معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: قرار است از مهر ماه سال جاری اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین فاقد معاینه فنی، در سطح شهر تردد نکنند.
کد خبر: ۶۲۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ 07 July 2018

به گزارش تابناک : با توجه به بالا بودن سن ناوگان حمل و نقل اصفهان، در سطح شهر بسیار دیده می‌شود که اتوبوس‌ها دود زیادی را وارد هوا می‌کنند و با وجود آلودگی هوای شهر به نظر می‌آید باید فکری به حال این اتوبوس‌ها کرد تا کمی از آلودگی کاسته شود.

شرکت اتوبوسرانی با وجود تلاش‌هایی که برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و خریداری اتوبوس‌های جدید داشته است به خاطر مشکلاتی که بر سر راه نوسازی ناوگان وجود دارد تا به حال تعداد بسیار اندکی اتوبوس جدید توانسته وارد مدار حمل و نقل شهر اصفهان کند و تلاش و پیگیری بسیاری نیاز دارد تا بتواند تمام اتوبوس‌های فعال اصفهان نوسازی شود.

البته در مورد نظارت و کنترل اتوبوس‌ها و معاینه فنی اعم از مسائل ایمنی، نوع سوخت مصرفی و دودزا بودن آنها مباحثی در سطح شهر مطرح است که یکی از نگرانی‌های شهروندان است، آگاهی از اقدامات صورت گرفته و یا برنامه‌های آتی می‌تواند پاسخی برای سوالات مردم باشد، در همین رابطه با علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت‌و‌گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

* وجود 600 اتوبوس فرسوده در شهر اصفهان

چه تعداد اتوبوس در خطوط شهری اصفهان فعال هستند؟ چه تعداد از این اتوبوس‌ها فرسوده‌اند؟

صلواتی: 1200 اتوبوس فعال در 100 خط  شهری در حال فعالیت هستند؛ متوسط سن ناوگان شرکت اتوبوسرانی 8 و نیم سال است و این در حالی است که باید تا سال 1400 به زیر 5 سال کاهش پیدا کند، حدود 600 اتوبوس فرسوده در حال حاضر وجود دارد که عمرشان بالای 10 سال است در صورتی‌که 10 سال عمر استاندارد اتوبوس است ولی شرکت اتوبوسرانی در صدد است که ناوگان نوسازی شود، شرکت واحد امسال حدود 70 اتوبوس دود‌زا و فرسوده را از مدار خارج کرده است.

در سال گذشته 100 دستگاه اتوبوس نو وارد ناوگان شده است و 50 دستگاه دیگر هم تا اواخر تیرماه وارد چرخه ترافیک شهری و در کل 150 اتوبوس می‌شود، برنامه خرید 350 دستگاه اتوبوس که متأسفانه به خاطر مشکلاتی که پیش آمد، زمانی به تعویق افتاد ولی پیگیری‌ها ادامه دارد که مشکلات رفع و قرارداد آن منعقد شود و اگر این تعداد اتوبوس هم خریداری شود، می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در بحث نوسازی ناوگان داشته باشد.

* به زودی تردد اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین در اصفهان ممنوع می‌شود

معاینه فنی برای اتوبوس‌ها الزامی است؟ این معاینه فنی چند ماه یک‌بار باید انجام شود؟

صلواتی: هر 6 ماه یک‌بار باید معاینه فنی انجام شود ولی تا اواخر سال گذشته مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در کشور وجود نداشت که اواخر بهمن ماه سال گذشته مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین راه‌اندازی شد که اولین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین شهری در کشور است، یکی از مشتری‌های اصلی این مرکز اتوبوس‌ها هستند و هر روز تعدادی از اتوبوس‌ها به این مرکز می‌روند تا همه ناوگان بتوانند معاینه فنی خود را اخذ کنند.

هر خودروی سنگینی که در شهر تردد می‌کند باید این معاینه فنی سنگین را داشته باشد، خودروهای عمومی باید 6 ماه یک‌بار معاینه فنی خود را اخذ کنند زیرا قرار است از مهر ماه سال جاری اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین فاقد معاینه فنی، در سطح شهر تردد نکنند، البته با توجه به فرسودگی ناوگان، این کار بسیار دشواری است و فشار کاری هم برای شرکت اتوبوسرانی و هم بخش خصوصی زیاد خواهد بود ولی با هماهنگی پلیس راهور و اخذ مصوبه شورای ترافیک استان می‌توان از تردد خودروهای سنگین، اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی که فاقد معاینه فنی هستند، در سطح شهر جلوگیری کرد.

چند درصد اتوبوس‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند معاینه فنی دارند؟

صلواتی: در حال حاضر حدود 10 درصد اتوبوس‌ها معاینه فنی دارند ولی هر روز تعدادی اتوبوس  به مرکز مراجعه می‌کنند تا بتوانند معاینه فنی را اخذ کنند، همه آن‌ها نمی‌توانند سریعاً برای معاینه فنی بروند زیرا باید خدمت رسانی را هم داشته باشند و اختلالی در سرویس‌دهی آن‌ها به وجود نیاید، باتوجه به این‌که تابستان تعداد مسافران کمتر و نیاز به تعداد کمتری ناوگان فعال است، تعداد بیشتری از اتوبوس‌ها به مرکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند.

این مرکز معاینه فنی در کجا قرار دارد؟

صلواتی: این مرکز اواخر سال گذشته در بلوار فرزانگان، جنب تعاونی تاکسیرانی راه‌اندازی شد؛ خودروهای سنگین و خودروهای حمل و نقل عمومی به این مرکز برای اخذ معاینه فنی مراجعه می‌کنند.

گفته شده است که بیشترین دلیلی که اتوبوس‌ها در معاینه فنی مردود می‌شوند، مشکل ترمز و دودزا بودن آن‌هاست؟

صلواتی: بله دقیقاً همینطور است و بیشترین دلیل مردود شدن اتوبوس‌ها مانند خودروهای سبک، در معاینه فنی مشکل ترمز و دودزا بودن آن‌ها است، البته قرار است که این مشکلات رفع شود و بعد از رفع مشکل، معاینه فنی را اخذ کنند.

چه مسائل دیگری در معاینه فنی برای اتوبوس‌ها در نظر گرفته می‌شود؟

صلواتی: در فرآیند معاینه فنی تست دود، آلایندگی، ترمز، روشنایی، چراغ‌ها و به هر حال دربحث دود سنجی، فیلترهای دود آن‌ها و پارامترهای مختلفی در آن‌ها سنجیده می شوند اعم از مونوکسیدکربن، کربنات، سولفید و ذرات زیر 2.5 میکرون، این‌ها همه به نوعی سنجیده می‌شوند و سپس از نظر ظاهری و مواردی که در بحث اتوبوس‌ها مثل باد لاستیک‌ها، کیفیت لاستیک‌ها و مواردی که برای ایمنی اتوبوس است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اتوبوس‌ها از چه سوختی استفاده می‌کنند؟

صلواتی: حدود 170 الی 200 دستگاه از اتوبوس‌های اصفهان گازسوز هستند و مابقی از گازوئیل استفاده می‌کنند که البته این گازوئیلی که استفاده می‌کنند گازوئیل پاک است، یعنی ذرات ریزگرد درون آن به نوعی کم‌تر از 50 ppm است.

غلظت گوگرد که باید کم‌تر از 50 ppm باشد، آیا غلظت این سوخت‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد؟

صلواتی: بله، تست گازوئیلی که ما از شرکت نفت تحویل می‌گیریم توسط آزمایشگاه تست می‌شود که با توجه به اتوبوس‌های جدیدی که وارد مدار حمل و نقل شده است، حتماً باید گازوئیل پاک باشد، در ضمن ناوگان اتوبوسرانی به دنبال سوخت‌های دیگری است از جمله سوخت سبز، در آینده نزدیک نتایج تحقیقاتی که در مورد کاهش آلایندگی اتوبوس‌های شهر در حال انجام است، اطلاع رسانی می‌شود.

* 2 خط جدیدBRT  در اصفهان راه‌اندازی می‌شود

عمر اتوبوس‌های BRT که در سطح شهر فعال هستند چقدر است؟

صلواتی: در حال حاضر 3 خط تندرو در سطح شهر اصفهان فعال هستند که روزانه حدود 180 هزار مسافر را جابجا می‌کنند، حداکثر عمر آن‌ها 7 سال است، خط یک که از زندان به مقصد میدان قدس می‌رود، بیشترین عمر را دارد و در سال 1391 راه‌اندازی شد، خط 3 هم سال گذشته راه اندازی شد و کم‌ترین سن را دارد، خط 2 و خط 3 یکی از میدان جمهوری تا خوراسگان و دیگری از میدان جمهوری تا بزرگمهر می‌رسد.

طبق برنامه برای خطوط دیگری هم اتوبوس‌های تندرو فعال می‌شوند؟

صلواتی: 2 خط دیگر در دست راه‌اندازی است که امسال راه‌اندازی می‌شود، خط‌هایی که قرار است راه‌اندازی شود یکی از چهار باغ عباسی، شیخ بهایی و چهار راه جهاد است که در تابستان سال جاری راه اندازی می‌شود و خط بعدی از میدان جمهوری تا میدان آزادی است که از خیابان کاشانی، خیابان شهید بهشتی و خیابان حکیم نظامی به میدان آزادی خواهد رسید.

 

 

منبع : فارس 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار