مدیرعامل ایران‌ایر خبر داد
با وجود بازگشت تحریم های آمریکا از ابتدای آگوست سال جاری میلادی ایران‌ایر امیدوار است تا پایان سال، ۱۱ فروند هواپیمای جدید به ناوگان خود اضافه کند.
کد خبر: ۶۱۵۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ 05 June 2018

به گزارش «تابناک یزد»، از ایسنا، تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از برجام باعث شد بسیاری از همکاری های اقتصادی ایران در فضای بین المللی با ابهام هایی مواجه شود و در این بین انحصار آمریکا در صنعت هوایی جهان باعث شد قراردادهای خرید هواپیماهای جدید ایران عملا با مانعی حل نشدنی مواجه شوند.

ایران‌ ایر که در ماه های پس از اجرایی شدن توافق هسته ای توانسته بود با سه قرار داد جداگانه خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافربری جهانی را از ایرباس، بوئینگ و ای تی آر نهایی کند، در شرایطی تنها ۱۱ هواپیمای جدید خود را تحویل گرفته بود که به دلیل سنگ اندازی های سیاسی عملا امکان نهایی کردن فاینانس دیگر هواپیماها را نداشت و این مسئله اجرای قرارداد خرید هواپیما ها را با اما و اگر مواجه می کرد.

طبق اصول گنجانده شده از سوی آمریکا در اجرای برجام، ایران باید برای خرید هر هواپیمایی که حداقل ۱۰ درصد از تجهیزاتش را شرکت های آمریکایی ساخته اند، از وزارت خزانه داری این کشور مجوز دریافت می کرد و اعلامیه رسمی اوفک مبنی بر لغو تمام مجوزهایش در تجارت با ایران ظرف یک دوره سه و شش ماهه باعث شد بسیاری از کارشناسان ورود هواپیماهای جدید به ایران را بسیار دشوار و در حد محدود تصور کنند؛ موضوعی که مدیرعامل ایران ایر نظری جز این دارد.

فرزانه شرفبافی در گفت‌وگویی که با ATW داشته، اعلام کرده که این شرکت امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی که حدود هفت ماه از آن باقی مانده ۱۱ فروند هواپیمای جدید دریافت کند.

بر اساس صحبت های شرفبافی، هشت فروند از این هواپیماها ای تی آر و سه فروند آنها ایرباس خواهد بود.

هرچند مدیرعامل ایران ایر جزییاتی از چگونگی اجرایی شدن این قراردادها پس از بازگشت تحریم های آمریکا ارائه نکرده اما به نظر می رسد ایران با تامین منابع مالی مورد نیاز توانسته برای بخشی از قراردادهای خرید هواپیماهای خود راه حلی جدید پیدا کند.

هرچند هنوز هیچ یک از مقامات وزارت راه وشهرسازی در رسانه های داخلی توضیحی دقیق از آینده احتمالی قراردادهای خرید هواپیماها ارائه نکرده اند، اما در صورت درست بودن پیشبینی شرفبافی تا پایان سال ۲۰۱۸، تعداد هواپیماهای برجامی ایران به عدد ۲۲ خواهد رسید.

ایران پیش از این هشت فروند ای تی آر و سه فروند ایرباس تحویل گرفته بود و این در حالی است که قرارداد خرید ۲۰ ای تی آر باید تا پایان سال جاری میلادی به پایان می رسید، هرچند قرارداد با ایرباس ۱۰ ساله بسته شده بود.

در کنار این دو شرکت اروپایی، بوئینگ نیز در دو قرارداد جداگانه با ایرلاین های ایرانی قول فروش ۱۴۰ هواپیما را به ایران داده که به نظر می رسد با توجه به نهایی شدن تحریم های مجدد آمریکا، عملا این شرکت شانسی برای ادامه حضور در ایران ندارد.

بنا بود ایران ایر نخستین فروند از هواپیماهای بوئینگ خود را اردیبهشت امسال دریافت کند که با توجه به سنگ اندازی های دولت ترامپ اجرایی شدن قرارداد هرگز امکان پذیر نشد.

طبق گفته وزیر راه و شهرسازی ایران برای نوسازی ناوگان هوایی خود در یک فرایند ۱۰ ساله به ۵۰۰ هواپیمای جدید مسافربری احتیاج دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار