رئیس دادگستری نی‌ریز از موج گسترده اعتیاد، طلاق و جرائم مختلف با منشأ روانی در شهرستان نی‌ریز پرده برداشت.
کد خبر: ۶۲۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 23 June 2018

تابناک فارس به نقل از هورگان:حجت‌الاسلام مهدوی که به مناسبت هفته قوه قضائیه در مراسم نماز جمعه سخنرانی می‌کرد، از کشف نزدیک به 5.5 تن انواع مواد مخدر در سال 1396 خورشیدی خبر داد.

او گفت: «هر چند بیشتر قاچاقچیان اهل شهرستان ما نیستند، اما تا دلتان بخواهد در نی‌ریز مصرف کننده مواد مخدر داریم.»

به بیان مهدوی، در سال گذشته 279 نفر در نی‌ریز خودشان را به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی کرده‌اند و 111 نفر را هم دادسرا به آنجا فرستاده که در مجموع 390 می‌شوند. تعدادی که به گفته رئیس دادگستری نی‌ریز، یک صدم جمعیت مصرف‌کنندگان هم نیست.

او از بازداشت 361 نفر در رابطه با مواد مخدر در سال گذشته خبر داد که 29 نفرشان زن هستند.

به گفته مهدوی، نی‌ریز 329 زندانی دارد که 55 درصدشان مربوط به مواد مخدرند.

کما این که به بیان وی، منشأ بسیاری از سرقتها و طلاقها هم اعتیاد است.

مهدوی در جایی دیگر، به صدور 186 حکم طلاق در سال گذشته خبر داد. هر چند بر اساس این آمار دو روزی یک حکم طلاق در نی‌ریز صادر شده، اما او معتقد است به نسبت جمعیت و با توجه به مسائل اقتصادی و نابسامانی‌های فرهنگی، «وضعیت بحرانی نیست.»

وی 5 جرم اول کیفری شهرستان را به ترتیب توهین به افراد عادی، ضرب و جرح عمدی، تهدید، تصادفات رانندگی و سرقت مستوجب تعزیر عنوان کرد. جرمهایی که به عقیده مهدوی، سه مورد اول آن منشأ روحی و روانی دارند.

حجت‌الاسلام مهدوی با بیان این که در دادگستری نی‌ریز 13 قاضی و 44 نیروی اداری مشغول به کارند، از ورود 13692 پرونده به دادگستری شهرستان در سال گذشته خبر داد و در جایی دیگر، زحمات شوراهای حل اختلاف را ستود. هر چند به بیان وی، در سال گذشته 633 سازش در شورای حل اختلاف نی‌ریز انجام شده که تنها 10.5 درصد پرونده‌های ورودی‌اشان را شامل می‌شود.

آن طوری که رئیس دادگستری نی‌ریز آمار می‌دهد، در سال گذشته 2700 لیتر مشروبات الکلی در نی‌ریز کشف شده که به گفته او خیلی کمتر از چیزی است که مصرف می‌شود.

وی همچنین به رفع تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: «نیاز آینده ما به محیط زیست، خیلی بیشتر از انرژی هسته‌ای است. متأسفانه اوایل انقلاب خیلی از زمینها واگذار و چاه‌های زیادی حفر شد. حالا زشت است برای ما که رژیم صهیونیستی بگوید در مدیریت منابع آب اول است؛ که البته راست هم می‌گوید.»

رئیس دادگستری نی‌ریز سالروز شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یارانش را تسلیت گفت و افزود: «بهشتی الآن هم مظلوم است؛ چرا که کسی برای شناساندن آن فقیه مجتهد، فیلسوف عارف و جامعه‌شناس الهی، قدم آن‌چنانی بر نداشته است.»

امام جمعه نی‌ریز هم در خطبه‌های نماز جمعه، قوه قضائیه را برای احساس امنیت و عدالت در جامعه دانست و گفت:«قضاوت، انتخاباتی نیست که به وسیله مردم رأی‌گیری شود. گزینش قاضی واقعاً مسأله مهمی است و باید در آن نهایت دقت صورت پذیرد.»

ایشان در ادامه، به خصوصیات یک قاضی خوب از دیدگاه امام علی(ع) اشاره کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار