قهوه از جمله نوشیدنی هایی است که به رفع یبوست کمک می کند.
کد خبر: ۶۱۷۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳ 11 June 2018

به گزارش تابناک : دانشمندان مدت‌ها پیش تصور می‌کردند که فقط کافئین درون قهوه باعث دفع مدفوع می‌شود. با این‌حال، مطالعات جدیدتر نشان داده‌اند که قهوه بدون کافئین نیز می‌تواند چنین تاثیری داشته باشد. بنابراین، آنان نتیجه گرفتند که عناصری فراتر از کافئین در قهوه وجود دارند که باعث چنین تاثیری می‌شوند.

قهوه، یکی از بهترین منابع کافئین در سراسر کره زمین است. کافئین، نوعی محرک طبیعی محسوب می‌شود که سطح هوشیاری را بالا می‌برد و هر فنجان قهوه به‌طور میانگین حدود ۹۵ میلی‌گرم کافئین به بدن می‌رساند. درحالی که کافئین به تقویت انرژی کمک می‌کند، تمایل بدن به دفع مدفوع را هم افزایش می‌دهد. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که کافئین می‌تواند انقباضات مثبتی را در کولون و عضله‌های روده فعال کند.

همین انقباضات در کولون هستند که محتویات درون آن را به سمت مجرای خروجی فشار می‌دهند. طبق یافته‌های علمی، کافئین نسبت به آب معمولی، کولون را ۶۰ درصد بیشتر فعال می‌کند و نسبت به قهوه‌های بدون کافئین نیز ۲۳ درصد تاثیر بیشتری از این نظر دارد.

قهوه بدون کافئین هم می‌تواند به اجابت مزاج کمک کند

دانشمندان مدت‌ها پیش تصور می‌کردند که فقط کافئین درون قهوه باعث دفع مدفوع می‌شود. با این‌حال، مطالعات جدیدتر نشان داده‌اند که قهوه بدون کافئین نیز می‌تواند چنین تاثیری داشته باشد. بنابراین، آنان نتیجه گرفتند که عناصری فراتر از کافئین در قهوه وجود دارند که باعث چنین تاثیری می‌شوند. اسیدهای کلروژنیک و N-alkanoyl-۵-hydroxytryptamides، دو ترکیب مهم موجود در قهوه هستند که توجه محققان را از این نظر به خود جلب کرده‌اند.

مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که این عناصر می‌توانند معده را به تولید اسید بیشتر تحریک کند. دقیقا همین اسید است که به هضم مواد غذایی کمک می‌کند و باعث می‌شود که ترکیبات غذا سریع‌تر در روده حرکت کنند. البته عوامل دیگری هم هستند که نباید نادیده گرفته شوند.

برای مثال،‌ خود عمل نوشیدن می‌تواند فعالیت کولون را تقویت کند که به آن اصطلاحا ریفلکس گاستروکلیک (gastrocolic reflex) می‌گویند. این ریفلکس شبیه همان ریفلکسی است که پس از خوردن وعده‌های غذایی، کولون را فعال می‌کند. تفاوت اصلی این‌جاست که قهوه علی‌رغم این‌که وعده غذایی نیست، اما چنین تاثیری برای روده‌ها دارد.

از طرف دیگر، تحرکات روده‌ای ناشی از مصرف قهوه می‌توانند به هم‌زمانی‌های دیگر نیز مرتبط باشند. درواقع، روده ما انسان‌ها در اولین ساعات بعد از بیدار شدن از خواب فعال‌تر از ساعات دیگر است و مصرف قهوه در این حالت باعث می‌شود که روده‌ها قوی‌تر و بیشتر فعالیت کنند.

قهوه می‌تواند هورمون‌ها را تحریک کند

یافته‌های علمی نشان داده‌اند که مصرف قهوه، هورمون‌ها را طوری تحریک می‌کند که مواد غذایی را در مسیر روده‌ها تحت فشار قرار بدهند. برای مثال، میزان هورمون گاسترین به‌واسطه مصرف قهوه افزایش می‌یابد و این هورمون مانند کافئین، فعالیت کولون را بیشتر می‌کند.

یکی از مطالعات در همین زمینه نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه کافئین‌دار و بدون کافئین به‌صورت منظم، سطح هورمون گاسترین را به‌ترتیب ۲.۳ و ۱.۷ برابر در بدن نسبت به نوشیدن آب معمولی بیشتر می‌کند. به‌علاوه، قهوه می‌تواند سطح نوعی هورمون گوارش به‌نام کولسیستوکینین (cholecystokinin) را هم در بدن افزایش بدهد. این هورمون نه‌تنها حرکت ترکیبات غذایی را در کولون سریع‌تر می‌کند، بلکه با ریفلکس گاستروکولیک نیز مرتبط است که باز هم در راستای تقویت حرکت کولون اهمیت خاصی دارد.

شیر یا خامه می‌توانند تحرکات روده را بیشتر کنند

قهوه تازه و خالص ذاتا حاوی هیچ گونه افزودنی یا نگهدارنده‌ای نیست. با این‌حال، بسیاری از مردم جهان تمایل دارند به این‌که ترکیباتی مانند شیر، خامه، شیرین‌کننده‌های مختلف و قندها را به قهوه اضافه کنند. شیر و خامه، دو ترکیبی هستند که به‌واسطه داشتن لاکتوز، می‌توانند تحرکات روده را تقویت کنند.

البته حدود ۶۵ درصد از مردم جهان در هضم کامل لاکتوز مشکل دارند. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، در صورت دریافت این ترکیب، علائمی مانند نفخ، گرفتگی‌های عضله‌های شکم یا اسهال را تجربه می‌کنند. بنابراین، لاکتوز در همین افراد نیز می‌تواند به اجابت مزاج منجر شود.

 

 

 

منبع : رکنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار