کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: اینکه روغن کنجد در برابر دیدگان مشتری، گرفته شود نشان از سلامت آن نیست، این نوع روغن ها بعلت تصفیه نشدن، تاریخ مصرف آنها کوتاه مدت و حاوی موا مضریست که سلامت عمومی را تهدید می کند.
کد خبر: ۶۱۷۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 10 June 2018

به گزارش تابناک : حسین زارع بیدکی روز یکشنبه افزود: روغن های خوراکی شامل دو گروه روغن نباتی یا گیاهی و روغن های حیوانی هستند.
وی اضافه کرد: افراط در مصرف روغنهای حیوانی و نباتی جامد در افراد چاق و کم تحرک به علت اسیدهای چربی غیر اشباع موجود در آنها باعث افزایش کلسترول خون و درنهایت سکته می شود.
زارع بیدکی با بیان اینکه متخصصین تغذیه جهت پیشگیری از مشکلات قلب و عروق تاکید زیادی روی مصرف روغن گیاهی مایع دارند تصریح کرد: با توجه به تبلیغ منفی در خصوص پالم، نگرانی بوجود آمده منجر به بی اعتمادی عموم مردم به محصولات روغنهای نباتی شده است.
این کارشناس اظهار کرد: کارگاههای تولید روغن از ارده، زیتون، کنجد، سبوس برنج و روغن هسته انگور، به شدت گسترش یافته به صورتی که در حال حاضر مصرف گسترده محصولات این کارگاه ها معضلات بهداشتی در جامعه محصوب می شود.
وی گفت: بازرسان ارگان های نظارتی مانند سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد، هیچگونه نظارتی روی کیفیت مواد اولیه، فرایند تولید و در نهایت کیفت محصول عرضه شده در این کارگاه ها ندارند.
کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یادآور شد: این کارگاه ها صرفا مجهز به یک دستگاه پرس جهت استخراج روغن هستند و روغن خروجی را بدون هیچ گونه عملیات تصفیه به مصرف کنندگان عرضه می نمایند و این درحالیست که این روغن قبل از تصفیه، حاوی مقادیر زیادی مواد مضر مانند رطوبت، ذرات باقی مانده دانه، صمغ، اگزالات، فیتات، فلزات سنگین و مواد حساسیت زاست.
زارع بیدکی ادامه داد: رطوبت و ذرات دانه موجود در این نوع روغن، منجر به رشد و تکثیر انواع باکتری های بیماری زا می شود.
وی افزود: همچنین ذرات صمغ، اگزالات، فیتات، فلزات سنگین و مواد حساسیت زای موجود، فرایند واکنش های نامطلوب را در این نوع روغن تشدید کرده و شتاب می دهند بصورتی که حتی اگر روغن تولیدی در زمان استحصال قابل مصرف باشد در یک دوره کوتاه چند هفته ای، بدون تردید غیر قابل مصرف و بیماری زا خواهد بود. 
این مسئول با بیان اینکه لازم است مصرف کنندگان از مصرف روغن های این چنینی خودداری و هنگام تهیه روغن با مطالعه برچسب به شماره پروانه ساخت و علامت استاندارد توجه داشته باشد ، اسید چرب اشباع کمتر، اسید چرب ترانس صفر و ایزومتر ترانس روغن پایین‌تر و به صفر نزدیکتر باشد.
زارع بیدکی تاکید کرد: روغن های سرخ کردنی، پخت و پز و یا سالاد را هر کدام را در جای خود استفاده کنید، زیرا روغن های مایع مخصوص پخت و پز، تحمل حرارت بالا را نداشته و فاسد می شوند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار