مدیر مجموعه جهانی کاخ چهلستون از آغاز دو طرح بزرگ مرمتی در این مجموعه تاریخی خبر داد.همزمان با اتمام عملیات 10 طرح مرمتی در مجموعه کاخ چهلستون و باغ جهان نما در سال گذشته، دو طرح عملیاتی جدید در سازه چوبی ایوان ستوندار این کاخ که از جمله بزرگترین سازه های چوبی و تاریخی کشور به شمار می رود آغاز شد.
کد خبر: ۶۲۷۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵ 07 July 2018

به گزارش تابناک اصفهان : عاصفه بدر اظهار داشت: همزمان با اتمام عملیات 10 طرح مرمتی در مجموعه کاخ چهلستون و باغ جهان نما در سال گذشته، دو طرح عملیاتی جدید در سازه چوبی ایوان ستوندار این کاخ که از جمله بزرگترین سازه های چوبی و تاریخی کشور به شمار می رود آغاز شد.

وی گفت: این طرح های مرمتی در مرحله نخست عبارت است از آغاز مرحله جدید آسیب شناسی، مرمت و استحکام بخشی سازه چوبی سقف ایوان ستوندار که از دو سال گذشته آغاز شده و مرحله جدید و نهائی آن در تیرماه سال 1397 آغاز شده است.

مدیر مجموعه جهانی کاخ چهلستون در رابطه با دومین عملیات مرمتی در این کاخ تصریح کرد: در دومین عملیات مرمتی در کاخ چهلستون ادامه طرح های مرمتی سقف سازه چوبی کاخ شامل پاکسازی مکانیکی و شیمیائی، تثبیت لایه های تزئینی، پوسته چسبانی، تزریق لایه های تزئینی، موزون سازی رنگ های بخش های مختلف سقف کاخ و ثبت نهائی رنگ ها است.

وی درباره چگونگی اجرای این عملیات های مرمتی بیان کرد: این عملیات ها از تیرماه سال جاری آغاز و با اعتباری معادل یک میلیارد و 900 میلیون ریال برای مرمت و استحکام بخشی دوپوش سقف ایوان و یک میلیارد و ششصد و سی میلیون ریال برای موزون سازی رنگ دو دهنه سقف ایوان ستوندار به صورت متناوب تا پائیز سال جاری ادامه خواهد یافت.

گفتنی است، مجموعه جهانی کاخ چهلستون در منتهی الیه بخش شمالی دولتخانه عظیم صفوی و در میانه باغ بزرگ جهان نما قرار گرفته است.

این مجموعه با شکوه در دوران سلطنت شاه عباس اول صفوی به عنوان کوشکی برای استفاده درباریان صفوی بنا شد، لکن در عصر سلطنت شاه عباس دوم با افزدون الحاقاتی همچون ایوان ستون‌دار، تالارهای جانبی و دو استخر عظیم در سمت شرقی و غربی کاخ، در سال 1057 هجری قمری برای پذیرائی از میهمانان دربار عریض و طویل صفوی و با کاربری تشریفات افتتاح شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار