برخی از نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت فعالانه پیرامون مسائل روز کشور و استان اصفهان اظهار نظر کرده اند و هر چند به موضوعات مختلفی پرداخته اند، اما بحث«بحران آب اصفهان» در مرکز توجه بیشتر آنها بوده است.
کد خبر: ۶۱۹۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ 15 June 2018

به گزارش تابناک : یکی از مهمترین اقدامات نمایندگان مجلس در هفته ای که گذشت، اعتراض مستقیم به وزیر کشور در مورد نحوه اجرایی شدن مصوبات شورای عالی آب بود، بر این اساس نمایندگان اصفهان روز یکشنبه-۲۱ خرداد- در دفتر وزیر کشور جمع شدند تا علت تعلل در اجرایی شدن مصوبات این شورا را جویا شوند.

حیدر علی عابدی(نماینده مردم اصفهان) در این خصوص گفت: یکی از مسائلی که در این تجمع مطرح کردیم این بود که نمایندگان اصفهان میزان آب تخصیص یافته به اصفهان، چهارمحال بختیاری و یا یزد را تعیین نکرده اند، بلکه در شورای عالی توزیع آب که استانداران این ۳ استان و همچنین معاون وزیران حضور دارند، مشخص شده است که متناسب با مسائل و منابع آبی، این استان ها چه میزان آب دریافت کنند؛ بنابراین انتظار داریم کسانی که این نحوه تقسیم بندی را وضع کرده اند، خود به آن پایبند باشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: در مقابل وزیر کشور قول داد هیئتی را برای بررسی چرایی اجرا نشدن این مصوبات اعزام کند و اگر طی دو سه روز آینده این مصوبات اجرا نشود از راه های قانونی دیگری برای احقاق حقوق مردم اصفهان اقدام کند.

از اقتصاد مقاومتی تنها به گفتار درمانی بسنده شده است

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز چهارشنبه- ۲۳‌خرداد- مجلس گفت: امروز سه قوه دایر است، اما بایر متاسفانه اقدامی برای بهبود تولید انجام نمی‌شود فقط جلسه تشکیل می‌شود و در واقع به گفتار درمانی تبدیل شده است.

۱۰۰ روستای اصفهان به دلیل قطع آب با تانکر آبرسانی می‌شود

احمد سالک (نماینده مردم اصفهان) در نشست علنی روز چهارشنبه- ۲۳‌خرداد- در تذکر شفاهی جلسه علنی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد، گفت: فراکسیون ولایی مجلس برنامه جامع معیشت و اقتصاد مردم را دنبال می‌کند و از نظرات سایر فراکسیون‌ها در این خصوص استفاده می‌کند. دلیل این موضوع این است که جایگاه معیشت مردم در سطح نگران‌کننده‌ای است. گرانی قیمت‌های کالاهای غذایی، کشاورزی،‌ ارز، طلا، خودرو، همه و همه باید مورد توجه باشد. مجلس و دولت باید در این خصوص تصمیم بگیرند.

اعتراض به وضعیت آب آشامیدنی مردم اصفهان از دیگر مطالب تذکر سالک بود؛ وی در این زمینه گفت: آب آشامیدنی مردم اصفهان به یک بحران تبدیل شده است و بیش از ۱۰۰ روستا به دلیل قطع آب با تانکر آبرسانی می‌شود و عشایر ما برای دامداری در بیابان‌ها آب ندارند، دولت به این موضوع رسیدگی کند.

بگذارید از دانه درشتها تفحص کنیم

حسن کامران(نماینده مردم اصفهان) در نشست علنی روز چهارشنبه- ۲۳‌خرداد- در نطق میان دستور خود گفت: ما باید به دانه درشت‌ها امر و نهی کنیم در غیر این صورت اشرار بر مردم حاکم می‌شوند. بنده و تعدادی از نمایندگان طرح تحقیق و تفحص بر روی مجلس را آماده کرده‌ایم. ما نباید صرفا تفحص بر روی دستگاه‌ها داشته باشیم. بنده چند دوره است که در مجلس حضور دارم اما این فر صت فراهم نشده است.

مصوبات شورای آب را قبول نداشتیم، ولی به آن تن دادیم

این نماینده مردم اصفهان نیز به موضوع آب استان اصفهان پرداخت و گفت: دولت باید بداند که ما مصوبات شورای آب را قبول نداشتیم ولی به آن تن دادیم. امروز که به آن تن داده ایم چرا اجرایی نمی‌شود. حتما باید تجمع صورت گیرد؟ ما در اصفهان مصوبه شما را اجرا کردیم گفتید چاه‌ها را ببنید و ما نیز چاه‌ها را بسته‌ایم. همچنین گفتید که به باغ‌ها آب ندهید و این کار را انجام ندادیم. در جاهای دیگر نیز باید این کار انجام شود. کشاورزی که ۳۰ سال قدمت دارد باید زمینش از بین رود تا درخت‌های جدید وی آب بخورد.

کارشناس شده‌اند و طومار شیخ بهایی را زیر سوال می برند!

کامران همچنین گفت:‌ در چنین شرایطی برخی‌ نیز کارشناس شده‌اند و طومار شیخ بهایی را زیر سوال می برند؛ درحالی که شیخ بهایی عقل آمایشی داشت. ایشان طوری توزیع آب داشت که زمانی که آب وجود نداشت به همه به یک اندازه آب می‌رسید.

نگویید ما هم قاچاقچی هستیم، سوء استفاده می شود

محسن کوهکن(نماینده مردم لنجان) در جلسه علنی روز سه‌شنبه-۲۲ خرداد- مجلس در تذکری، اظهار کرد: آقای محبی‌نیا درباره اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکسری صحبت کرد که نیاز به توضیح دارد. ایشان گفت ما هم قاچاقچی هستیم، بهتر بود این حرف این‌طور مطرح نمی‌شد چرا که برخی از آن سوء استفاده می‌کنند. این سخنان نباید به گونه‌ای بیان شود که موجب سوء استفاده شود. ما نماینده ملت در مجلس هستیم، چرا گفته می شود ما هم قاچاقچی هستیم؟ آقای محبی‌نیا بهتر بود می‌گفتید ما احساس مسئولیت خود را در حوزه مبارزه با قاچاق کالا از دست داده‌ایم.

چرا هنوز از ریسمان سیاه و سفید نمی ترسید؟

سیدمحمدجواد ابطحی(نماینده مردم خمینی‌شهر) در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس در خصوص کنوانسیون FATF، گفت: به جای تلاش‌های بی‌حاصل برای موضوع FATF، در این مدت به حل ریشه‌ای و مشکلات نظام بانکی می‌پرداختید، FATF دامی با نیات دیگر است. آیا مار گزیده نباید از ریسمان سیاه و سفید بترسد؟

با آبروی خمینی شهر بازی نکنید

وی در بخش دیگری از نطق میان دستور خود گفت: چگونه یک مسئول به خودش جرات می‌دهد که بدون اثبات یک جرم در خصوص آن اطلاع‌رسانی کند، آیا می‌خواهید فرهنگ فحشا را رواج دهید؟ آیا می‌خواهید درگیری امنیتی و طایفه‌ای ایجاد کنید؟ آیا می‌خواهید ارزش‌های اسلام و امام را زیر سوال ببرید؟ وی تاکید کرد: این طومار مردم قهرمان خمینی‌شهر است که آن را به رییس جلسه تقدیم می‌کنم، با آبروی یک شهر بازی نکنید و مسائل سیاسی خود را به آبروی یک شهر گره نزنید. مجرم باید شناسایی و با اشد مجازات روبرو شود، اما آقایان شما که از محرمانه بودن همه چیز سخن می‌گویید، چرا در اینجا حرف از شفافیت می‌زنید؟

برخی از اراضی استان اصفهان یک متر نشست پیدا کرده است

ابطحی نیز همچون دیگر نمایندگان اصفهان، در پایان نطق خود گریزی هم به مسأله آب استان زد و گفت: آقایان بالادست آب اضافه می‌برد، یا دولت اراده ندارد، یا توان ندارد. اگر وضع آب اینگونه پیش برود اصفهان دچار مشکل جدی خواهد شد. امروز برخی از اراضی استان اصفهان یک متر نشست پیدا کرده است.

نه آب به کشاورزان اصفهانی دادند، نه ده‌شاهی خسارت

حسن کامران در تذکر شفاهی در پایان جلسه علنی روز سه‌شنبه-۲۲ خرداد- مجلس بیان کرد: چندین بار در رابطه با مسئله آب کشاورزی تذکر دادم. آب کشاورزی که به جای خود، راجع به آب شرب اصفهان نیز چند بار تذکر دادم. در ۱۰ روز گذشته که در اصفهان بودم بعضی از منازل حتی آب برای دستشویی و حمام نداشتند این برای نظام زشت است که شهری مانند اصفهان که دنیا آن را با رودخانه می‌شناسد آب نداشته باشد.

وی در ادامه گفت: پل‌هایی که در اصفهان وجود دارد بر روی شن است و وقتی آب وجود نداشته باشد پل‌ها نیز آسیب پذیر می‌شود. رییس مجلس نیز جلسه ای در این زمینه تشکیل داد که خروجی نداشت. دو ماه نیز تمام شد من خواهش می کنم تا جلسات آب مستمر باشد.

کامران افزود:‌ در فصل پاییز نیز به کشاورزان آب ندادند و ده‌شاهی هم خسارت به کشاورزان پرداخت نشد. پاییز امسال نیز در راه است باید چاره ای اندیشده شود. من بارها گفته ام که آب وجود دارد. از ۱۶ متر مکعب در ثانیه ۶ متر مکعب وارد تصفیه خانه می‌شود و ۹ متر مکعب گم می شود. وضعیت ایجاد شده نابسامان است و حل شدن آن راه‌حل ساده ای دارد باید چه در شهر اصفهان و شهرهای دیگر هرچه چاه غیر مجاز وجود دارد برقش قطع شود.

نماینده مردم اصفهان در پایان گفت: بارها تابلوهایی به ما داده اند که بر روی آن سهم آب اصفهان و سهم آب یزد نوشته شده است اما وضعیت همچنان نابسامان است این چه مدیریتی است که ما نمی توانیم با تدبیر حقوق مردم را محقق کنیم؟

فولادگر رییس ماند، عابدی سخنگو و تاج الدین دبیر شد

روز دو شنبه-۲۱ خرداد- ترکیب اعضای کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس برای اجلاسیه سوم دوره دهم مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند. در این جلسه حیدر علی عابدی، نماینده مردم اصفهان به عنوان سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان انتخاب شد.

در نشست روز سه‌شنبه-۲۲ خرداد- کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز رییس و اعضای هیئت‌رییسه کمیسیون انتخاب شدند و حمیدرضا فولادگر، دیگر نماینده اصفهان با رأی اکثریت اعضای کمیسیون برای سومین سال متوالی در مجلس دهم، به عنوان رییس این کمیسیون انتخاب شد.

روز سه شنبه همچنین ناهید تاج الدین، نماینده مردم اصفهان به عنوان دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس انتخاب شد.

طومار چرخانی در مجلس برای اثبات ادعا

البته در کنار تکاپوی نمایندگان اصفهان برای رفع بحران آب، برخی از آنها در اقداماتی دیگر در مجلس نیز سهیم بودند. در جلسه روز یکشنبه-۲۰ خرداد- مجلس در پی پهن کردن طومارهایی درجایگاه هیات رییسه مجلس توسط شماری از نمایندگان اصولگرا و عضو جبهه پایداری که در اعتراض به بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم دست به این اقدام جنجالی زده بودند، فضای پارلمان برای لحظاتی متشنج شد.

از ابتدای بررسی لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم برخی نمایندگان اصولگرا از جمله برخی از نمایندگان استان اصفهان یعنی محسن کوهکن، حسینعلی حاجی دلیگانی و موسوی لارگانی در همراهی با نمایندگان دیگر شهرها همچون مجتبی ذوالنوری، نصرالله پژمان فر، جواد کریمی قدوسی و جمعی دیگر از همفکران آنها از جبهه پایداری طومارهای طویلی را درجایگاه هیات رییسه و صحن علنی مجلس پهن کردند که واکنش رییس مجلس را در پی داشت.

این اقدام نمایندگان با عصبانیت رییس مجلس مواجه شد و لاریجانی خطاب به آنها گفت: سخنان خود را بفرمایید، این کارها چیست و سپس لاریجانی یکی از طومارهایی را که در جایگاه هیات رییسه بود به روی زمین انداخت و گفت این کارها درست نیست.

وی اظهار کرد: مجلس برای این موضوع رای می گیرد، شما اگر می خواهید حرف بزنید دیگران را قانع و راضی کنید با زور که نمی شود کاری انجام داد.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

روز سه شنبه- ۲۲ خرداد

سید ناصر موسوی لارگانی(نماینده فلاورجان) به وزیر ارتباطات: توضیح در خصوص علت پرداخت پاداش کارمندان مخابرات در روز کارگر و عدم پرداخت پاداش به کارگران این شرکت که موجی از نارضایتی را در میان این زحمت کشان ایجاد کرده است. همچنین در تذکری به رییس جمهور: لزوم حل سریع مشکلات سپرده گذاران موسسات مالی که منجر به اعتراضات شدید سپرده گذاران در سراسر کشور شده است.

سید ناصر موسوی لارگانی به وزیر آموزش و پرورش: از انتصاب فرد و افرادی که مبلغ سند ۲۰۳۰هستند در جهت انتخاب مدیر کل آموزش و پرورش استان خودداری شود

علی بختیار(نماینده گلپایگان) به وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی: اطاله در ایجاد مرکز رادیوتراپی بیمارستان تامین اجتماعی گلپایگان

بختیار در تذکری دیگر به وزیر نیرو: اقدام عاجل جهت جلوگیری از فرار آب در باغ گل خوانسار

ناصر موسوی لارگانی به وزیر ورزش و جوانان:‌ هزینه کرد بیت المال برای سفر غیر ضروری برخی مسئولان به روسیه برای تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی.

همچنین تذکری به وزیر نیرو: حل فوری مشکل آب آشامیدنی فلاورجان. همچنین در تذکری به وزیر کشاورزی: ضرورت خرید فوری محصولات کشاورزی

روز چهارشنبه-۲۳ خرداد

حاجی دلیگانی(نماینده شاهین شهر) به وزیر آموزش و پرورش: ضروری است تا باقی مانده اعتبار خرید خدمات آموزش سال تحصیلی قبل را پیگیری کنید و اعتبار سال تحصیلی جاری را پرداخت کنید.

حاجی دلیگانی به وزیر راه وشهر سازی: ضروری است دستور دهید دو مدیر مستقل برای اداره راه و شهرسازی شهرستان برخوار را تعیین کند.

ساداتی نژاد (نماینده کاشان) به وزیر اقتصاد و دارایی:‌ دلیل عدم اجرای بند واو تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۷ در بخش‌های دیگر مربوط به جرائم زیر یک میلیون تومان در بانک‌ها چیست؟

به گزارش ایمنا، مجلس شورای اسلامی یکشنبه هفته آینده جلسه علنی ندارد؛ بر این اساس مجلس در هفته آینده در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه جلسه علنی خواهد داشت و یکشنبه تشکیل جلسه نمی‌دهد.

 

 

 

منبع : ایمنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار