رئیس خانه احزاب دلایل گرانی‌های اخیر را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۲۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ 02 July 2018

به گزارش تابناک : حسین کمالی رئیس خانه احزاب درباره تغییر و تحولات احتمالی در کابینه گفت: یکی از دستورکارهای معمول دولت‌‌ها این است که در برهه‌های مختلف زمانی،‌ عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار داده و  نسبت به تغییر مدیرانی که در انجام مسئولیت‌ها توفیقی نداشته‌اند، اقدام کنند. 

وی افزود: بنا بر توضیحات فوق، تغییر و تحولات در کابینه به هیچ عنوان به این معنا نیست که دولت تحت فشار انتقادات، احساس ضعف کرده و دست به تغییر کابینه زده است.

کمالی با تشریح علل گرانی‌های اخیر در بازار تصریح کرد: دلایل بروز گرانی‌های اخیر را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. موضوع اول بحث حبابی است که در بازار وجود دارد. در اثر تلقینات کسانی که  قصد ضربه زدن به حاکمیت را دارد فضایی در جامعه  ایجاد می‌شود که مردم احساس کنند ارزش پول در دست‌شان در حال کاهش بوده و اقدام به خرید غیرکارشناسانه ارز، طلا و برخی دیگر از کالاها کنند.

رئیس خانه احزاب ادامه داد: با هجوم مردم برای خرید این نوع کالاها، تناسب میان عرضه و تقاضا در بازار به هم ‌می‌خورد و با افزایش تقاضا، نرخ این‌گونه کالاها به شکل فزاینده‌ای بالا می‌رود که  طبیعتا این افزایش قیمت‌ها  نارضایتی مردم را به همراه  دارد. 

** تشریح دلایل گرانی‌های اخیر

کمالی با بیان اینکه دومین دلیل گرانی‌های اخیر را می‌توان به وضعیت اقتصادی کشور مرتبط دانست، خاطرنشان کرد:  وقتی تولید ناخالص  داخلی  پایین بوده و تناسبی با رشد جمعیت کشور نداشته باشد، در نهایت  طبیعی است که ارزش پول ملی کاهش پیدا کند. از آنجا که با تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان، فروش نفت توسط دولت با مشکلاتی روبرو شده است،‌ تزریق ارز مورد نیاز برای بنگاه‌های اقتصادی با مشکل روبرو می‌شود. 

وی افزود: از سوی دیگر با نوسات نرخ ارز، خرده فروشان نیز با این توجیه که در صورت فروش کالاهای خود، نمی‌دانند که دوباره باید با چه قیمتی کالای مورد نیاز خود را تامین کنند، از فروش کالا به مردم خودداری می‌کنند که همه این عوامل موجب شد تا گروهی از بازاریان اعتراضاتی را به وضع موجود در اقتصاد کشور داشته باشند. 

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار