یك قاضی است و هر دارد پرونده بررسی می‌كند پس چه كسی باید برنامه‌ریزی و تحلیل كند، گفت: باید یك گروه اندیشه‌ورزی داشته باشیم كه در دو جهت كار كند یعنی روی دو موضوع مطالعه كند یكی همین بحث برنامه‌ریزی و پایش برنامه‌هاست و مسئله دیگر بحث عدالت است كه این مسئله گله از شما و یا دولت نیست.
آیت‌الله دژكام ادامه داد: بحث این است كه من معتقدم پیش از آن‌كه ما بخواهیم در عرصه اجرا برسیم، باید ابتدا خلأها را پر كنیم و یكی از این خلأها در بحث عدالت همین خلأ نظریه‌پردازی است كه باید به این مسئله بپردازیم.

در باب عدالت، خلأ نظريه‌پردازی داريم
نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان كرد: همه كسانی كه درصدد اجرای عدالت هستند و كسانی كه درصدد مطالبه عدالت هستند، گاهی دارند چالش و سرو صدا می‌كنند، باید به یك نظریه پذیرفته شده در باب عدالت معتقد شوند كه متأسفانه ما در باب عدالت چنین نظریه‌ای را پرورش ندادیم و برخی از این‌ها واقعا دارند كمونیستی فكر می‌كنند.
وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در زمانی كه رئیس جمهور بودند فرمودند در بحث مصادره خانه‌ها و زمینه‌ها مشاهده می‌كردم برخی از افراد مواردی كه لازم نیست مصادره كنیم، طوری پرونده‌سازی می‌كردند كه آن اموال مصادره شود و این به خاطر آن است كه فرد نگاهش این است كه هر كس پولدار است، گناهكار است و این نگاه را باید چگونه اصلاح كنیم و چنین نگاهی از مكاتب سوسیالیسم و كمونیست آمده است در حالی كه ما شكست آن‌ها را جلوی چشممان دیدیم و هنوز برخی‌ها در اینجا دارند آن اداها را در می‌آورند.

هركس پولدار است گناهكار نیست
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه هركس پولدار است گناهكار نیست بلكه هر كس درآمد غیرمشروع داشته است باید پس دهد والا ممكن است كسی كار كرده و درآمد مشروع دارد، گفت: در دانشكده‌های حقوق ما باید یكسری از مسائل را گزارش دهید.
وی با ابراز امیدواری از اینكه این جهت را همه پیگیری كنند، گفت: این جهت را شروع كنیم نه به خاطر اینكه مطالبه جدید شروع كرده‌ام بلكه به خاطر اینكه بتوانم همكاری در حد توان خودم با دستگاه قضایی داشته باشم تا این اهداف محقق شود و مردم به اعتماد بیشتری نسبت به دستگاه قضایی دست پیدا كنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار