اگر اقتصاد تاثیر مستقیم خود را بر روی فرهنگ و کتاب بگذارد نتیجه‌اش به مرور زمان چیزی به جز نابودی و فاجعه تمامی داشته‌های یک مردم نیست و آن فرهنگ یک مردم است.
کد خبر: ۶۲۸۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲ 11 July 2018

به گزارش تابناک : چند ماهی می‌گذرد که مشکلات اقتصادی در تمامی عرصه‌ها و زندگی مردم تاثیر خود را به وضوح نشان داده و قابل لمس شده است. این تاثیر بر روی کتاب و کتاب‌خوانی نیز تاثیر مستقیم خود را گذاشته است.

کتاب که پیش از این در شرایط بهتر در اولویت‌های آخر مردم قرار داشت امروزه با شرایط اقتصادی فعلی حتی در اولویت آخر نیز قرار نمی‌گیرد و با این تفاسیر از سبد خرید مردم به کلی حذف شد. اگر چه سال‌ها بحث اینکه کتاب در سبد کالای خرید مردم قرار بگیرد صحبت شد اما با وضعیت کنونی این مقوله در حال حاضر حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد.

با گشتی در کتاب فروشی‌های اصفهان و خلوتی آن‌ها این مسئله به وضوح روشن است که خریدار و کتاب‌خوان نیست! حتی کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای نیز کمتر به خرید کتاب اقدام می‌کنند و سعی می‌کنند کتاب را در شرایط بهتر خرید کنند.

کتاب‌خوان‌ها نیستند!

مدیر یک کتاب‌فروشی قدیمی و معروف در اصفهان که همیشه از تازه‌های هر ناشری کتاب‌های بسیاری می‌آورد از کتاب‌فروشی‌هایی بود که همیشه پر از خریدار کتاب بود نیز این روزها از بازار کتاب گله‌مند است.

این کتاب فروشی گفت: مردم با این شرایط کتاب نمی‌خرند وضعیت بازار کتاب اصلا خوب نیست و شما اگر کتاب تازه‌ای می‌خواهید باید سفارش دهید به همان تعداد برای شما با وقفه چند روزه آماده می‌شود.

وی افزود: کتاب‌هایی  که در قفسه‌ها می‌بینید همه از قبل است، در حال حاضر کتاب جدید نمی‌آوریم چون در شرایط فعلی ریسک است.

یک فروشنده دیگر کتاب فروشی در خیابان آمادگاه، مکانی که جمعی از کتاب فروشی‌های اصفهان در آنجا قرار دارند نیز از این وضعیت انتقاد کرد و گفت: اگر کتابی برای آن تبلیغ شود و یا در دست مسئولی ببینند  که رسانه‌ها از تصویر آن عکس بگیرند و تصویر آن کتاب منتشر شود مردم برای خرید آن هجوم می‌آورند بدون اینکه بدانند موضوع آن چیست.

وی افزود: در غیر این صورت وضعیت بازار جالب نیست خودتان خلوتی فروشگاه را می‌بینید خرید کتاب در حال حاضر برای مردم ضرورتی ندارد حتی با وجود اینکه آگاهی می‌بخشد اما این آگاهی در حال حاضر خریداری ندارد.

این فروشنده ادامه داد: طرح‌هایی مانند عیدانه و یا تابستانه را که ارشاد برگزار می‌کند خیلی موفق نبوده است ونتوانسته علاقه‌مند زیادی جذب کند.

اقدام فرهنگی خودجوش مردمی

مریم سپهری کارشناس فرهنگی در این مورد می‌گوید: فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور ما به خوبی کار نشده و اکنون با شرایط اقتصادی فعلی دچار آسیب می‌شود، اقتصاد تاثیر مستقیمی بر روی فرهنگ دارد که تاثیر خود را به مرور زمان نشان می‌دهد.

وی افزود: اما در این میان هیچ‌گاه در رسانه‌های ما تبلیغ کتاب صورت نمی‌گیرد در صورتی که اگر تبلیغ‌ها درست و هدفمند باشد بسیار موثر است. با این حال همه این‌ها به نبود فرهنگ کتاب‌خوانی ما برمی‌گردد و اگر می‌خواهیم کاری برای کتاب‌خوان کردن مردم انجام دهیم باید از پایه شروع کنیم تا این فرهنگ ریشه‌ای بنیان گذاشته شود.

این کارشناس فرهنگی بیان کرد: مسئولان باید بستر فرهنگ کتاب‌خوانی را در جامعه ایجاد کنند دشوارترین وظیفه دراشاعه کتابخوانی درهر جامعه‌ای بر عهده مدارس و نظام آموزش و پرورش آن جامعه است. اگر دانش آموز در مدرسه با کتاب آشنا شده و لذت مطالعه و افزایش معلومات عمومی را درک کند؛ از همان ابتدای شکل گیری شخصیت شان با مطالعه خو می‌گیرند.

وی تصریح کرد: متاسفانه آموزش و پرروش ما و سایر نهادها برای فرهنگ کتاب‌خوانی اقدام موثری انجام نمی‌دهند و اگر کاری صورت می‌گیرد اغلب خود جوش بوده و از سوی مردم پایه‌گذاری می‌شود نمونه آن اقدامی است که سروش صحت در اصفهان انجام داده است و امیدوارم این طرح فرهنگی به نتیجه مطلوب برسد.

کارآفرینی سروش صحت در اصفهان با کتاب

سروش صحت در تدارک راه اندازی شعبه اصلی شهر کتاب و فعال کردن یک پاتوق فرهنگی تازه و چند جانبه  است که صرفا بر روی کتاب‌خانی تمرکز نمی‌کند این اقدام با حمایت شورای شهر اصفهان،  در خانه‌ای حیاط‌‌ ‌دار در خیابان اردیبهشت اصفهان هستند. اقدامی که در نوع خود کار،آفرینی فرهنگی محسوب می‌شود.

به گفته وی چیزی که اهمیت دارد این است که در این پاتوق رابطه خریدار و فروشنده برقرار نباشد و پاتوقی فرهنگی برای علاقمندان کتاب باشد، جوانان بیایند حرف بزنند. کتاب ورق بزنند، بخوانند، بنشینند، فکر کنند و اینجا جایی برای احساس آرامش در محیط فرهنگی باشد، در واقع محیطی با تعامل فرهنگی بالا باشد. 

این بازیگر اصفهانی می‌گوید: ما در بخش کتاب سعی کردیم از دوستانی استفاده کنیم که خودشان بسیار کتاب خوان هستند. اینها فقط فروشنده نیستند بلکه می توانند به کسانی که می‌خواهند کتاب بخرند مشورت هایی بدهند. علاوه بر این ما روزهای خاصی در هفته جلسه  مشاوره می گذاریم در بخش کتاب. یعنی از دوستان کتاب خوان دعوت می کنیم به کتاب فروشی بیایند و چند ساعتی باشند تا کسانی که احتیاج به مشورت دارند دور هم جمع شوند و با هم گفت‌وگویی داشته باشند.

 به هر حال اقدماتی از این قبیل رویکرد مثبتی بر روی کتاب و کتاب‌خوانی به شهر اصفهان می‌بخشد اما اما اگر اقتصاد تاثیر مستقیم خود را بر روی فرهنگ و کتاب بگذارد نتیجه‌اش به مرور زمان چیزی به جز نابودی و فاجعه تمامی داشته‌های یک مردم نیست و آن فرهنگ یک مردم است.

کتاب دانایی می‌دهد و آگاهی می‌بخشد مراقبت از این 2 مقوله که بخشی از بنیان یک جامعه را می‌سازد لازم است، اگر چه هر گاه مشکلات اقتصادی در جامعه ایجاد می‌شود ابتدا بر آناتومی فرهنگ وکتاب تاثیر خود را می‌گذارد.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار