مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در سال جاری با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته دو واحد اقامتگاه بوم‌گردی راه اندازی شده است و امروز شاهد افتتاح چهارمین اقامتگاه بوم گردی در شهرستان گلپایگان هستیم.
کد خبر: ۶۲۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷ 21 June 2018

به گزارش تابناک : فریدون اله یاری صبح امروز(پنجشنبه) در آیین افتتاح اقامتگاه بوم گردی خانه سیفی و نمایشگاه سنگ‌نگاره‌ها در منطقه غرقاب گلپایگان اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم در حوزه گردشگری استان اصفهان توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مناطق روستایی و شهری استان است که دارای بافت تاریخی و طبیعی هستند.

وی تصریح کرد: استان اصفهان به دلیل داشتن بیش از ۲۷۰ واحد اقامتگاه بوم گردی فعال، نخستین استان کشور از لحاظ تعداد اقامتگاه‌های بوم گردی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: یکی از اتفاقات مهم که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفت توسعه متوازن در ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در مناطق مختلف استان و به تبع در شهرستان گلپایگان به لحاظ ظرفیت‌های گردشگری و آثار تاریخی و فرهنگی است.

وی با اشاره به این‌که در نوروز ۹۶ نخستین اقامتگاه بوم گردی در منطقه حسن حافظ  گلپایگان راه‌اندازی شد، افزود: در سال جاری با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته دو واحد اقامتگاه بوم‌گردی راه اندازی شده است و امروز شاهد افتتاح چهارمین اقامتگاه بوم گردی در شهرستان گلپایگان هستیم.

 اله یاری افزود: در یک ماه آینده پنج واحد اقامتگاه بوم گردی جدید به اقامتگاه‌های شهرستان گلپایگان اضافه می‌شود و شاهد یک تحرک در این حوزه خواهیم بود.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری گلپایگان توسعه گردشگری و ظرفیت اقامتگاه بوم گردی از اولویت‌های میراث فرهنگی استان است.  

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: طبق برنامه‌ها ظرفیت اقامتگاه شهرستان دو برابر خواهد شد تا بتواند با استفاده از ظرفیت گردشگری به رشد و توسعه اقتصادی، اشتغال و درآمدزایی برسد.

وی با بیان اینکه بیشتر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه ایجاد اقامتگاه بوم گردی ورود پیدا می‌کنند، گفت: سازمان میراث فرهنگی در این زمینه تسهیلات ویژه ای به خصوص در بخش روستایی پرداخت می‌کند البته استان اصفهان در زمینه تسهیلات بانکی و روستایی سهم خاصی دارد.

اله یاری گفت: یکی از ویژگی‌های گلپایگان به لحاظ تاریخی بودن و باستان‌شناسی سنگ نگاره‌های گلپایگان است که در منطقه کوچری و غرقاب قرار گرفته است.

وی افزود: تعداد قابل ملاحظه‌ای سنگ‌نگاره‌های فلات مرکزی ایران که جزء آثار با ارزش تاریخی هستند به صورت پراکنده در مناطق مختلف وجود دارد البته در شهرستان گلپایگان به لحاظ تعداد و تنوعی سنگ‌نگاره‌ها شاخص‌ترین حوزه فرهنگی و تمدنی در حوزه سنگ نگاره‌های کشور در این منطقه قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: بخشی از این سنگ‌نگاره‌ها در سد کوچری در زیر آب مدفون شده بود، اما با پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی استان و تهران و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور از زیر آب نجات پیدا کرده اند تا با تأسیس یک مرکز و پایگاه پژوهشی بتوانیم از این سنگ‌نگاره‌ها حفاظت کنیم.

وی با بیان اینکه خانه های بوم گردی توسط بخش خصوصی و سرمایه گذاران ایجاد می‌شود، گفت: خانه شجاع نظام در شهر گلپایگان، خانه صیفی در روستای سعیدآباد، خانه مجیدی در روستای غرقاب و سرای کربلایی فریدون در منطقه حسن حافظ  از جمله خانه‌های بوم گردی گلپایگان هستند.

اله‌یاری تصریح کرد: باتوجه به اینکه صدور مجوز، استاندارد سازی و نظارت بر ایجاد خانه‌های بوم‌گردی و ارایه تسهیلات بر عهده میراث فرهنگی است، البته تعدادی از این طرح ها از تسهیلات روستایی نیز برخوردار می‌شوند.

وی گفت: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری در شهرستان های استان به ویژه گلپایگان یکی از موضوعات مهم در حوزه گردشگری برندسازی و رویدادسازی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: برای شناسایی ظرفیت‌ها لازم است تا رویدادهایی را ایجاد کنیم و براساس آن برندها و ظرفیت ها را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: کباب گلپایگان دارای یک شهرت خاص در کل کشور بود، منتها هیچ‌گاه به عنوان یک ظرفیت مهم برای توسعه گردشگری به آن توجه نشده بود و امروز با تلاش میراث فرهنگی انجام شده است.

اله‌یاری با اشاره به ثبت کباب گلپایگان در فهرست آثار ملی تصریح کرد: کباب گلپایگان از دو منظر مورد توجه قرار گرفته است، در حوزه میراث فرهنگی به عنوان یک میراث ناملموس و مهارت تولید آن به عنوان ثبت در فهرست آثار ملی ایران و در حوزه گردشگری که امروز یکی از جاذبه‌های مهمی است که می‌تواند در حوزه گردشگری گلپایگان مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ارتقای دفتر نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان به ساختار سازمانی میراث فرهنگی کشور جزء اقدامات مهم دولت تدبیر و امید بوده است، اظهار کرد: در دو سال اخیر اداره‌های میراث فرهنگی در استان از دو اداره به ۱۳ اداره افزایش یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: در دوسال اخیر اقداماتی از جمله افزایش تعداد ثبت آثار تاریخی و ملی، توسعه گردشگری و توسعه اقامتگاه‌ها انجام شده که از جمله مهم ترین اقدامات در این شهرستان است، البته همچنان نیز ظرفیت هایی در گلپایگان وجود دارد که به نحو احسن از آن استفاده نشده که در این زمینه می توان به دفتر نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان اشاره کرد که ظرفیت تبدیل به اداره میراث فرهنگی در آن به خوبی دیده می شود.

 

 

منبع : ایمنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار