مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به رشد 75 درصدی ظرفیت صنایع تبدیلی استان، از افزایش ظرفیت استغال این واحدها در استان به دو برابر در سه سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۶۲۳۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ 26 June 2018

«علیرضا طاقه باف» با اشاره به مزایای مهم صنایع تبدیلی و تکمیلی، گفت: ارزش افزوده و بهره ‏‏وری در بخش صنایع کشاورزی تاثیر فراوانی در افزایش صادرات غیرنفتی دارد.

وی کاهش ضایعات انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی با صنایع تبدیلی و تکمیلی را امکان پذیر دانست و افزود: وجود این صنایع و مسائل پس از تولید محصولات کشاورزی به عنوان حلقه ‎‎ های نهایی در تکمیل زنجیره تولید محصولات و فرآورده ‏‏های سالم کشاورزی، نقش حیاتی و اساسی ایفا می‏‏كند.

این مسئول با اشاره به این که صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی نقش موثری در شکوفایی اقتصاد کشاورزی دارد، گفت: این صنایع می‌تواند تأثیرات قابل ملاحظه‌ای در زمینه‌های کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و امنیت غذایی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق روستایی استان، جلوگیری از فسادپذیری و کمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان داشته باشد.

وی عمده فعالیت و اهداف مدیریت صنایع روستایی را ایجاد ‌صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآورده‌های محصولات کشاورزی اعم از باغی، زراعی و دامی مطرح و بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استان و تنوع محصول، صنایع تبدیلی به‌ خصوص پسته و خرما و صنایع جنبی‌آن، تولید و فرآوری محصولات کنجدی، فرآورده‌های لبنی، مجموعه کارخانجات خوراک دام وطیور، بسته‌بندی آجیل، خشکبار و حبوبات در استان ایجاد شده است.

طاقه باف با بیان این که مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی از سال 1366 تا پایان سال 1393 تعداد 160 فقره پروانه بهره‏‏ برداری در حوزه صنایع کشاورزی صادر کرده است، گفت: از ابتدای سال 1394 تاکنون با رشد 80 درصدی در این بخش و صدور 128 فقره پروانه بهره‏‏برداری، این تعداد به 288 پروانه رسیده است.

وی با اشاره به رشد 75 درصدی ظرفیت واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی استان، افزود: اشتغال واحدهای صنعتی تا پایان سال 1393، دو هزار و 392 نفر بوده که از ابتدای سال 94 تاکنون این مقدار حدود دو برابر شده و به مقدار چهار هزار و 745 نفر رسیده است.

وی افزود: البته ظرفیت واحد صنعتی تا پایان سال 1393 نیز 540 هزار تن بوده که این رقم اکنون به 952 هزار تن رسیده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذائی جهادکشاورزی استان نبود توانایی برای تهیه وثیقه مورد نیاز جهت اخذ وام از بانك‏‏ها توسط متقاضیان و سرمایه‏‏ گذاران، كمبود اعتبارات و تسهیلات یارانه‏‏دار و همچنین تخصیص نامناسب تسهیلات در گردش(از بٌعد زمان)، اطاله روند پرداخت تسهیلات توسط بانك های عامل و نبود سیكل منطقی و حمایتی مناسب، مشكل تأمین آب برای واحد ‎‎ های خارج از نواحی و شهرك‏‏های صنعتی، فصلی بودن اكثر واحدهای صنایع تبدیلی و تكمیلی بخش كشاورزی و نبود قوانین، عدم ثبات بازار و ثابت نبودن قیمت نهاده‏‏ ها و مواد اولیه، مقررات حمایتی لازم از جمله معافیت های مالیاتی، گمركی را از جمله مهم‏‏ترین چالش‌هایی دانست که برای توسعه این صنعت با آن روبرو است.

طاقه ‎‎ باف در پایان خاطرنشان کرد: آمار و نتایج حاصله با برنامه ریزی، تشویق، ترغیب و مشاوره سرمایه ‏‏گذارن و پشتکار کلیه پرسنل مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی استان و بسته ‎‎ های حمایتی دولت تدبیر و امید در این مدت محقق شده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار