عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه پاشنه آشیل دولت هاي ما حالت استغنا و بی نیازی آنها از مشاوران اقتصادی است، گفت: به دلیل احساس بی نیازی دولت به بدنه کارشناسی و دانشگاهی، اقتصاد ایران اکنون زمین گیر شده است.
کد خبر: ۶۲۰۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸ 18 June 2018
به گزارش تابناک اصفهان : علیمراد شریفی در خصوص دلایل اینکه چرا مشکلات اقتصادی کشور به خصوص در دوران دوم ریاست جمهوری در کشور خود را نشان می دهد، اظهار کرد: برخی از مشکلات اقتصادی همچون رشد وسیع شبکه بانکی و سفته بازی در اقتصاد در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به خصوص از سال 88 به بعد شکل گرفت که مواجه شدن با این مشکلات در دوره ریاست جمهوری روحانی بسیار سخت شد.
 
وی گفت: برخی اصلاحات در دوران ریاست جمهوری روحانی باید زودتر صورت می گرفت تا مردم امروز نتایج آن را مشاهده می کردند.
 
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا برخی روش های دستوری از سوی دولت حلال مشکلات کنونی اقتصاد است، گفت: متاسفانه یکی از مسائل درگیر در کشور این است که دولت در حوزه هایی که باید قانون گذاری اقتصادی داشته باشد، ورود پیدا نمی کند و در قسمت هایی که نباید، وارد می شود. 
 
وی با تاکید بر اینکه یکی از مواردی که نمی توان با روش دستوری وارد شد، مکانیسم های عرضه و تقاضا برای رسیدن به قیمت های تعادلی در بازار است، افزود: مشکلی که وجود دارد دولت در برنامه ریزی های ارشادی باید رسیدن به مکانیسم تعادل را پیاده کند. 
 
شریفی با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین مشکلات دولت های ما، فراموش کردن نقش برنامه ریزی های ارشادی است، گفت: طبیعتا این نقش دستوری دولت است که مشکل زا شده است. به عنوان مثال مداخله مستقیم دولت به بنگاه های زودبازده و یا طرح مسکن مهر، اشتباه بود و باید از طریق برنامه‌ریزی ارشادی با تک رقمی کردن نرخ تسهیلات مسکن، خود مردم و بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در بخش مسکن تشویق می کرد.
 
وی با انتقاد بر اینکه دولت های مختلف در کشور در حالت استغنا و بی نیازی از مشاوران اقتصادی به سرمی برند، اظهار کرد: بزرگترین مشکل دولت های مختلف ایران، این است که خود را از بدنه کارشناسی غنی می دانند و سعی ندارند از کارشناسان خبره در مسائل اقتصادی بهره گیرند. 
 
 عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه پاشنه آشیل دولت های ما حالت استغنا و بی نیازی آنها از مشاوران اقتصادی است که این بزرگترین ضربه را به اقتصاد کشور زده است، تصریح کرد: فراموش کردن مشورت با بدنه کارشناسی و دانشگاهی شاید بزرگترین نقیصه دولت های ایران در دوران مختلف است.
 
وی با بیان اینکه با تصمیم گیری های جدید نسبت به «برجام»، دسترسی ایران به ذخایر ارزی محدودتر خواهد شد، اظهار کرد: متاسفانه دولت آن گونه که باید به خصوص طی 10 سال گذشته حمایت جدی از صنعت نکرده و سبب ایجاد مشکلات بسیار برای مدیران صنعتی شده است. 
 
این اقتصاددان افزود: دولت باید به جای تخصیص درآمدهای نفتی به بخش ساختمان، مسکن و یا واردات کالاهای مصرفی نسبت به واردات کالاهای سرمایه ای اقدام می کرد و با اعمال قوانینی در این شرایط، صنعتگران کشور را تشویق به تولید کالایی با کیفیت بهتر می کرد. 
 
وی با اعتقاد بر اینکه ما در حوزه تولید خودرو هیچ گاه نمی توانیم تولیدکننده باشیم، تصریح کرد: صنعت خودرو ملزومات خود را می خواهد، اما کشور پیش نیازهای آن را ندارد، در حالی که ایران می توانست به جای فضا دادن به شرکت های ایران خودرو یا سایپا برای مونتاژ و تقلید نادرست تولید خودرو، قراردادهایی را با شرکت های بزرگ تولید خودرو منعقد می کرد تا قطعات و لوازم خودرو را تولید کنند. 
 
شریفی با بیان اینکه ایجاد یک برند تولیدی یا صنعتی، سالیان سال زمان می برد، اظهار کرد: البته ضرورتی ندارد که بخواهیم در تولید یک محصول حرف نخست را بزنیم. برندهای خودرو در دنیا محدود است و بسیاری از شرکت هایی که در عمل سازنده و تولیدکننده خودرو هستند باید به روش های نوین اقدام به تولید کنند. 
 
وی افزود: با توجه به هزینه های سرسام آور فناوری، در واقع این کار را به کشورهایی با توان بیشتر واگذار می کنند و با ایجاد شرایطی، زنجیره تولید کالای پیشرفته تکمیل می شود. 
 
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اگر ایران در یکی از زنجیره های تولید سرآمد دنیا شود به طور قطع اتحادیه اروپا و حتی آمریکا و سازمان تجارت جهانی به این موضوع می رسید که به راحتی نمی تواند ایران را وارد سفره تحریم کند، چراکه زنجیره تولید آنها به ما وابسته بود، گفت: متاسفانه به دلیل احساس بی نیازی دولت به بدنه کارشناسی و دانشگاهی، اقتصاد ایران اکنون زمین گیر شده است. 
 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار