دبیر انجمن مرغداران اصفهان گفت: در چهار سال اخیر شاهد خروج 3500 میلیارد تومان سرمایه از صنعت مرغداری بوده‌ایم. بهرام پاکزاد در خصوص مشکلات به وجود آمده در صنعت مرغداری، اظهار کرد: در چند سال اخیر افزایش قیمت نهاده‌ها همچون ذرت و سویا، موجب افزایش قیمت تمام شده مرغ و ایجاد مشکلاتی در صنعت مرغداری شده است، به طوری که در چهار سال اخیر شاهد خروج 3500 میلیارد تومان سرمایه از این صنعت هستیم.
کد خبر: ۶۱۴۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ 03 June 2018
به گزارش تابناک اصفهان : به دلیل مشکلات به وجود آمده ناشی از برجام، قیمت هر کیلو سویا به 2700 تومان و هر کیلو ذرت به 3200 تومان افزایش یافته و از طرفی با اعتصاب کامیون داران این نهاده ‌ها به‌ کل نایاب شده است، بنابراین تنها افرادی که در انبارشان موجودی داشته باشند با قیمت غیرواقعی نهاده ها را به مرغداران می فروشند. با این وضعیت مرغدار مستأصل است و توانی برای جوجه ریزی ندارد.
 
دبیر انجمن مرغداران اصفهان با بیان اینکه در شرایط موجود از شرکت پشتیبانی امور دام درخواست کردیم که قیمت مرغ منجمد را با توجه به افزایش نرخ نهاده‌ها حداقل بیش از 1000 تومان افزایش دهد، اظهار کرد: متأسفانه وزارت صنعت و معدن با افزایش قیمت خرید مخالفت کرد. زمانی طرح انتزاع اجرا می‌شد، تصمیم گیری ها در حوزه در وزارت جهاد کشاورزی بود اما اکنون وزارت صنعت و معدن که نقشی در قیمت گذاری ندارد، با افزایش قیمت مرغ منجمد مخالفت کرده است.
 
 پاکزاد با بیان اینکه قیمت تمام‌شده با قیمت فروش مرغ هم‌خوانی ندارد، گفت: حتی اگر مرغدار قصد جوجه ریزی داشته باشد، دیگر توانی برای انجام این کار ندارد، زیرا نهاد‌ها را باید نقدی خرید کند و عملاً هر دوره که مرغ به مرحله فروش رسیده با یک ضرر روبرو می شود که این عوامل موجب وضعیت کنونی صنعت مرغداری شده است.
 
وی با اشاره به اینکه مرغ ارزان‌ترین و باکیفیت‌ترین پروتئینی است که در سبد غذایی خانواده موجود است، ابرازامیدواری کرد که مشکلات به وجود آمده برطرف شود تا مردم از خوردن مرغ محروم نشوند و این امر جز با حمایت تولیدکننده میسر نخواهد شد. 
 
دبیر انجمن مرغداران اصفهان اظهار کرد: متأسفانه دید دولت نسبت به مرغ، تنها به صورت مصرف‌کننده است و توجهی به فشارهای وارده به تولیدکنندگان ندارد. بنابراین اگر بنا بر تداوم تولید و وجود مرغ بر سفره مردم باشد، تولیدکننده باید مورد حمایت قرار گیرد.
 
دبیر انجمن مرغداران اصفهان با تاکید بر اینکه با تداوم وضع موجود، در آینده مرغداران توان جوجه ریزی و تولید نخواهند داشت و در نهایت موجب کمبود عرضه و افزایش قیمت مرغ خواهد شد، افزود: اگر در این ‌بین افرادی به دنبال واردات مرغ باشند، با نرخ دلار فعلی، واردات مرغ کیلویی 12 هزار تومان، قطعاً شدنی نیست. البته اگر تمایل به واردات وجود داشته دارد، بحث اشتغا‌لزایی و هزینه‌ها باید در نظر گرفته شود.
 
پاکزاد اضافه کرد: در حال حاضر قیمت مرغ زنده درب مرغداری ها حدود 4700 تومان است درصورتی‌که نرخ تمام‌شده مرغ در یک ماه گذشته برای مرغدار حدود 6000 تومان بود، اما اکنون با وضعیت موجود بیشتر خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه بسیاری از مرغداران به بخش خصوصی و بانک‌ها بدهی دارند، گفت: از دولت می خواهیم به مرغداران یک دوره تنفس سه ساله بدهد تا مرغدار توان تولید دوباره خود را به دست آورد.
 
دبیر انجمن مرغداران اصفهان اظهار کرد: مرغداران، همانند بخش هایی نیستند که در مواجه با مشکلات، دولت بخواهد بخشی از بدهی‌ها آنها را پرداخت کند بلکه هدف اصلی این قشر سرمایه گذاری در راستای تولید ملی و ایجاد اشتغال است و قصد عدم بازپرداخت اقساط وام خود را نداریم، بنابراین خواستار تنفس سه ساله هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان حدود 2 هزار مرغداری وجود دارد که با توجه به مشکلات به وجود آمده تنها با 55 درصد ظرفیت تولید در حال فعالیت هستند، گفت: زمانی استان اصفهان بزرگ‌‌ترین تولیدکننده مرغ کشور بود، اما رفته‌رفته بسیاری از مرغداری‌ها توان تولید مرغ را از دست داده و ورشکسته شدند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار