رئیس مرکز تجارت ایران، افزایش بیش از پیش صادرات غیر نفتی را یکی از راههای تحقق بخشیدن به صرفه جویی ارزی دانست.
کد خبر: ۶۲۸۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲ 11 July 2018
به گزارش تابناک : محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت ایران درباره راهکارهایصرفه جویی ارزی در بحران های اقتصادی، اظهار کرد:برای به ثمر رسیدن این امر در ابتدا باید به موضوع  ارز آوری از طریق رشد و توسعۀ صادرات غیر نفتی سرعت بخشید.
 
وی افزود: در واقع  می بایست تا آنجایی که مقدور است  از ورود کالا‌های غیر ضروری با فرهنگ سازی و افزایش  تعرفه‌های گمرکی جلوگیری کرد. (البته هرگز نباید واردات را ممنوع کرد، زیرا ممنوعیت واردات، زمینۀ قاچاق کالا را بیش از پیش گسترش می دهد).
 
رئیس مرکز تجارت ایران در ادامه با اشاره به  رونق بخشیدن به تولیدات ملی، گفت: باید زمینۀ تولید کالا‌های با کیفیت و استاندارد داخلی را  بوجود آورد تا ضمن افزایش اشتغال و توسعۀ صادرات، به کاهش واردات و صرفه جویی ارزی کمک کرد.

وی افزود: افزایش درآمد‌های ارزی کشور از طریق صادرات غیر نفتی شدنی است که می توان به یکی از  اصلی ترین اهرم های این امر یعنی ممنوعیت واردات غیر ضروری اشاره کرد که  منجر به تحقق اقتصاد مقاومتی و اتکا به توان داخلی خواهد شد.
 
سبزعلیپور ابراز کرد: صرفه جویی ارزی و راهکار‌های آن بطور علمی و عملی هم اکنون در کشورهای  پیشرفته و در حال توسعه،  اجرایی و با نتایج بسیار خوبی رو به رو است.
 
وی  اضافه کرد: در نهایت هراسی  برای اجرای سیاست های ارزی در راستای کاهش مصرف ارز وجود ندارد اما زمانی متولیان این امر برای اجرای آن شانه خالی خواهد کرد که  هدفی جزو رانت  و کسب منافع چند هراز میلیاردی در سر نداشته باشند.
 
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان با اشاره به اهداف دولت در این زمینه گفت: اگر سوء نیتی از طرف دولتمردان وجود نداشته باشد در کوتاه ترین زمان ممکن می توان در مصرف ارز صرفه جویی کرد و ورود ارز به خزانه بانک مرکزی را شتاب بخشید. راهکارهای مناسبی برای صرفه جویی ارزی در اقتصاد کشور دارم که نیازمند جلسات مکرر با دولت و تیم اقتصادی است.
 
 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار