سخنگوی شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد زیستی محیطی استان اصفهان گفت : درشرایط کنونی دیگر آبی در زاینده رود جاری نخواهد شد.
کد خبر: ۶۱۸۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ 13 June 2018

به گزارش تابناک : حشمت الله انتخابی عصر سه شنبه در آئین گرامیداشت هفته محیط زیست و تجلیل از فعالان این عرصه در اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان افزود: بهار امسال در حوضه زاینده رود به وضعیت 50 درصد بارش ها نزدیک شدیم واین در حالی است که در خیلی از قسمت ها از جمله در شمال و شرق استان بارش ها کمتر از 50 درصد نرمال بود.
وی گفت: وضعیت زاینده رود امسال بدتر شده است و سال گذشته هزار و 450 میلیمتر بارش در بالا دست ثبت شد که امسال به طور قطع ما همان مقدار را هم حتی در زمستان آینده نخواهیم داشت.
سخنگوی شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد استان اصفهان گفت: با بارش های بهاری در بالا دست این مقدار به حدود 53 درصد رسید، اما امسال حتی اگر مردم صرفه جویی کنند باز هم بحران سنگینی را پیش رو داریم.
وی با انتقاد از توسعه کشاورزی در سالهای گذشته گفت: ما 50 سال تصورکردیم درسرزمین نیمه خشک با توسعه کشاورزی می توانیم کشور را توسعه دهیم و در 30 سال گذشته به سرعت به توسعه کشاورزی پرداختیم.
انتخابی اظهار کرد: زاینده رود پیش چشم ماست و می بینیم و از حال آن متاسف می شویم، ولی همه می دانیم وضعیت آب های زیر زمینی به مراتب بدتراست و افت آن در تمام حوضه ها به شدت ادامه دارد.
وی با بیان اینکه امروز فقط گاوخونی و هامون خشک نشده است اظهار کرد: در استان فارس هفت تالاب بزرگ با خشکی مواجه شده چون زمین ها در بالادست برای کشاورزی واگذار شده است.
وی افزود: تا وقتی برق رایگان در اختیار کشاورزی گذاشته شود که آب را به بالای کوه ها منتقل کنند به طور قطع دیگر آب در زاینده رود جاری نخواهد شد حتی اگر دو برابر نرمال هم بارش وجود داشته باشد.
انتخابی افزود: سال گذشته 50 میلیون متر مکعب بالاتراز حد نرمال داشتیم ولی 9 ماه از سال زاینده رود خشک بود ، فقط زاینده رود نیست و بسیاری از رودخانه های کشورمان در چنین وضعیتی هستند.
به گزارش ایرنا در آئین گرامیداشت هفته محیط زیست ،15 فعال زیست محیطی استان اصفهان تجلیل شدند و دادنمای گربه سانان استان رونمایی شد. 
سازمان ملل متحد پنجم ژوئن را، ' روز جهانی محیط زیست ' نامگذاری کرده که این مناسبت در ایران از 16 تا 22 خرداد به عنوان هفته محیط زیست برگزار می شود. 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار