نخستین همایش علمی و تخصصی 'هویت فرهنگی و توسعه پایدار شهری در معماری و شهرسازی امروز' آبان امسال در اصفهان برگزار می شود.
کد خبر: ۶۲۱۲۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ 20 June 2018

به گزارش تابناک : 'شیما صراف نیا' دبیر اجرایی همایش ملی ' هویت فرهنگی و توسعه پایدار شهری' روز چهارشنبه بیان کرد: این رویداد با همکاری نخبگان علمی و استادان دانشگاه و دستگاه های مختلف، 19 آبان امسال همزمان با روز جهانی 'علم در خدمت صلح و توسعه' برگزار خواهد شد. 
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) نوزدهم آبان هر ‌سال را روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری کرده است. 
صراف نیا افزود: هدف اصلی از برگزاری این سمینار، شناسایی راهکارهای بهره­ گیری از مؤلفه­ های فرهنگ ایرانی و اسلامی در توسعه پایدار شهری است. 
وی ادامه داد: این سمینار همچنین اهدافی مانند توجه به اصالت، فرهنگ، سنت و هویت شهر در قوانین شهرسازی، پر رنگ کردن نقش متخصصان فرهنگ (انسان­ شناس)، اقتصاد محلی (اقتصاددان) و محیط طبیعی (جغرافی دان) در نهادهای وابسته به مدیریت شهری و تبدیل شهرها به شهر خلاق فرهنگی را دنبال می کند. 
صراف نیا، محورهای رویداد مذکور را رابطه متقابل هویت فرهنگی و توسعه پایدار شهری، نقش هویت فرهنگی در آموزش معماری و شهرسازی، بازآفرینی معماری ایرانی - اسلامی در توسعه پایدار شهری، راهکارهای تحقق معماری پایدار، شهر خلاق فرهنگی و توسعه پایدار شهری و حکمرانی شایسته و مشارکت مردمی در توسعه پایدار شهری اعلام کرد. 
وی با بیان اینکه دوره نخست این سمینار به بررسی نقش هویت فرهنگی در معماری و شهرسازی و تأثیر این عوامل در تحقق اهداف توسعه پایدار شهری، اختصاص دارد، گفت: این سمینار بیش از آنکه به مراسم روز برگزاری و سخنرانی های افتتاحیه و اختتامیه متکی باشد به نشست های تخصصی و پیگیری خروجی های این رویداد اهتمام می ورزد. 
صراف نیا آخرین فرصت ارسال مقاله به دبیرخانه سمینار یاد شده را شهریور امسال اعلام و اظهار کرد: این سمینار بصورت سالانه برگزار و در هر دوره از سمینار به یکی از موضوع های تخصصی مرتبط با هویت فرهنگی و توسعه پایدار شهری پرداخته خواهد شد. 
سه عامل فرهنگ، اقتصاد و اقلیم مشخصه­ های کالبدی و ریخت­ شناسی شهر را به وجود می­ آورند. 
با توجه به اینکه درک کامل از کالبد یک شهر بدون دانستن پایه و اصول فرهنگی آن میسر نیست و از طرفی معماری غنی در توسعه پایدار نقشی پررنگ دارد، تجمیع هویت فرهنگی و توسعه پایدار در معماری و شهرسازی از مباحثی است که امروزه نیاز به توجه بیشتری دارد. 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار