گرانی‌های جهشی‌ مسکن طی ماه‌های گذشته باعث‌ ایجاد نگرانی‌هایی شده که در این بین نقش مشاوران املاک بی تأثیر نبوده است.
کد خبر: ۶۲۸۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲ 09 July 2018

به گزارش تابناک : این روزها گرانی نقل محافل شده و این موضوع در بخش مسکن تبدیل به اصلی‌ترین دغدغه‌ برای مستأجران‌ و خریداران مسکن شده است به طوری که بسیاری از مسئولان امکان پیش بینی قیمت ها در چند ماه آینده را ندارند و  معتقدند که  پیش بینی برای نیمه دوم سال با وجود این نوسانات  امکان پذیر نیست.

بانک مرکزی طی گزارش هایی که هفته گذشته منتشر کرد آمارهای‌ نگران‌ کننده‌ای  از افزایش قیمت مسکن ارائه کرد که این خود نگرانی اقشار آسیب پذیر را چندین برابر کرده است.

کاهش معاملات مسکن طی ماه گذشته

در سه ماهه نخست سال 1397، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران بالغ بر 39 هزار واحد مسکونی بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ، 5.2 درصد افزایش یافته است.

همچنین  تعداد معاملات مسکن صورت گرفته در خرداد ماه امسال 14.9 هزار واحد مسکونی بوده که نسبت به  ماه قبل 22.1 درصد و سال قبل 3.1 درصد کاهش داشته است.

در مجموع 71.6 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در تهران در خرداد ماه سال جاری مربوط به مناطق 11، 15، 7، 8، 6، 14، 10، 2، 4 و 5 بوده و 12 منطقه باقی مانده 28.4 درصد از کل تعداد معاملات‌ را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش های میدانی بیشترین رشد متوسط قیمت در ماه گذشته مربوط به منطقه 5 با رشد قیمتی 63.6 درصد بوده و کمترین میزان رشد مربوط به منطقه 20 با 16.6 درصد بوده است.

این آمارها نشان می‌دهد که وضعیت بازار مسکن طبق صحبت‌هایی که مسئولان در ماه‌های گذشته انجام داده‌ بودند بسیار بدتر بوده و قیمت‌ها طی چند ماه گذشته رشد جهشی‌ داشته است .

مشاوران املاک یک شبه برای بازار مسکن مشکل ساز شدند

فرشید پورحاجت‌‌ دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه رکود 5 ساله بازار مسکن باعث‌ کاهش تولید شده است گفت: متأسفانه متناسب با نیاز بازار واحد مسکونی تولید نکرده‌ایم و بررسی‌های انجام شده طی 2 سال گذشته نشان می‌دهد که میزان ساخت و ساز تنها 600 هزار واحد مسکونی بوده در حالیکه در سال 95 ، 670 واحد مسکونی نیاز داشته‌ایم.

وی ادامه داد: هر ازدواجی که در کشور انجام می‌شود نیازمند یک واحد مسکونی است از سوی دیگر با توجه به افزایش میزان طلاق نیاز مسکن نیز 2 برابر شده است.

پورحاجت‌ تأکید کرد: طبق‌ طرح جامع مسکن کشور هم اکنون نیازمند تولید 800 هزار واحد مسکونی است ولی به دلیل رکود انجام شده طی سال‌های گذشته بین عرضه و تقاضا ناهماهنگی‌ ایجاد شده است.

دبیر کانون انبوه‌سازان اظهار کرد: متأسفانه مشاوران املاکی‌ که یک شبه بنگاه معاملاتی راه انداخته‌اند طی سال‌های گذشته نقش مؤثری در نوسانات بازار مسکن داشته‌اند.

وی اظهار کرد: دلالان‌ و مشاوران املاک با ایجاد جو‌ روانی افزایش قیمت توانسته‌اند این بازار را طی ماه‌های گذشته بر هم بریزند‌.

پورحاجت‌ گفت: مشاوران به ویژه‌ در بخش مسکن‌ باید کاملاً آموزش دیده و حرفه‌ای باشند تا دلالان‌ با ورود به این حرفه‌ نتوانند بازار مسکن را به هم بریزند‌.

طی گزارش های میدانی‌ که مستأجران ارائه کرده‌اند بسیاری از مراجعه کنندگان به مشاوران املاک با این جمله مواجه می‌شوند که قیمت اجاره‌ها 40 تا 50 درصد افزایش یافته است و اگر این واحد را انتخاب نکنید ممکن است واحد گران‌تری در ماه بعد اجاره کنید. از سویی دیگر برخی از مشاوران املاک نیز تب‌ افزایش قیمت‌ ملک را بیشتر کرده‌اند و این موضوع نگرانی‌ خریداران را بیشتر کرده است.

20 تا 30 درصد مشاوران در گرانی  مسکن نقش دارند

 احمد سرحدی‌  کارشناس  مسکن در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش مشاوران املاک در تعیین قیمت ها اظهار کرد : باید واقع گرا باشیم و تمام تقصیر ها را به گردن یک قشر نیاندازیم.

وی افزود: این یک اصل روشن است که مشاوران املاک کارشان جذب مشتری و در آمد در خرید و فروش مسکن است که از دو روش برای جذب مشتری خود استفاده می کنند.

کارشناس مسکن بیان کرد: دو تضاد مختلف وجود دارد یکی اینکه با توجه به افزایش قیمت پو‌رسانت وی نیز افزایش پیدا می کند در نتیجه برای تحقق این امر تلاش می کند کمی قیمت ها را با روش قانونی بالا بکشد.

وی افزود: در واقع برای اینکه بدانیم چند درصد مشاوران املاک در افزایش قیمت ها نقش دارند باید بگویم 20 الی 30 درصد مقصر‌ند.

سرحدی‌ در پایان گفت:اما این مورد را هم باید جدی بگیریم که مشاوران املاک در بُعد روانی، 100 درصد در نوسانات قیمت مسکن موثرند و می توانند با تشویش اذهان عمومی مبنی بر گرانی ها بی سابقه و ترغیب برای اینکه" بخرید تا گران نشود"، بازار را دچار التهاب کنند.

گفتنی است ؛وضعیت بازار مسکن طی ماه‌های گذشته به شدت دچار تشنج‌ شده است و در این بین مشاوران املاک نقش پررنگ‌تری نسبت به سایر مسئولان‌ دارند‌ بنابراین‌ دولت باید نظارت خود را همانند سایر بازارها‌ در این بخش‌ افزایش دهد تا بخشی از نگرانی‌ مستأجران‌ کاسته‌ شود‌.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار