معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان گفت: لایحه افزایش قیمت بلیط قطار شهری اصفهان از هفتصد به هزار تومان، پیشنهادی بود که در سی و هفتمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان مطرح شد، اما به تصویب شورای شهر نرسید.
کد خبر: ۶۲۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴ 21 June 2018

به گزارش تابناک : مترو سریع ترین، ارزان ترین و ایمن ترین وسیله حمل و نقل در اصفهان است که استفاده از آن سهولت تردد مردم و کاهش آلودگی هوا را به دنبال دارد. به همین دلیل با تأکید شهردار اصفهان خط یک مترو در پایان سال 96 تکمیل شد و خط دو قطار شهری نیز در راستای افزایش سطح خدمات و جلب رضایت بیشتر شهروندان اصفهانی در حال احداث است؛ همچنین تلاش مدیریت شهری رساندن سرفاصله های زمانی مترو به 2 و نیم دقیقه و نزدیک کردن آن به استانداردهای جهانی است.

قرار است مترو ستون فقرات حمل و نقل عمومی در اصفهان باشد. اما از سوی دیگر هزینه توسعه و نگهداری خطوط مترو سالانه بیش از 48 میلیارد تومان بر آورد می شود؛ این در حالی است که بودجه هایی که دولت باید به این بخش اختصاص دهد، هنوز محقق نشده و این امر، مدیریت شهری اصفهان را با مشکلاتی برای گسترش و توسعه مترو مواجه کرده است. به گفته مدیرعامل سازمان قطار شهری، قطار شهری اصفهان، هم اکنون ۴۶ میلیارد تومان بدهی ثبت شده دارد. با این همه توسعه مترو به عنوان محور حمل و نقل پاک، از دغدغه های مهم مدیریت شهری است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان با اشاره به این که در حال حاضر با وجود افزایش مسافران مترو و تردد روزانه 40 هزار نفر با این وسیله حمل و نقل عمومی، درآمدهای ناشی از این پروژه هیچ یک از نیازهای مالی مترو را برطرف نمی‌کند، می گوید: در حال حاضر جابجایی هر مسافر در مترو ۵۵۰۰ تومان برای شهرداری هزینه دارد و این در حالی است که کمتر از 10 درصد این هزینه در قالب بلیط از شهروندان دریافت می‌شود.

مرتضی طهرانی ادامه داد: در این راستا لایحه پیشنهادی افزایش دوباره نرخ بلیط مترو در سال 97 مطرح شد اما کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر اصفهان با این لایحه موافقت نکرد. همچنین لایحه دو فوریتی در خصوص اخذ مجوز مصرف تسهیلات خط دو مترو اصفهان در سایر خطوط در صورت نیاز در سی و هفتمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان بررسی و تصویب شد.

وی افزود: در سال جاری 800 میلیارد تومان بودجه برای سازمان قطار شهری اختصاص یافته تا هر چه سریعتر خطوط مترو اصفهان تکمیل و احداث شود. تاکنون حدود 21 هزار میلیارد ریال در ساخت خط یک متروی اصفهان هزینه شده است.همچنین برای تکمیـــل کامل سیویل خط دوم1800میلیارد تومان تخمین زده شده است. برای تجهیزات جانبی و خرید واگن نیز600 میلیون یورو در نظر گرفته شده که200 میلیون آن برای خرید ناوگان و 400 میلیون برای تجهیزات باید هزینه شود که هر دو بر عهده دولت است.

 

 

 

منبع : ایلنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار